AVR utvecklingsverktyg tips?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Scorpiion

AVR utvecklingsverktyg tips?

Inlägg av Scorpiion »

Hade tänkt att köpa mig lite utvecklingsverktyg så som programmerare och kanske utvecklingskort (osäker om det kanske inte är bättre med bara programmerare eftersom jag har tillgång till STK500 på skolan). Vid närmare eftertanke så är jag nog ute efter en programmerare om ingen har något väldigt bra orsak till att köpa STK500/600 eller liknande...

Har titat på AVR Dragon och AVR JTAGICE mkII

Dom skiiljer ju lite i pris... Finns kanske andra alternativ också har inte tittat runt så jätte mycket än, tänkte att folk här kanske kunde ge lite tips dela med sig av sina erfarenheter... :)

EDIT: Btw så måste den fungera med Linux, har inte kollat upp så mycket om vad det finns för program för Linux och AVR än men vet att GCC finns iallafall
Användarvisningsbild
E85

Re: AVR utvecklingsverktyg tips?

Inlägg av E85 »

Jag använder AVR-ISP500 i linux med avr-gcc och avrdude. Funkar till 8-bitars men jag skulle gärna haft en JTAGICE mkII för att kunna gå vidare till lite värre modeller vid behov. Skiljer ju dock "lite" i pris...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur är det med debug möjligheter i Linux för AVR genom att använda adapter?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har för mig att man kan koppla AVR-mikrokontrollers till GDB för att stega kommando efter kommando hos målprocessorn. Men kolla avr-libc dokumentationen, tror det mesta borde stå där. Utan att ha några erfarenheter tror jag att du har duktiga vertyg med GDB då samma program även används för debug av linuxkärnan.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Okey, får fundera lite på vad det blir för nån programmerare då! :)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Välj vad som stöds av AVaRICE så du kan få ICD sedan.
Skriv svar