Heidenhain TNC 370 och Heidenhain TNC 410 CA. Bra system?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer

Heidenhain TNC 370 och Heidenhain TNC 410 CA. Bra system?

Inlägg av sniffer »

Hej. Skulle behöva fråga er lite om dessa 2 system:

Heidenhain TNC 370
Heidenhain TNC 410 CA

Gäller till cnc-fräs.

Va va jag hört så skall ju Heidenhain rent generellt vara bra system sen ganska lång tid tillbaka. Och jag antar att de bara blev bättre och bättre? Eller finns de några nackdelar man borde känna till?

Hörde en säga precis nu att de är jobbigt att rita 3D med dessa system, och att de va överlägsna på 2D. Så hur ligger de då till. För va jag fått erfara så tar väll de flesta CAM-mjukvara just systemet Heidenhain idag, så tycker de borde lira väldigt bra oavsett 2D eller 3D ?

Vissa påstår även att Fanuc skulle vara de bättre systemet på just 3D.

Någon här som jobbat med dessa system en del och vill tala ut :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Re: Heidenhain TNC 370 och Heidenhain TNC 410 CA. Bra system?

Inlägg av Krille Krokodil »

Det är bara att spotta ut 3d-kod från CAM:en och in i maskinen, samma som om det hade varit Fanuc.

Vad det gäller 2d gillar vissa att stå vid maskinen och knacka fram programmen, gränssnittet för detta är väl Heidenhain fortfarande överlägset bäst på, medans andra tycker om att göra det mesta i CAM:en.
persa

Inlägg av persa »

Håller med Krille. Ska man köra mycket 3D så spelar det inte så stor roll på styrsystem. Men en sak som är bra är att Heidenhain alltid kan köra 3D (om systemet är TNC155 eller nyare) mer eller mindre bra. Många andra styrsystem som t.ex. Fanuc är ofta sparsamt utrustade som standard och man måste köpa till dyra optioner för att kunna köra 3D

Både TNC370 och TNC410CA är lite äldre styrningar utan hårddisk och med litet arbetsminne vilket innebär att man när man kör 3D måste köra drip feed eller blockwise transfer som Heidenhain kallar det från en PC. Hur bra (snabbt) man kan köra 3D styrs av styrsystemets block process tid (hur snabbt styrsystemet bearbetar blocken). TNC410CA har en block process tid på 20 ms. Vilken tiden för TNC370 är vet jag inte men säkert längre då det styrsystemet är äldre

Sedan är som Krille skriver alla Heidenhain bra för att programmera i dialogform ute vid maskinen. Har man ingen CAM-mjukvara och bara ska köra 2D så behöver man inte köpa någon CAM-mjukvara utan man klarar sig bra med maskinens styrsystem

Summa summarum är nog bägge dom två Heidenhain systemen bra system. Vad som kanske är betydligt viktigare är vilka maskiner dom sitter på
sniffer

Inlägg av sniffer »

Tackar ödmjukt för bra info. Då har jag fått mera koll.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Grattis till den nya maskinen då :)
Ser ut att vara rejäl...
sledneck

Inlägg av sledneck »

Att säga att Heidenhain är långsammare på 3d körning än ISO maskiner
är en sanning med modifikation. De flesta ISO maskiner har bara
börvärden, Heidenhain däremot har alltid ärvärden.Av naturliga orsaker
tar det då lite längre tid att positionera om man inte använder sig
av hörnavrundning och då är Heidenhain minst lika snabb.
I produktion ser man sällan Heidenhain men desto mer i enstyckstillverkning.
sniffer

Inlägg av sniffer »

bobobo skrev:Grattis till den nya maskinen då :)
Ser ut att vara rejäl...
Jaså vem är du? Va du med på budgivningen :P Vem av dom?
bobobo

Inlägg av bobobo »

Nejdå inte alls. Jag var spekulant på Sajo 54an (Köpte inte den heller) och råkade bara känna igen styrsystemen och ditt alias
Jag sk försöka lägga ditt namn på minnet så kanske jag kan höra av mig när jag behöver saker tillverkade? Jag bygger specialmaskiner då och då till vardags.
Har du proffesionell verkstad eller dyra fritidsintresse?
sledneck

Inlägg av sledneck »

Jag tror ni hetsar upp er för mycket när det gäller 2D och 3D.
Bearbeta i tre axlar samtidigt när det gäller fräsning brukar
oftast inte funka bra.Största anledningen är att verktygen
säger ifrån rejält många gånger, CAM programmen vet oftast om detta
och bearbetar i stället i två axlar.
Rätta mig om jag har fel.
sniffer

Inlägg av sniffer »

bobobo skrev:Nejdå inte alls. Jag var spekulant på Sajo 54an (Köpte inte den heller) och råkade bara känna igen styrsystemen och ditt alias
Jag sk försöka lägga ditt namn på minnet så kanske jag kan höra av mig när jag behöver saker tillverkade? Jag bygger specialmaskiner då och då till vardags.
Har du proffesionell verkstad eller dyra fritidsintresse?
De är lite både och faktiskt. Ibland är de jobb åt andra som bara dyker in då de känner mig i kretsarna. Annars är de ett gediget intresse av tävling inom motorsport. Med portning av toppar, uppbyggnad av tävlingsmotorer och moddifieringar utöver de vanliga. Ja du ser ju i min signatur va jag brinner för. Sen på de så jobbar jag på annat ställe också som typ av tekniker. Elektronikreparation är vardagsmat.

Synd att du ej fick den för äger själv en sådan sajo och de är en fin maskin. Även Colchester-svarven har jag en och de är bland de bättre modell av äldre svarvar jag provat.
Sen tyckte jag iofs att sajon och svarven gick lite väl högt men konstigt nog verkar dessa bara stiga i värde enligt min erfarenhet.
sniffer

Inlägg av sniffer »

En fråga till er. Har en LAGUN GVC 600/750/1000 någon krok i toppen så de går att lyfta den? Eller måste man ta den med gafflar under? Eller hur får man upp den på lastbil?
Bild
persa

Inlägg av persa »

Hur man lyfter en maskin finns det olika uppfattningar om mellan olika maskintillverkare. En del vill absolut att man lyfter i stroppar (normalt en stång genom toppen av pelaren och en stång genom bädden längst fram på bädden) medans en del ger OK till att lyfta med gafflar under

Har du kommit åt någon maskinmanual ännu. I den borde det finnas beskrivningar hur tillverkaren vill att man lyfter. I annat fall får du nog kontakta företaget som levererat maskinen vilket också borde stå i dokumentationen. För länge sedan var det Ravema i Värnamo som sålde Lagun, men den här maskinen är nog för ny för att ha sålts av dom

Får du inte klarhet på något av ovan sätt så kan du ju även anlita en maskinflyttningsfirma. Dom brukar ha lång erfarenhet och veta hur man ska lyfta
Skriv svar