Uppgradering av frässpindel
Uppgradering av frässpindel
Jag har funderat på att uppgradera frässpindel i min CNC från en KRESS 1050 EMF till en SUHNER UAD 25-RF
Anledningen är jag vill ha en spindel som lämpar sig bättre för aluminiumfräsning (lägre varvtal). Att hitta en tystare och mer robust har också varit ett mål. Jag har även funderat på att bygga en varvtalsstyrning. Efter att ha granskat lite datablad och ritningar på KRESS:en så kom jag fram till att den borde ha en allströmsmotor som är varvtalskompenserad beroende på belastningsströmmen. Så i KRESS:en finns ingen egentlig varvtalsmätning. I beskrivningen för SUHNER UAD 25-RF omnämns att den skall ha taco styrning för varvtalsregleringen så förhoppningsvis så skall det gå att mäta varvtalet i den med en egen ombyggd styrning.
Så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av SUHNER UAD 25-RF eller någon liknande SUHNER maskin, även allmänna kommentarer och råd om uppgraderingen är välkomna? Edit: Fixat bildlänkar
Anledningen är jag vill ha en spindel som lämpar sig bättre för aluminiumfräsning (lägre varvtal). Att hitta en tystare och mer robust har också varit ett mål. Jag har även funderat på att bygga en varvtalsstyrning. Efter att ha granskat lite datablad och ritningar på KRESS:en så kom jag fram till att den borde ha en allströmsmotor som är varvtalskompenserad beroende på belastningsströmmen. Så i KRESS:en finns ingen egentlig varvtalsmätning. I beskrivningen för SUHNER UAD 25-RF omnämns att den skall ha taco styrning för varvtalsregleringen så förhoppningsvis så skall det gå att mäta varvtalet i den med en egen ombyggd styrning.
Så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av SUHNER UAD 25-RF eller någon liknande SUHNER maskin, även allmänna kommentarer och råd om uppgraderingen är välkomna? Edit: Fixat bildlänkar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BER 6 augusti 2010, 18:42:38, redigerad totalt 1 gång.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Uppgradering av frässpindel
Den ser exakt ut som min ISEL UFM-1050, tyvärr kan jag inte tala om nåt då jag ännu inte har fixat 'rätt' mutter för spännhylsorna och har således inte kunnat köra med den. Letar med ljus och lykta efter rätt spännmutter.
Kommer att göra en extra spindel baserad på ER-11 och fixa till lämplig utväxling för de jobben som kräver lite mera muff.
Inget dåligt val men ta gärna en titt på färdiga spindlar med mera effekt och bättre styrning som kanske inte blir så värst mycket dyrare.
Kommer att göra en extra spindel baserad på ER-11 och fixa till lämplig utväxling för de jobben som kräver lite mera muff.
Inget dåligt val men ta gärna en titt på färdiga spindlar med mera effekt och bättre styrning som kanske inte blir så värst mycket dyrare.
Har tittat på ISEL UFM-1050 tidigare men tyckte att SUHNER UAD 25-RF verkade bättre då UFM-1050:s lägsta varvtal är 11000 rpm och UAD 25-RF:s är 3500 rpm. Sedan så kostar UAD 25-RF bara hälften så mycket men den kanske bara är hälften så bra. Jag har fått intrycket att både ISEL, SUHNER verkar ha maskiner av högre kvalité och pression än KRESS. Har funderat på större spindlar men fastnade vid att jag inte ville bygga om maskinen. Men det kanske man borde för att bli nöjd... Jag håller ju ändå på att ta rekord i forumets längsta CNC bygge.
Hej,
Jag körde också på Suhner.
Känns som kvalitet rakt igenom.
Den är större och kraftigare än kressen, vilket innebär att du måste göra ett fäste som bygger ut lite mer från z-axeln (6 cm).
Har ännu inte fräs något med den i maskinen med skall göra det nästa helg, då jag bör ha fått mitt vakuumbord och spindelfäste.
Det är stor skillnad mot Kress 1050.
Känns som kvalitet rakt igenom.
Den är större och kraftigare än kressen, vilket innebär att du måste göra ett fäste som bygger ut lite mer från z-axeln (6 cm).
Har ännu inte fräs något med den i maskinen med skall göra det nästa helg, då jag bör ha fått mitt vakuumbord och spindelfäste.
Det är stor skillnad mot Kress 1050.
