Jag är på jakt efter en liten PLC, har hittat några få olika modeller på farnell. Har också försökt att hitta lämpliga objekt på Elfa men det är inte riktigt lika lätt att välja ut produkter där. (helt värde löst). Nått i den här stilen och prisklas hade jag tänkt. Jag menar det att det kanske finns nått som den här men billigare eller med flera in och utgångar. Den jag länkar till är det 6 ingångar och 4 utgångar villket är lite nätt. Jag är införstådd med att det går att hänga på expantionsmoduler för att utöka antalat I/O:n.
Vad ska du använda den till?
Jag har en Melsec FX0-14MR-ES med 8 ingångar och 6 utgångar med programmeringsprogram Melsec Medoc, samt prog-kabel om du vill ha en sån.
Nopp har ej tillgång till nätspänning, endast batteri spänning 12 volt eller 24 volt genom en step-up. Jag ska bygga en stegmatar till min ATV dvs en mindre version än den du kan se i länken. Inte ska jag ha någon kran heller. Det är bara själva kvistnings funktionen jag är ute efter. Jag vill kunna tryck på en knapp på fjärrkontrollen (kommer det också) och sedan går hela sekvensen tills trädet är slut. Eller att man trycker stop.
Jo, fast den är nog inte PLC styrd. Det fina är att om jag har min version PLC styrd så får jag tid till annat medans min stegmatare tuggar igenom trästammen. Och när den är klar så har jag förhoppningsvis förberett så det bara är att lägga i en ny stam.
Har du några erfarenheter av mini PLC:er?
Vad är det för skillnad på en PLC och Processors?
Har en Moeller Easy 412-dc-r i min hand, det visade sig så att min jobbar kollega gömde en sådan in sin låda.
Iaf letar man efter den på fanell så ligger den under Processors, undrar igentlign om det går att använda den som en PLC och göra ett enkelt program i den.
Jag skulle rekommendera Siemens S7-200. Smidiga att jobba med, finns gott om expansionsmoduler. När du växt ur dom kan du lätt gå vidare till S7-300 och 400. Finns från 2-3k hos rsonline.
Enda sättet att veta det är väl att lusläsa databladen och se vad som sägs om temperaturer och vibrationer, samt givetvis bygga in för att skydda mot fukt.
Det finns förstås företag som inriktat sig just på denna marknaden, tex http://www.epec.fi/ och Ponsee. Men då är det mer ecu'er som ska programmeras och jag misstänker det är mycket dyrare och betydligt längre utvecklingstid än en plc.