Minne för loggning från PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Icecap skrev:Näää Kaggen, nu är du långt ute och cykla!

Talen beskriver hur många gånger man kan skriva ett värde i 1 (ett) byte, vilket som helst i minnet. Så om du skriver 32 åt gången är varje av de 32 enbart ändrat 1 gång! Så det så!
Eh, vet inte om du svarar på sista stycket i mitt inlägg, eller de första (488 skrivningar).

Kan inte säga att jag är stensäker på min sak men hur som helst står följande i databladet till EEPROM M95640-WBN6:

"More than 1,000,000 Erase/Write Cycles"
"Write to Memory Array (WRITE)

If, though, Chip Select (S) continues to be driven
Low, as shown in Figure 16, the next byte of input
data is shifted in, so that more than a single byte,
starting from the given address towards the end of
the same page, can be written in a single internal
Write cycle
."...

"(The page size of these devices is 32 bytes)."

Kan dock vara en tolkningsfråga?

EDIT: Bör kanske tillägga att WRITE är ett kommando man ger EEPROMet som startar en skrivcycel. Så avslutar jag WRITE efter 4 bytes så har jag utfört en skrivcykel, om jag tolkar databladet rätt vill säga.

EDIT2: Frågan är också om databladet gör skillnad på skrivcykel och skrivcykel, d.v.s den skrivcykel där jag addresserar och skickar bitar till EEPROMet och den cykel som EEPROMet internt faktiskt använder för att slutgiltigt lagra bitarna i minnet?

Din teori låter väl isåfall bättre, då skulle jag alltså kunna logga alla 8192 bytes 1 000 000 ggr?

Mats
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Stor skilnad på olika fabrikat.

Inlägg av bengt-re »

Läs databladet. Det är sällan man i praktiken skriver sönder minnet om man använder det som datalogger och för att vara säker, löd inte in minnet utan sätt det på hållare så är det enkelt att byta ut det om det skulle packa ihop - Och de är inte direkt svindyra att köpa heller. Vill du lagra ohemulskt mycket data hittade rutiner för att få en pic att skriva till en hdd.... Men kanske att skjuta lite över målet, men onekligen vore det kul att kunna sätta i en hdd som man lessnat på för att den är för liten och kunna logga extremt mycket data.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kaggen: Såhär är det och tro mig, jag har kollat med tillverkar osv då jag använder en seriell EEPROM i ett kommerciellt produkt.

Om det anges 1M skriv/radér cyklar betyder det att varenda byte i EEPROMmen kan raderas och skrivas om minst 1M gånger!

Om du skriver 1 byte per skrivkommando eller 32 har ingen betydelse alls!

Om tillverkaren skriver 1.000.000 (1M) cykler betyder det att de garanterar att den klarar av det, rent praktisk betyder det sannolikt 2M eller så.

Du kan alltså logga dina 8K fullt och helt 1M (eller vad tillverkaren anger) gånger utan att svettas, om vi utgår ifrån att det är 1M cykler som gäller och du fyller och tömmer minnet 1 gg/timme dygnet om, 24-7 har du alltså till 114 år (ungefär) fram i tiden. Det borde vär räcka eller hur?

Grejen med antal cykler är inte att cellerna "slits ut", det är att raderingen ska ladda (ur?) cellen mycket exakt, med tiden ackumuleras en liten fel och efter ett tag blir felet så stort att nivån inte är säker. Men det tar alltså ett antal gånger.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hur är det med "pages" i dessa minnen? Raderas en hel sådan page varje gång man gör en skrivning (så att hela det blocket "förbrukar" en skrivcykel), eller kan man räkna på varje enskild byte var för sig?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Varför räkna ?

Inlägg av bengt-re »

Herregud, de är inget att oroa sig över. De klarar sig bra till datalogger. Den enda egentligen att tänka på är att inte alltid ändra bara en adress som pekare till var i minnet man är, då kan man slita det "lite ojämnt", men som sagt - jag har misshandlat dessa minnen utan att haft några som helst problem. Ingen som oroar sig över elektrolytkondingar som även de har begränsad livslängd.... Så länge det inte är livsuppehållande eller superduperviktigt behöver du inte vara så nogrann, minnena sviker dig inte i första taget.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Icecap skrev:Du kan alltså logga dina 8K fullt och helt 1M (eller vad tillverkaren anger) gånger utan att svettas, om vi utgår ifrån att det är 1M cykler som gäller och du fyller och tömmer minnet 1 gg/timme dygnet om, 24-7 har du alltså till 114 år (ungefär) fram i tiden. Det borde vär räcka eller hur?
Puh! Nu känner jag mig lugn :)

Spelar igentligen ingen större roll för min del. Jag skall logga flygningar med mitt RC plan. Risken är nog större att jag gräver jord med planet innan jag kommit upp i 100 flygningar för att inte tala om en mille :P

Mats
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

*ler*

Inlägg av bengt-re »

Känt problem onekligen.. Jag skall försöka göra en flygande robot med en liten rc-helikopter... Undrar hur många gånger den blir mos innan jag ger upp eller får det att fungera...
Skriv svar