extern varning från ups?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

extern varning från ups?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Har min ups och dator i annat rum så skulle vara bra om man får en indikation uppe vid arbetsplatsen.
Hur skulle ni enklast koppla något?
Kanske kan vara bra med en slinga för sabotage även? (eller lite överkurs kanske) Enklast hade varit om man klarade sig på max 8 kablar (så kan man flytta larmindikationen i huset etc via nätverksuttag)

ett 9v batteri och sen någon transistor och någon led/summer som larmar och några motstånd . något mer man bör ha?
Om man lägger sig paralelt över den befintliga varningen i ups'en så får man ju både varning där upsen står och vid arbetsplatsen.
danielr112

Re: extern varning från ups?

Inlägg av danielr112 »

Mail? Du kan ju köra med programvaran i linux (finns någon apc typ) och låta den maila dig eller dylikt. Jag kör mail + att en lampa lyser utanför byggnaden.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

RS232 från UPS till en liten nätverkskopplad dator. Som sedan skickar meddelande till din arbetsdator.
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Jag röstar för mail eller liknande
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Mjo. men nu är det så att man inte alltid vill ha signalen i samma rum sitter man vid datorn är det ju inga problem då går det göra över mjukvara) men låt oss säga att både ljud o skärm är avstängd skulle ju vara bra att få upp signalen på ett vettigt sätt då ju. men antar att jag får försöka själv med lite leds om inget har något bättre förslag.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Dvs en fin flash-lampa som blinkar. Alt mail och någon typ av push på din mobil. alt sms direkt.
Onkelborg
Kontakt:

Inlägg av Onkelborg »

Jag skulle bygga det med ip i botten, på ethernet. Sedan någon burk (kanske en dator, eller vad som helst annat som är ethernetanslutet) med en utgång. Den utgången triggas sedan när en viss, specifik data kommer på nätverket. Sedan en enkel krets på det, en timer, som resetas varje gång den får en signal ifrån ovan nämnda utgång. Får den ingen signal så kan den larma, t.ex. visuellt med en blixtlampa.

Fördelar:
* Om någonting kapsejsar så kommer den börja larma, spelar ingen roll var i kedjan
* Enkelt att flytta då nätverket inte ens är kabelbundet (wlan), och om inte annat så lär man säkert ha anledning att dra dit ethernet lite varstans
* Minimal hårdvarukostnad, i princip bara hårdvarutimern + visuell indikering som kostar

Nackdelar:
* Kräver en nätverksansluten burk, av något slag
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Han har ju en dator inkopplad till den. och förmodar att den är nätansluten dessutom....
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Skulle kunna gå att fixa det på det sättet som du nämner.. isf måste jag se över om jag har någon comport alt ltp port att bygga över vilket både är enklast att använda.

Burken är nätverksansluten och igång nästa året om så.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Om du inte kör gigabit ethernet så räcker det ju med två par för LAN, då har du två par till larmdonet.
Ett par till summer + LED, ett par till RESET-knappen.

Om det finns en potentialfri larmkontakt på UPS'en (eller koppla ett relä med 230V~ spole på inkommande) så behövs det inte så mycket mer än en RS-vippa och en one-shot timer.

Signal----oneshot---Set på RS vippan

Reset----Reset

Q----Larmdon
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

-=Fullmoon=-, Använd en FTDI232s statussignaler eller liknande så behöver du inte frigöra någon port.
Skriv svar