I-ball, robotkulan
- ghost_rider
Re: I-ball, robotkulan
nu har projektet äntligen kommit igång lite mer.
först ut var att mäta ut mitten på en kulan. utan min gamle träsvarv hade detta momentet blivit lite mer klurigt
, monterade upp kulan och började att mäta ut lite vinklar och markeringar för hål.
vinklingen mellan varje ben (60grader) markerades genom en passare som sedan fylldes i med raka sträck mellan markeringarna.
papperben klipptes ut och tejpades på plats för att få en känsla av den färdiga storleken samt designen.
nu sitter jag och pysslar med servorna samt benupphängningen. För att kunna styra alla 18 servon använder jag mig av ett amtega168 (eller större om utrymmet inte räcker till) samt två daisy chain'ade tlc5940 chip.
först ut var att mäta ut mitten på en kulan. utan min gamle träsvarv hade detta momentet blivit lite mer klurigt

nu sitter jag och pysslar med servorna samt benupphängningen. För att kunna styra alla 18 servon använder jag mig av ett amtega168 (eller större om utrymmet inte räcker till) samt två daisy chain'ade tlc5940 chip.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 22 maj 2013, 20:55:43, redigerad totalt 1 gång.
oj oj oj
Snygg kula du fått tag på. Är den av glas eller plast?
//Simon

//Simon
- ghost_rider
Mycket häftigt!
jag har inte läst alla ord som har skrivits i denna tråd så jag vet inte om du har tänk på hur du skall få den på rätt sida om den välter? Den kan ju lätt hamna på fel sida om den drar in benen och den bildar ett klot. Enklast vore det om man satte en tyngd i botten på den. Eller något ännu coolare med stilpoäng:
Om du nu sätter vikt på den i botten, så kommer den inte kunna rulla så mycket. För att få den att rulla så måste den där vikten ligga i centrum av hela ditt klot. Varför inte då göra så att du kan förflytta tyngden mellan centrum och botten? På så sätt kan du få den att rulla runt om någon knuffar den men också få den att ställa sig i positionen så att den kan gå?
jag har inte läst alla ord som har skrivits i denna tråd så jag vet inte om du har tänk på hur du skall få den på rätt sida om den välter? Den kan ju lätt hamna på fel sida om den drar in benen och den bildar ett klot. Enklast vore det om man satte en tyngd i botten på den. Eller något ännu coolare med stilpoäng:
Om du nu sätter vikt på den i botten, så kommer den inte kunna rulla så mycket. För att få den att rulla så måste den där vikten ligga i centrum av hela ditt klot. Varför inte då göra så att du kan förflytta tyngden mellan centrum och botten? På så sätt kan du få den att rulla runt om någon knuffar den men också få den att ställa sig i positionen så att den kan gå?
Adis: Jag har inte heller läst hela tråden, men jag trodde att tanken med den va att den skulle kunna dra in benen och sen med hjälp av en motor med en tyngd på kunna rulla runt som den själv vill för att sedan fälla ut benen igen? Eller har jag bara fått för mig detta?? 

- ghost_rider
hehe, how, how... nu får vi lugna oss lite
ang bottnen så kommer den vara lite platt så att det står fint och rakt när den stängs. batterier och tyngre saker kommer att placeras så lågt som möjligt för att få en låg tyngdpunkt.
att den ska rulla, njä. det har jag dock inte planerat in, men kanske?
för att den ska rulla så behöver den som sagt någon form av roterande massa och det vet jag inte om det finns plats till.tyvärr

ang bottnen så kommer den vara lite platt så att det står fint och rakt när den stängs. batterier och tyngre saker kommer att placeras så lågt som möjligt för att få en låg tyngdpunkt.
att den ska rulla, njä. det har jag dock inte planerat in, men kanske?

Hehe okej, Då måste den iden kommit från min fria fantasi 
Men det hade verkligen blivit skitcoolt om den kunde det, men som du säger känns det som om den mekaniska biten hade blivit rätt klumpig!

Men det hade verkligen blivit skitcoolt om den kunde det, men som du säger känns det som om den mekaniska biten hade blivit rätt klumpig!
- ghost_rider
en sparsam uppdatering..pysslade lite med en prototyp till själva 'huset' där servona sitter, fyra stycken L-profiler fick stå för U formen, samt tak o botten
såg att maskindelen.se hade U-profil, dock bara 30*30*3mm och då kan jag inte 'låg' montera servona 

Senast redigerad av ghost_rider 22 maj 2013, 20:56:09, redigerad totalt 1 gång.
vad heter den här mackapären Tessla kom på.. Som mytbusters senare testade.. En frekvens som var exakt efter byggmaterialet, säg att betongklump har 50Hz (Stämmer säkert ingen stans men tar som exempel) och om du körde denna i just den hastighet så började objektet röra på sig.. Eller så var de vibrera, kanske skulle fungera till någonstans rotation 

Alla föremål har en egenfrekvens. Dvs vid en frekvens då de börjar självsvänga. Det betyder inte att föremålet kan ställa sig upp och börja gå 

"earthquake machine" är det enda namn jag hört på den. Tror inte den kan få saker att rulla. Men om man låter en gnagare bo där inne så blir det grymt! Första treaxliga hamsterhjulet?
Styrningen kanske kan bestå av några lysdioder som gnagaren får följa...

Var något år sedan jag såg de där programmet, Men förlåt ifall jag lurade dig på fel spår hehe 

- ghost_rider
här står det lite stilla
iväntan på att få snurr på fräsen har jag börjat att omdesigna strukturen invändigt även en ny variant på benmekaniken, sitter och bygger små lego benprototyper för att få sjyssta utväxlingar (kasta aldrig ditt lego, det kan vara bra att ha
)
en halvkass bild, stämmer inte i propotioner osv, men typ, tanken visas ifall.
sitter annars och pillar med kodningen till servona, får ta en bild o slänga upp snart här oxå.

iväntan på att få snurr på fräsen har jag börjat att omdesigna strukturen invändigt även en ny variant på benmekaniken, sitter och bygger små lego benprototyper för att få sjyssta utväxlingar (kasta aldrig ditt lego, det kan vara bra att ha

sitter annars och pillar med kodningen till servona, får ta en bild o slänga upp snart här oxå.
Senast redigerad av ghost_rider 22 maj 2013, 20:57:17, redigerad totalt 1 gång.