Ännu ett fräs och spindelbygge uppdaterad 1:e December
Re: Ännu ett fräs och spindelbygge
Snyggt bygge!
Det långa röret är väl för kylmedia till skäret va? Men pnematikslangen, är den för kylning av spindeln eller är det för att släppa verktyget?
Det långa röret är väl för kylmedia till skäret va? Men pnematikslangen, är den för kylning av spindeln eller är det för att släppa verktyget?
Helt rätt, röret är för kylmedia till skäret, men luftslangen är för att det sitter en luft tätning längst ner på spindeln som ska ha ca:0,2 Bars övertryck för att hindra damm och smuts att komma in till spindellagerna.
Edit:
Aluminiumhuset är förberett för att kunna ha vattenkylning, men då jag inte märkte hög temperatur när jag provkörde spindeln kommer jag nog inte koppla in nån.
Edit:
Aluminiumhuset är förberett för att kunna ha vattenkylning, men då jag inte märkte hög temperatur när jag provkörde spindeln kommer jag nog inte koppla in nån.
Aha... fina finesser där! Själv förlitar jag mig till att det blir varmt och viss övertryck ändå
Viss skillnad på äpplen och päron.

Ja men eftersom spindeln är utrustad med det så använder man ju det 

Lägger upp en bild på spindeln i spindelhuset.
Spindeln är lagrad med 5 stycken lager, väldigt stabilt.

Spindeln är lagrad med 5 stycken lager, väldigt stabilt.

Senast redigerad av PTC 24 september 2009, 10:28:57, redigerad totalt 1 gång.
Jag ser det nu, men då jag är på jobbet ikväll så får jag ändra den det första jag gör i morgon. 

Är inte själv så jätteinsatt i lager så därför undrar jag vilka fördelar man får av fem lager istället för ett par VK-lager och en "vanlig" längst upp? Möjligen ett till "vanligt" i mitten för att ta upp krökning av spindeln av drivbelastningen kan jag förstå.
Spindeln jag använder i detta projekt har ju fem lager, sen finns det samma fast med tre lager och en sort med två lager. Fördelen med fem lager är att den klarar större radiella krafter som kan bli när man fräser.
Sen är spindeln inschimsad i huset med 0,02mm förspänning för att man inte ska få axiellt glapp. (allt enligt spindelgurun jag köpt dom av).
Frågade honom vilket som var en fördel. VK eller vanliga lager och han sa att det inte spelar nån roll förutom att VK lagrena kan bli lite varmare då dom har lite större anliggningsyta och är smörjda med fett.
Sen är spindeln inschimsad i huset med 0,02mm förspänning för att man inte ska få axiellt glapp. (allt enligt spindelgurun jag köpt dom av).
Frågade honom vilket som var en fördel. VK eller vanliga lager och han sa att det inte spelar nån roll förutom att VK lagrena kan bli lite varmare då dom har lite större anliggningsyta och är smörjda med fett.
Intressanta siffror. 100(varv/sek.)x2pi x 11.3 får jag till 7.1kW! Är den så kraftig den rackaren eller?PTC skrev:Om jag direktkopplar servomotorn har jag ju 11,3 Nm och 6000 rpm,

~9.5kW iof. tomgångsvarvPTC skrev:kontinuerlig drift 8000rpm utan problem

Har jag missat något som förklarar siffrorna, typ någon växel eller så?
Det sista låter som ren bull-shit tycker jag. Att anläggningsytan är större på VK kan ju ha att göra med att de tar uppPTC skrev:Spindeln jag använder i detta projekt har ju fem lager, sen finns det samma fast med tre lager och en sort
med två lager. Fördelen med fem lager är att den klarar större radiella krafter som kan bli när man fräser. Sen är spindeln
inschimsad i huset med 0,02mm förspänning för att man inte ska få axiellt glapp. (allt enligt spindelgurun jag köpt dom
av).
Frågade honom vilket som var en fördel. VK eller vanliga lager och han sa att det inte spelar nån roll förutom att VK
lagrena kan bli lite varmare då dom har lite större anliggningsyta och är smörjda med fett.
större radiella-krafter i en riktning. Att välja två motstående VK i framänden och sedan ett "vanligt" lager i toppen borde
vara det optimala. Att sätta i flera vanliga kullager som du har gjort fungerar säkert men med två VK så skulle spindeln
klara betydligt större axiala krafter och under betydligt längre tid...
F.Ö. Mycket snygg spindel men det den där "gurun" säger skulle jag ta med en nypa salt. Skulle kunna leta fram
SKF-katalogen för att visa bättre men...
Max moment inträffar med allra största säkerhet inte vid 6000rpm. Högst effekt inträffar däremot vid högstFräsen skrev:Intressanta siffror. 100(varv/sek.)x2pi x 11.3 får jag till 7.1kW! Är den så kraftig den rackaren eller?PTC skrev:Om jag direktkopplar servomotorn har jag ju 11,3 Nm och 6000 rpm,
~9.5kW iof. tomgångsvarvPTC skrev:kontinuerlig drift 8000rpm utan problem
Har jag missat något som förklarar siffrorna, typ någon växel eller så?
varvtal.
Vad står det på motorn f.ö? Hur många watt är den på?
Momentet är ganska konstant i servomotorer. Men du har rätt i att effekten blir högst på maxvarv.
Har du en AC servo så avtar inte momentet! Men DC så är det annorlunda.
Det är ju en Indramat MKD 041B-144-KG0-KN AC-servomotor
http://www.zmt.mt.put.poznan.pl/staff/W ... 249507.pdf
Kan nog fungera riktigt bra
http://www.zmt.mt.put.poznan.pl/staff/W ... 249507.pdf
Kan nog fungera riktigt bra