Hur har ni sorterat upp era komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ekman

Hur har ni sorterat upp era komponenter

Inlägg av ekman »

Hej

Jag tänkte köpa nått liknande som den här glada killen har (längst till höger i bild)
Ett förvarings skåp för motstånd, kondensatorer och transistorer.
Bild

Tänkte köpa rätt så stort för att förberedda inför framtiden. Jag undra hur man bäst märker upp?

Jag menar, kan man märka upp alla olika värden som finns? det måste ju finnas rätt så många...
Eller märker man bara upp dom värden som används mest? och hur vet man vilka de är?

Hur har ni gjort?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Hur har ni sorterat upp era komponenter

Inlägg av psynoise »

Klart att man vill ha alla värden märkta, därför tar den typen av skåp väldigt stor plats. Själv kör jag zip-påsar av olika slag nedstoppade i billiga verktygslådor som man hittar på Biltema, ÖB... Man får plats med mycket komponenter och lådorna är lätta att stuva undan. Har man dock en verkstad där man arbetar varje dag är nog komponentskåpen på bilden att föredra.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag kör med komponentskåp (clas ohlsson), samt tre större lådor som lätt kan gömmas under t.ex. säng eller soffa.

Sådana här:
Bild
Bild lånad från http://www.clasohlson.se
Art. nr: 31-2375
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

psynoise skrev:Klart att man vill ha alla värden märkta, därför tar den typen av skåp väldigt stor plats. Själv kör jag zip-påsar av olika slag nedstoppade i billiga verktygslådor som man hittar på Biltema, ÖB... Man får plats med mycket komponenter och lådorna är lätta att stuva undan. Har man dock en verkstad där man arbetar varje dag är nog komponentskåpen på bilden att föredra.

Håller helt med, använder samma metod med zip-påsar, ser ingen mening med att förvara mest luft i stora sortimentskåp.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Använder Elfa som komponentskåp . http://www.elfa.se ...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jag har använt zip-påsar men tröttnade på allt letande, jag höll på att få samma frisyr som Ingvar Oldsberg pga frustrationen.

Lite Off Topic.

xraid: Bor du i Elfas lager? Blir inte det trist i längden? :mrgreen:

Eller bor du kanske granne med Elfa....? :humm:
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

är allt mellan antenn och jord ...
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

http://a.imagehost.org/t/0886/DSC_0496.jpg
http://h.imagehost.org/t/0801/DSC_0499.jpg
Racco skåp från co och en massa trevliga lådor från co.
Det är 18 fack i varje låda och man ser allt ovanifrån.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Förstår inte varför man behöver leta en massa när man använder zip-påsar, det gäller ju att ha komponenterna i ordning och med märkning på varje påse. Köper man dessutom komponenter från ELFA t.ex får man etikett på köpet och man sorterar snabbt in komponenterna i sitt förråd.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

psynoise:Det kanske beror lite på ordningen i övrigt en del minns ett motstånd de lödde ur den där tvn för 10 år sen och vart det ligger andra ja... inte. Jag har selektivt bra minne :?

Kör själv såna curverskåp fast med tunna lådor som jag i en del gjort egna avdelare i så man får i massor med komponenter, rekommenderas!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Då jag har det hela som levebröd så har jag lite mer grejor så småkomponenter fyller sex stycken garderober fulla med (köks)lådor det rymms mellan 15 - 18 lådor i en garderob och i lådorna mestadels RAACO lådinsatser. Gillar inte komponentskåpen då de känns så rappliga.

Protte
ekman

Inlägg av ekman »

Oj då.. så mycket har man ju inte, än :D

Då det är högst amatörmässigt från min sida så kanske ett sortiment skåp på 40 små lådor räcker för mig?
Vill ju har plats med motstånd, kondensatorer. Blir väl till att köpa lite eftersom kanske (extra skåp alltså).
Tror jag köper sådana lådor som man ser in i från ovan också. Som du visade victor_passe.
Och stoppar transistorer i dom. För dom finns väl inte i lika många olika skepnader som motstånden ?

Har fått en liten inblick hur ni sorterat upp det ialf :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har en salig blandning, dels har jag ett sådant där "skåp" där jag har bland annat lysdioder och "större" saker, typ säkringshållare polskruvar, effekttrissor, större dioder osv.

Sen har jag många (minst ett tiotal iaf) större sortimentfack, tex tre stycken med kondensatorer fint sorterade i fack märkta med värde, samma sak med tex 74xx-kretsar som man vill hitta snabbt och enkelt.

MEN, jag har också ett antal kartonger där det står mindre kartonger i, och i dessa står det zip och antistatpåsar, det är mest för mer udda saker, och ordningen är lite halvkass, så man kan få leta ett tag :)

HELST skulle jag vilja ha allt i raccoskåp, men så mycket plats har jag dessvärre inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En sak jag har svårt att förvara är f.ö motstånd, dom passar dåligt i sortimentfack, och man tenderar till att samla på sej stora mängder, och vissa har man typ ett av, andra har man tusen, plus ytmonterade i flera storlekar :/

Tips på detta emottages gärna.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har typ alla motstånd i E24 tror jag, ungefär 10-100 av varje sort.
Alla är packade i zippåsar och ligger uppsorterade efter första siffra i en gammal diskett"hållare", ni vet en sån med olika avdelare och genomskinligt lock? :)

Skitsmidigt, går snabbt att hitta och tar inte alls stor plats. Kanske inte fungerar lika bra till större kvantiteter men...

Edit: Jag visste att jag hade sett en sån på forumet :D
Snodde bilden av GeekJoan från Senaste köpet tråden:

Fast min är "enkelradig"
Bild
Skriv svar