"Drivkrets" till TFT monitor?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
jesse

"Drivkrets" till TFT monitor?

Inlägg av jesse »

Skulle vilja använda en LCD TFT-skärm med standard parallellt digitalt inteface: (8 pin blue, 8 pin green, 8 pin red, data enable, sample clock, Vsync och Hsync.)
(Upplösning 640 x 480)

Finns det färdiga controllers som kan sköta en sådan display med inbyggt minne och ett enkelt interface för att rita med.

Controllern ska alltså kunna ta emot enkla kommandon för att rita / skriva på skärmen och sedan med ett internt minne bevara bilden.bonus förstås om det finns "line" och "filled box"-kommandon, ascii-tecken och sådant lyx.

Lite svårt att bygga en sådan då det är en massa data som ska skyfflas snabbt som attan in och ut (mest ut) , men om nån har ett förslag så kan jag vara intresserad av hemmabygge med µC (AVR i så fall, orkar inte lära mig nya koder just nu).
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Re: "Drivkrets" till TFT monitor?

Inlägg av Stinrew »

Det finns ett chip som jag kollat på, som skulle innebära ~halva lösningen på ditt problem. Det har så vitt jag vet inga funktioner för att rita, men sköter allt mellan grafikminne och display.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Alternativet skulle vara att ta reda på timingen för signalerna till skärmen - om man tänker sig 60 Hz uppdatering, 480 rader och 640 pixlar så kan man ju räkna ut hastigheten, men det ska visst vra pauser mellan raderna och dessutom en paus mellan varje bild. Hur kan jag ta reda på dessa tider, vad som gäller?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

stinrew: Det finns ett chip...

Just något sådant jag var ute efter. Den verkar vara gjord för QVGA (320 x 240) men den kanske går att köra med VGA också? Ska läsa p ålite om den. Hittade länk till en liknande tråd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en sådan krets liggande tillsamman med ett lämplig display...

Kretsen är INTE en VGA-krets, den är till att driva LCD med 18 bit färgdata (6 bit R, 6 bit G & 6 bit B).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

6 bit räcker absolut. Jag nöjer mig med 3 bitar per färg. Men ger den ut sync osv som om det vore VGA eller QVGA?

Jag har i alla fall hittat återförsäljare för Solomon SSD1906 och man kan köpa en för 90 kr (+frakt mm). Frågan är bara om jag kommer att fatta hur man kopplar in den. även om jag läser hela databladet. Har någon någonsin labbat med nån sån krets förut? Går den att ansluta till en 8-bitars AVR? Det verkar vara teoretiskt möjligt i alla fall, även om den verkar vara mest anpassad till andra processorer.

Tänker ev. köpa in en eller ett par 5.7" färg TFT för ca 500 kr/st från kina om jag lyckas begripa den där kretsen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Verkar inte vara jättelätt. Men nu har jag istället hittat en LCD display - enfärgad (blå) med 320 x 240 px som är ca 5.2" och som drivs med en RA8835P3N LCD-controller. Visserligen får jag inte färg, men det blir tillräcklig upplösning (motsvarande QVGA) samt inbyggd textgenerator i kombination med grafik. Det blir ju väldigt mycket enklare att ansluta och antagligen mycket billigare också. Tror nästan att jag kör på den till att börja med.
Skriv svar