Det var i alla fall någon som
Dennon99: Skall du, eller har du bytt? I så fall till vad?
Den är större och kraftigare än kressen
Om vi pratar om SUHNER UAD 25-RF så är den 3-7 mm större (KRESS 1050 = 68x72 mm, SUHNER UAD 25-RF = 75x75). Fästet jag har nu har en offset på 44,9 mm för 43 mm hålet mot z-plattan, så det borde funka bra.
Tydligen så skall spännhylsor till KRESS 1050 även fungera i SUHNER UAD 25-RF
Efter tecno:s råd så har jag tittat på lite större spindlar. Jag kommer då få tillverka spindelfäste samt ny z-platta så lite extra kostnader blir det, men vad gör man inte för att nå till nirivana maskinen.
Dessa har jag tittat närmre på: Vad rekommenderar ni för varvtal- och vridmoments-område för att kunna bearbeta aluminium men verktyg < 12 mm i diameter med en skärhastighet mellan 100 - 1000 mm/min, skärdjup 0.1 - 3 mm?
Förslag önskas även på andra möjliga spindlar till uppgraderingen. Vikt < 6 kg Pris: < 5000 SEK, Varvtalsstyrning skall finnas, och den skall kunna anpassas(eget styrkort/kit) så att den kan styras via RS422 eller liknande.
Dennon99: Skall du, eller har du bytt? I så fall till vad?
Den är större och kraftigare än kressen
Om vi pratar om SUHNER UAD 25-RF så är den 3-7 mm större (KRESS 1050 = 68x72 mm, SUHNER UAD 25-RF = 75x75). Fästet jag har nu har en offset på 44,9 mm för 43 mm hålet mot z-plattan, så det borde funka bra.
Tydligen så skall spännhylsor till KRESS 1050 även fungera i SUHNER UAD 25-RF
Efter tecno:s råd så har jag tittat på lite större spindlar. Jag kommer då få tillverka spindelfäste samt ny z-platta så lite extra kostnader blir det, men vad gör man inte för att nå till nirivana maskinen.
Dessa har jag tittat närmre på: Vad rekommenderar ni för varvtal- och vridmoments-område för att kunna bearbeta aluminium men verktyg < 12 mm i diameter med en skärhastighet mellan 100 - 1000 mm/min, skärdjup 0.1 - 3 mm?
Förslag önskas även på andra möjliga spindlar till uppgraderingen. Vikt < 6 kg Pris: < 5000 SEK, Varvtalsstyrning skall finnas, och den skall kunna anpassas(eget styrkort/kit) så att den kan styras via RS422 eller liknande.
Hej,
Jag menar att jag också valde Suhner då jag uppgraderade.
Jag såg dock att jag har UAL 23-RF.
Jag är mycket nöjd med denna.
Den bygger dock mer än Kress 1050.
Man måste ha 6cm offset mot Z-plattan.
Maskinen går inte att jämföra med Kress 1050 då det gäller kraft.
Du behöver bara hålla i maskinen för att förstå att den är bättre på den biten.
Jag menar att jag också valde Suhner då jag uppgraderade.
Jag såg dock att jag har UAL 23-RF.
Jag är mycket nöjd med denna.
Den bygger dock mer än Kress 1050.
Man måste ha 6cm offset mot Z-plattan.
Maskinen går inte att jämföra med Kress 1050 då det gäller kraft.
Du behöver bara hålla i maskinen för att förstå att den är bättre på den biten.
Jag blev också sugen på en SUHNER UAD 25-RF... men när jag såg frakten från http://www.sorotec.de så bestämde jag mig för att leta efter ett ställe med lite billigare frakt (dom vill ha 59.50 euro för frakten
).
BER: köpte du en SUHNER UAD 25-RF? isåfall var köpte du den och till vilket pris?

BER: köpte du en SUHNER UAD 25-RF? isåfall var köpte du den och till vilket pris?
Uppgradering har legat lite på is, så jag har inte köpt någon ny spindel ännu.
Har funderat lite på tecno:s råd så förmodligen kommer det att bli en spindel med högre effekt än UAD 25-RF. Ska även se om jag kan hitta en spindel för ER spännhylsor.
Har funderat lite på tecno:s råd så förmodligen kommer det att bli en spindel med högre effekt än UAD 25-RF. Ska även se om jag kan hitta en spindel för ER spännhylsor.
