Led display kan man koppla så här ?
Led display kan man koppla så här ?
Funderar på att använda en CD4511BE krets
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cd4511b.pdf
Till att driva en 7 segments display.
Har gjort ett schema.
Max spänningen in är vad jag har förstått under 20 volt, men om man har 24 volt kan man sätta ett motstånd innan?
Jag har ju 24 volt som kommer från PLC-utgångarna
Edit, R8 ska vara kopplad till ben 13 på 4511....missade det
http://img504.imageshack.us/img504/4917/displaya.jpg
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cd4511b.pdf
Till att driva en 7 segments display.
Har gjort ett schema.
Max spänningen in är vad jag har förstått under 20 volt, men om man har 24 volt kan man sätta ett motstånd innan?
Jag har ju 24 volt som kommer från PLC-utgångarna
Edit, R8 ska vara kopplad till ben 13 på 4511....missade det
http://img504.imageshack.us/img504/4917/displaya.jpg
Senast redigerad av PTC 30 september 2009, 19:34:28, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Led display kan man koppla så här
Nej! Du kan inte koppla på det sättet.
Sänk spänningen till 4511'orna så den är absolut max 18V, helst lägre. Är det jumbodisplayer som kräver mycket spänning, fråga igen hur dessa skall drivas.
Ta bort R8-R14, de gör ingen som helst nytta.
Sätt spänningsdelare på utgångarna från Din PLC som delar ner spänningen till samma nivå som drivspänningen på 4511. De skall dela ned till en spänning som är aningen lägre, minst 0.8Vdd, men inte över Vdd.
Välj ganska höga motståndsvärden, tiotals kiloohm.
Sänk spänningen till 4511'orna så den är absolut max 18V, helst lägre. Är det jumbodisplayer som kräver mycket spänning, fråga igen hur dessa skall drivas.
Ta bort R8-R14, de gör ingen som helst nytta.
Sätt spänningsdelare på utgångarna från Din PLC som delar ner spänningen till samma nivå som drivspänningen på 4511. De skall dela ned till en spänning som är aningen lägre, minst 0.8Vdd, men inte över Vdd.
Välj ganska höga motståndsvärden, tiotals kiloohm.
-
Displayen består av ett gäng LED med ena sidan hopkopplad. Egentligen spelar spänningen ingen roll utan det är strömmen som driver en LED. Seriemotståndet som begränsar strömmen följer ju ohms lag så man måste veta vilken spänning du har över motståndet för att beräkna vilket värde motståndet ska ha. För att få reda på det måste du veta matningsspänning och spänningsfall över LED (UF).
Låt säga att du matar 4511 med 12V. Du får då max 12V ut på utgångarna. I verkligheten lite mindre. Om LED har ett spänningsfall på 2V har du kvar 10V över motståndet. Vill du ha 10mA till LED så säger ohmslag att R=U/I = 10/0,01 = 1kohm Du får sätta in de värden som är aktuella i ditt fall.
I ditt fall med 24V och 470ohm blir det stor ström till LED. Det var därför Marta undrar om displayen hade stort spänningsfall.
Låt säga att du matar 4511 med 12V. Du får då max 12V ut på utgångarna. I verkligheten lite mindre. Om LED har ett spänningsfall på 2V har du kvar 10V över motståndet. Vill du ha 10mA till LED så säger ohmslag att R=U/I = 10/0,01 = 1kohm Du får sätta in de värden som är aktuella i ditt fall.
I ditt fall med 24V och 470ohm blir det stor ström till LED. Det var därför Marta undrar om displayen hade stort spänningsfall.
> Jag har ju 24 volt som kommer från PLC-utgångarna
Det kan du enkelt dela ner med en spänningsdelare för varje linje (2 motstånd).
Det blir många motstånd och det finns en anledning till att det har framförts
synpunkter på att lösningen inte är optimal...
Det kan du enkelt dela ner med en spänningsdelare för varje linje (2 motstånd).
