Bygga egen lasermottagare för grönlaser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nochten

Bygga egen lasermottagare för grönlaser

Inlägg av nochten »

Hej
Jag tänker bygga en lasermottagare för grönlaser och har börjat undersöka vilka komponenter jag behöver ha. Jag har en grön bygglaser (korslaser) som arbetar på våglängden 532nm och jag vill lätt kunna detektera var linjen är i vanligt dagsljus. Tanken är att använda mig av fotodioder (hittade en färgsensor TSLG257 på Elfa som verkar intressant) och vanliga dioder för indikering var strålen är. Jag vill ha flera brevid varandra för att lättare se var strålen är. Ev så ska jag även koppla en summer till den mittersta dioden. Är det någon som har bra tips och råd att komma med så jag unviker fallgropar. Det var ett tag sen jag läste elektronik i skolan.

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Bygga egen lasermottagare för grönlaser

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag inte vet så mycket om laser, mär än att de lyst häftigt.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Vill du detektera när lasern är riktad på dina mottagare eller vill du kunna se var lasern träffar någonstans? En bild säger mer än tusen ord :)
Du kan väl rita en liten skiss på hur din uppställning ska se ut.

Är det möjligt att modulera lasereffekten? Då blir det helt plötsligt mycket lättare att hitta din stråle (oavsett om du vill se om du träffar din mottagare eller om du vill se var lasern träffar någonstans) efter som du kan särskilja din laserstråle från bakgrundsljuset. (Så funkar t.ex fjärrkontrollen till TVn. Modulerar med 38 kHz)
Om inte kan det vara bra att hitta ett optiskt filter som tar bort allt annat ljus än det som ligger kring din våglängd (532 nm). Det finns både nya och begagnade interferensfilter att få tag på. T.ex. ebay mm.

Vad är din budget?
nochten

Inlägg av nochten »

Tanken är att jag ska ha mottagaren för att indikera var linjen är i höjdled. Dvs. står jag 15 meter ifrån bygglasern i dagsljus så är det svårt att se linjen. Genom att ha en lite detektor så kan jag föra den upp och ner tills dioden lyser vilken innebär att fotodioden har registrerat strålen. Desto fler dioder i detektorn desto lättare (snabbare) hittar man linjen. Givetvis så räcker det med en i ett prototypstadie men eftersom att jag tänkt bygga en robustare och större längre fram som ska monteras på en grävmaskin. Då måste det vara fler dioder för att annars kommer jag inte hitta linjen så lätt. Eftersom att jag hittade denna https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 542186.pdf TSLG257 som indikerar på 524nm så bör den passa som fisken i vattnet. Min laser är ju på 532nm men enligt våglängdsgrafen så kommer den klara det. Det borde vara mycket enkelt att bygga den första prototypen. Först strömkälla 3*1,5V AA, Sen bör jag ha en strömbegränsare gissar jag, sen kommer TSLG257, Sen ett motstånd för att får ner spänningen, sen diod, sen jord. Va enkelt det låter. Eventuellt en summer som underlättar. Betänkt att en lasermottagare till grävmaskin kostar 8500kr +moms (ex http://www.isn.se) Hutlöst. Jula har en enkel handmottagare för 300 lappen men risken med den är att den bara indikerar 650nm röd laser.

Bilder/ritningar är ju bra men varför är det så komplicerat att lägga in en bild på forumet. Copy/ Paste borde fungera..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett kamerafilter som tar bort de flesta runtfrekvenserna, tex Hoya Y52, och ett IR-block kamerafilter borde väl inte vara så dyrt, men borde hjälpa en hel del...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Forumet kan inte hosta bilderna själva pga. utrymmeskraven, lägg upp dom på en extern server, t.ex forumbilder.se och klistra in länken genom att trycka på Img-knappen ovan när du gör ett inlägg så funkar det fint!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag hade nog tagit ett gäng 75-226-20 då ytmontering är exaktare än hålmonterat och så mycket lättare/billigare att få byggt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag som är lat hade valt denna lasermottagare från Jula... :badgrin: (alternativt denna dyrare variant som *kanske* är bättre :humm: )
nochten

Inlägg av nochten »

Det är inte bara du som är lat utan det var även min tanke själv att köpa den billiga men det slog mig att den kanske inte kan läsa av grön laser 532nm. Klart man kan köpa och sedan reklamera om den nu inte går. Men eftersom att jag tänkte ta steget vidare att tillverka en till grävmaskinen så kan jag ju även bygga den lilla enkla handhållna först. Kunde inte hålla mig utan skickade en beställning till Elfa och räknar med att ha lite roliga prylar att pyssla med imorgon. Återkommer med rapport.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vem vet, kanske sitter en filter framför sensorn som kan bytas ut till ett lämpligare? 8)
nochten

Inlägg av nochten »

Har nu fått hem komponenter från Elfa. TSLG257 verkar inte fungera som den ska överhuvudtaget. När jag lägger på 5v så då får jag 5V på out pinnen oavsett som jag har laser riktad mot den eller ej. Även om jag "mörklägger" den med fingrarna så släpper den igenom 5V. Måste ringa och kolla med Elfa för det är ju inte OK. Provade även att köpa mottagaren från Jula. Testade på kort avstånd inomhus och den fungerade perfekt. När jag sen gick bort 5m ifrån så funkade den inte. Detta gör ju att den överhuvudtaget inte kommer fungera i solljus utomhus. Ev kanske man modda den med andra fotodioder så att den reagerar bättre på 532nm. Ljusfilter har jag svårt att hitta på internet och har därför ingen vetskap om pris.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej den verkar onekligen inte må så bra för så skall den inte bete sig, så det är bara att kontakta ELFAs kundtjänst så kommer de med förmodad sannolikhet att skicka en ny.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Bandpassfilter för 532nm som är branta finns på edmund optics hemsida, kostar dock litegranna, typ 80€ för ett 12,5mm filter och 140€ för ett 25mm filter i ental, vid 10st så går priset ner ca 30%

Räcker det med ett inte lika brant (typ 160nm brett spektrum i stället för 10) går det ner betydligt i pris, då hamnar du snarare på 60$ för ett 2"x2" fyrkantigt filter
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

bjomejag på eBay har billiga filter. Jag har dock inte handlat från dem.
I tjänsten har jag köpt optik från Altechna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du har väl kopplat in ett 10k motstånd mellan utgången och GND?
Skriv svar