Hej
Har funderingar på att göra om lite i mitt arbetsrum och funderar lite kring det här med arbetsbelysningen.
Planen är väl att sätta t.ex. LED-tejp eller någon form av LED moduler, de börjar ju bli rätt så bra nuförtiden. Dessa kommer att placera i underkant en hylla som skall sitta över skrivbordet.
Men dessa måste ju kunna dimmas eftersom jag hellre vill att max belysningen är för hög än för låg, men det löser man ju genom att köra lite PWM på 12V spänningen till tejpen/modulerna.
1)
Har sett att många använder sig av MOSFET's för detta, men vad är fördelen med det framför en transistor?
Hittade en transistor i TO220 som klara 15A för 15:-, TO220 borde väl inte innebära några problem då den körs i ytterlägena och alltså inte bränner effekt "inombords"? Måste väl förmodligen darlingtonkopplas, men det är ju i sig inget problem... känns däremot lite enklare att styra med 5V.
2)
Skulle också gärna använda en lite väggvårta från en stor möbelkedja, 11.5V AC max 60W. Detta är väl vad man kan kalla en switchad "fultrafo" och jag har läst att vissa inte tycker att det är värt att lägga pengar på att likrikta och glätta spänningen... Varför?
Blir det alldeles för mycket skräp ut ur den? Måste man ha en massa extra för att filtrera bort rester från den tidigare switchningen?
Fördelen med den är ju att den är liten och ger 60w...
3)
Hur reagerar egentligen nätdelar på att man kör PWM, säg att man PWM'ar en ström på 3A, hur glad blir t.ex. en nätdel till en bärbar dator då (alternativt väggvårtan i fråga 2)?
Är det lämpligt att lägga en hygglig konding eller två för att jämna lasten från nätdelen lite?
Mvh
Reine
Driva och dimma led tejp/moduler
Re: Driva och dimma led tejp/moduler
Vill man inte bygga själv finns i dag PWM-dimmrar för nästan hyfsade priser
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=674
Köp en transformator som ger fin likspänning från början så slipper du problem...
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=674
Köp en transformator som ger fin likspänning från början så slipper du problem...
Re: Driva och dimma led tejp/moduler
Jo Meduza, jag vet, jag tillhör den skaran som gärna bygger något dyrare än det man handlar bara för att det är kul
Det är ju kunskapstörsten som driver en framåt... och jag kommer nog inte att ha problem att bygga prylarna men jag vill gärna veta varför t.ex MOSFET's verkar vara "standardlösningen" istället för en transistor och varför man rekomenderar att inte använda de där switchade sakerna...
Jag har faktiskt några gamla nätdelar till bärbara liggande, och jag tror att åtminstonne ett par av dem ger 12V finspänning ut (jaja, relativt fin iallafall...)...
Men det är ju dessa ständiga varför och varför inte som dyker upp ( jag kom aldrig förbi den åldern, men jag ser det från den positiva sidan )
Edit:
Det kan mycket väl vara så att det slutar med att jag köper färdig trafo och dimmer, men jag går ändå och funderar på frågorna ovan, det hade liksom varit lite intressant att veta... eller som någon vis person en gång sade: "En dag när jag inte lär mig något nytt är en dålig dag" (citatet kan vara helt fel, men andemeningen rätt)
Underbart forum att läsa på förresten...
Mvh
Reine

Det är ju kunskapstörsten som driver en framåt... och jag kommer nog inte att ha problem att bygga prylarna men jag vill gärna veta varför t.ex MOSFET's verkar vara "standardlösningen" istället för en transistor och varför man rekomenderar att inte använda de där switchade sakerna...
Jag har faktiskt några gamla nätdelar till bärbara liggande, och jag tror att åtminstonne ett par av dem ger 12V finspänning ut (jaja, relativt fin iallafall...)...
Men det är ju dessa ständiga varför och varför inte som dyker upp ( jag kom aldrig förbi den åldern, men jag ser det från den positiva sidan )

Edit:
Det kan mycket väl vara så att det slutar med att jag köper färdig trafo och dimmer, men jag går ändå och funderar på frågorna ovan, det hade liksom varit lite intressant att veta... eller som någon vis person en gång sade: "En dag när jag inte lär mig något nytt är en dålig dag" (citatet kan vara helt fel, men andemeningen rätt)
Underbart forum att läsa på förresten...
Mvh
Reine