Det blir många motstånd och det finns en anledning till att det har framförts
synpunkter på att lösningen inte är optimal...
Okej, jag förstår.
jag ska rita om det så får jag se om det blir bättre.
Tackar så länge
jag ska rita om det så får jag se om det blir bättre.
Tackar så länge

Provar en annan modell nu.
Blir det bättre så?
Jag får då 4.8 volt på ingångarna och på matningen till 4511
http://img132.imageshack.us/img132/1462/displayz.jpg
Blir det bättre så?
Jag får då 4.8 volt på ingångarna och på matningen till 4511
http://img132.imageshack.us/img132/1462/displayz.jpg
Senast redigerad av PTC 30 september 2009, 22:13:06, redigerad totalt 1 gång.
-
Matningen till 4511 gör du med 7812 eller liknande. Då behöver du inga spänninsdelare in på pin 3 och 4 (LT och BL), utan dessa ansluts till +12V.
Hur du fick 4.8V vet jag ej. Är det via spänningsdelaren R8-R10, så blir den beroende på hur många segment som drar ström. Använd en spänningsregulator för 12V eller 5V istället, 7812 eller 7805.
Hur du fick 4.8V vet jag ej. Är det via spänningsdelaren R8-R10, så blir den beroende på hur många segment som drar ström. Använd en spänningsregulator för 12V eller 5V istället, 7812 eller 7805.
Enligt simulatorn i workbench så skulle det bli 4.8 volt in till kretsen.
Jag hade beställt en 7805 som jag fick idag så den kan jag använda då
Jag är ju riktigt nybörjare på det här så jag är ju i lärandet ännu
Jag hade beställt en 7805 som jag fick idag så den kan jag använda då

Jag är ju riktigt nybörjare på det här så jag är ju i lärandet ännu
-
Re: Led display kan man koppla så här ?
Det framgår inte riktigt av schemat var matningen till kretsen tas från. Om simulatorn tar matningen till kretsen från en spänningsdelare kommer spänningen att variera i takt med kretsens strömförbrukning. Eftersom kretsen skickar ut den ström som tänder displayens segment kommer kretsens strömförbukning att vara olika, och beroende på om 2 eller 7 segment är tända.
Tänk också på att använda kondensatorer på in/utgång av 7805 enligt tillverkarens anvisning.
Tänk också på att använda kondensatorer på in/utgång av 7805 enligt tillverkarens anvisning.
Matningen kommer från nätaggregatet till PLC´n. 24VDC 5A.
http://www.vipa.com.ua/manuals/system30 ... supply.pdf
Jag tänkte ha en krets till varje 7-segments display, alltså fyra stycken kretsar, men om jag använder 7805 kan jag ha samma matning till alla fyra 4511 kretsarna.
Såg att jag behöver lägga två kondensatorer på 0,33 respektive 0,1 mikrofarad.
http://www.vipa.com.ua/manuals/system30 ... supply.pdf
Jag tänkte ha en krets till varje 7-segments display, alltså fyra stycken kretsar, men om jag använder 7805 kan jag ha samma matning till alla fyra 4511 kretsarna.
Såg att jag behöver lägga två kondensatorer på 0,33 respektive 0,1 mikrofarad.
-
Beror på vilken 7805 du har. De klarar olika strömmar.
Beror också på vilken ström du kör till segmenten. 10mA till varje sgment innebär 70mA/display dvs. 8'or på alla 4 ger 280mA + ev. decimalpunkt och lite till kretsarna. Då har du bra marginaler på en 1A regulator.
Du behöver lite kylning på den. Kör du högre ström så behövs mera kylning ev kraftigare 7805. Känn på kretsen med fingrarna att den inte blir för varm. Den värms ganska långsamt. Med en 7812 hade du fått mindre uppvärmning.
Beror också på vilken ström du kör till segmenten. 10mA till varje sgment innebär 70mA/display dvs. 8'or på alla 4 ger 280mA + ev. decimalpunkt och lite till kretsarna. Då har du bra marginaler på en 1A regulator.
