Parallellkoppla transformatorer
Parallellkoppla transformatorer
Snabb fråga.
Kan man koppla ihop 2 transformatorers primärsidor med varandra och sekundärsidor med varandra för att få dubbel VA?
Behöver ca 400W och det är billigare att köpa 2st trafos på 225VA än att köpa en på 400VA.
Kan man koppla ihop 2 transformatorers primärsidor med varandra och sekundärsidor med varandra för att få dubbel VA?
Behöver ca 400W och det är billigare att köpa 2st trafos på 225VA än att köpa en på 400VA.
-
- prototypen
Re: Parallellkoppla transformatorer
Att 2 st 225 VA skulle vara billigare än en 400 strider mot naturlagarna men det kanske är surplus och då är allt möjligt.
Protte
Protte
225VA modellen är utgående så jag antar att det är därför den är billigare.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hur många kronor skiljer det totalt? Är det värt besväret?
Jag sparar en 250-350:- på det, beroende på vilken man jämför mot. Det är för mig värt besväret.
Hallå - kan det här vara nåt att ersätta dina 225 VA-trafos med?
Länkar till en gammal tråd - har fortfarande kvar ett par stycken.
Samma pris nu som då, 300 kr, fraktkostnaden har kanske ökat lite.
Skicka PM om du är intresserad!
MVH Lars H
EDIT: Var det förresten 12 eller 24 V utspänning du behövde?
På den här kan du ju parallellkoppla dom två 12-voltslindningarna så får du 12/480.
24/480 finns ju redan - eller tänker jag alldels galet nu....??
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 67&start=0
Länkar till en gammal tråd - har fortfarande kvar ett par stycken.
Samma pris nu som då, 300 kr, fraktkostnaden har kanske ökat lite.
Skicka PM om du är intresserad!
MVH Lars H
EDIT: Var det förresten 12 eller 24 V utspänning du behövde?
På den här kan du ju parallellkoppla dom två 12-voltslindningarna så får du 12/480.
24/480 finns ju redan - eller tänker jag alldels galet nu....??
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 67&start=0
-
Det synns dåligt vad du egentligen säljer. Kanske därför ingen nappar.
Jag är ute efter ca 36V på sekundärsidan då jag behöver 42V efter linjär reglering.
Jag har en 2x 38v 500 VA som är ny skulle vilja byta den mot en på 2x18V 500 Va eller större.
Tänkte just lägga ut det på säljsidan.
Tänkte just lägga ut det på säljsidan.
36V nominellt sekundärspänning räcker inte riktigt för att klara 42V DC efter en regulator när nätspänningen ligger på sitt tillåtna minimum, -10%. Är det acceptabelt? Vad ska du driva?
36V * 0.9 * 0.94 * 1.4142 - 2V = 41V topp efter likriktning. Sedan är det ju rippel som minskar det ytterligare och spänningsfall i regulatorn. Faktorerna är 0.9 för nätspänning vid -10% och 0.94 för extra spänningfall i transformator vid likriktarlast. -2V kommer från likriktaren.
Transformatorns sekundär behöver klara c:a Iac(RMS) = 1.8 * Idc.
36V * 0.9 * 0.94 * 1.4142 - 2V = 41V topp efter likriktning. Sedan är det ju rippel som minskar det ytterligare och spänningsfall i regulatorn. Faktorerna är 0.9 för nätspänning vid -10% och 0.94 för extra spänningfall i transformator vid likriktarlast. -2V kommer från likriktaren.
Transformatorns sekundär behöver klara c:a Iac(RMS) = 1.8 * Idc.
Trafon ska vara till en LiPo-batteriladdare.
Jag kommer jag att ha feta kondensatorer (innan=FEL) efter likriktning vilket borde se till att rippel inte är något problem. Vid höga strömuttag kommer spänningen att vara lägre än 42V.
Det är bara precis då laddaren går från konstant ström till konstant spänning som strömmen är hög och spänningen är 42V.
Vad menar du med "Iac(RMS) = 1.8 * Idc" Går det 10A från sekundären till likriktaren så går det väl 10A ut från den också.
Edit:
Whynot: Kanske blir aktuellt att byta ut mina trafos. Skulle du i så fall vilja byta din trafo mot 2st 2x18V, 225VA. Har dessvärre redan beställt dem.
Jag kommer jag att ha feta kondensatorer (innan=FEL) efter likriktning vilket borde se till att rippel inte är något problem. Vid höga strömuttag kommer spänningen att vara lägre än 42V.
Det är bara precis då laddaren går från konstant ström till konstant spänning som strömmen är hög och spänningen är 42V.
Vad menar du med "Iac(RMS) = 1.8 * Idc" Går det 10A från sekundären till likriktaren så går det väl 10A ut från den också.
Edit:
Whynot: Kanske blir aktuellt att byta ut mina trafos. Skulle du i så fall vilja byta din trafo mot 2st 2x18V, 225VA. Har dessvärre redan beställt dem.
Senast redigerad av Rocky_AL 29 september 2009, 22:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Hur har du tänkt att ha "feta kondensatorer innan likriktning"?
Ger inte riktigt samma resultat på växelström som på likström.
Ger inte riktigt samma resultat på växelström som på likström.