BER: Så i KRESS:en finns ingen egentlig varvtalsmätning
Kress’ens äldre 900W modell, hade varvtals reglering via en hall-givare. Man såg dock inte själva givaren eftersom den var ingjuten. Men körde man elektroniken & motorn en bit ifrån varandra så tokvarvade motorn konstant. Man kunde även skrapa fram en potentiometer i massan & ändra varvtalsområdet.
Det skulle förvåna mig om det sitter annan elektronik i dom nyare modellerna. Så ta en extra kik i din 1050 igen.
Kress’ens äldre 900W modell, hade varvtals reglering via en hall-givare. Man såg dock inte själva givaren eftersom den var ingjuten. Men körde man elektroniken & motorn en bit ifrån varandra så tokvarvade motorn konstant. Man kunde även skrapa fram en potentiometer i massan & ändra varvtalsområdet.
Det skulle förvåna mig om det sitter annan elektronik i dom nyare modellerna. Så ta en extra kik i din 1050 igen.
Fagge: Du har med största sannolikhet rätt, elektroniken är ingjuten på 1050 också så möjlig givare syns inte. Med tanke på att elektroniken är så pass nära placerad ändan på motoraxeln samt att det på ändan sitter en magnetring, så vore det logiskt att det finns en hall-givare i elektronik styrningen.
Jag mailade sorotec och dom sänkte fraktpriset med 42 Euro och då beställde jag en SUHNER UAD 25-RF
Vi får se hur den fungerar när (eller om) den kommer...

Vi får se hur den fungerar när (eller om) den kommer...
Jag har nu en SUHNER
Den är väldigt tyst när man kör på 3500 RPM och mycket tystare än min Bosch överhandsfräs när jag kör den på 25000 RPM...
Bilder kommer när jag har monterat den på min CNC.

Den är väldigt tyst när man kör på 3500 RPM och mycket tystare än min Bosch överhandsfräs när jag kör den på 25000 RPM...
Bilder kommer när jag har monterat den på min CNC.
Smutt
Jag har en 23-RF på ingång. Kan lägga upp lite vids när det är ordningställt.
Den väger 4,9kg så jag förväntar mig en del mer än Kressen!

Jag har en 23-RF på ingång. Kan lägga upp lite vids när det är ordningställt.
Den väger 4,9kg så jag förväntar mig en del mer än Kressen!
Beställde just en kinaspindel 2.2KW vattenkyld med inverter.
Kommer bli spännande att se hur dessa fungerar och nu är ju dollarn ganska låg så det är inte mycket pengar man förlorar om det skulle bli konstigt.
Det här med kol i spindelmotorerna tycker jag är lite vanskligt då de rätt vad det är tar slut, blir svårt att lämna maskinen utan att oroas över detta.
Har hittills bytt kol 2 gånger samt elektronikdel en gång, har haft turen att stå vid maskinen preciis när det hänt alla gånger (Troligen blir det en gång till nu) på mina kress 1050.
Ioförsig kör jag ganska hårt och snabbt så de får verkligen bekänna färg här.(det gnistrar innanför skalet)
Känns som kressen igentligen är för lite gravering och mindre fräsar.
Kanske startar en tråd om kinaspindeln sedan om intresse finns för erfarenhetsutbyte?
Kommer bli spännande att se hur dessa fungerar och nu är ju dollarn ganska låg så det är inte mycket pengar man förlorar om det skulle bli konstigt.
Det här med kol i spindelmotorerna tycker jag är lite vanskligt då de rätt vad det är tar slut, blir svårt att lämna maskinen utan att oroas över detta.
Har hittills bytt kol 2 gånger samt elektronikdel en gång, har haft turen att stå vid maskinen preciis när det hänt alla gånger (Troligen blir det en gång till nu) på mina kress 1050.
Ioförsig kör jag ganska hårt och snabbt så de får verkligen bekänna färg här.(det gnistrar innanför skalet)
Känns som kressen igentligen är för lite gravering och mindre fräsar.
Kanske startar en tråd om kinaspindeln sedan om intresse finns för erfarenhetsutbyte?
Senast redigerad av ABBZ 4 oktober 2009, 09:42:17, redigerad totalt 1 gång.
Jag är iaf. intresserad av spindlar, även håriga
Tror även många andra är sugna på de där kina-spindlarna så jag ser fram emot en tråd om detta!