Du behöver lite kylning på den. Kör du högre ström så behövs mera kylning ev kraftigare 7805. Känn på kretsen med fingrarna att den inte blir för varm. Den värms ganska långsamt. Med en 7812 hade du fått mindre uppvärmning.
Den 7805 regulatorn jag har klarar 1A och det går 20mA till varje segment så det bör gå bra. Sitter och kladdar lite på hur det kommer att bli
Du kan absolut inte spänningsdela på det sättet Du ritat för drivspänningen.
7805 kommer att fungera fint, men behöva lite kylning. Har du t.ex. 10mA per segment i displayerna blir det maximalt 280mA. Då bränner regualtorn av drygt 5W och det blir väldigt mycket varmt om den inte sitter på en adekvat kylplåt.
Använd t.ex. 47k samt 12k till spänningsdelaren för ingångarna. Det finns ingen som helst anledning till att seriekoppla motstånd.
Edit: Med 20mA/segment, vilket nog inte är nödvändigt, blir det över 10W att kyla bort. Det är mycket och kräver en ganska stadig kylplåt. Tänk på hur varm en 15W glödlampa blev på den tiden då dessa fanns. Din regulator kommer att bränna nästan lika mycket effekt som en sådan gjorde.
Lysdioderna lyser endast marginellt svagare om Du sänker till 10mA och håller betydligt längre. Står det "max 20mA" på en display betyder det inte att den måste/bör/skall drivas med denna ström. Det betyder bara att det säger tjoff och så slocknar den alldeles förbannat fort om strömmen blir lagom mycket större än 20mA. Hälften av maxvärdet är mera lämpligt.
7805 kommer att fungera fint, men behöva lite kylning. Har du t.ex. 10mA per segment i displayerna blir det maximalt 280mA. Då bränner regualtorn av drygt 5W och det blir väldigt mycket varmt om den inte sitter på en adekvat kylplåt.
Använd t.ex. 47k samt 12k till spänningsdelaren för ingångarna. Det finns ingen som helst anledning till att seriekoppla motstånd.
Edit: Med 20mA/segment, vilket nog inte är nödvändigt, blir det över 10W att kyla bort. Det är mycket och kräver en ganska stadig kylplåt. Tänk på hur varm en 15W glödlampa blev på den tiden då dessa fanns. Din regulator kommer att bränna nästan lika mycket effekt som en sådan gjorde.
Lysdioderna lyser endast marginellt svagare om Du sänker till 10mA och håller betydligt längre. Står det "max 20mA" på en display betyder det inte att den måste/bör/skall drivas med denna ström. Det betyder bara att det säger tjoff och så slocknar den alldeles förbannat fort om strömmen blir lagom mycket större än 20mA. Hälften av maxvärdet är mera lämpligt.
Jag tar till mig vad ni säger, det är tur det finns kunniga medlemmar som man kan lära sig av.
Sitter med EWB och försöker hitta 7805 så man kan lägga in den i ritningen.
Är ju inte så kunnig, men gör mitt bästa
Edit. Det stod max 20 mA så kan man halvera det vore det ju bra.
Får sätt bra kylning.
Edit2: Kopplade som du sa Marta och då får jag enligt Multisim 4,881 volt in på benen och jag ska ha 10,6 mA in till displayen, det tycker jag verkar vara bra
Sitter med EWB och försöker hitta 7805 så man kan lägga in den i ritningen.
Är ju inte så kunnig, men gör mitt bästa
Edit. Det stod max 20 mA så kan man halvera det vore det ju bra.
Får sätt bra kylning.
Edit2: Kopplade som du sa Marta och då får jag enligt Multisim 4,881 volt in på benen och jag ska ha 10,6 mA in till displayen, det tycker jag verkar vara bra
-
Med en 7812 får du ca 2W mindre effektutveckling i regulatorn att kyla bort. Men den värmen får du utspritt i resistorerna och kretsarna så värmeutveklingen finns där ändå fast inte så koncentrerat till regulatorn.