Linda egen transformator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sp4m

Linda egen transformator

Inlägg av sp4m »

Hej

Artikel 56-670-01 går ur Elfas sortiment och likaså 56-671-42. Detta syns inte på sidan, inte heller i kundvagnen, utan är man uppdaterar kundvagnen. Varför vet jag inte, förstår mig inte på Elfas nya sida. Hur som helst kan jag inte längre hitta någon 1:1 linjetransformatorer för telekommunikationsutrustning som inte kostar flera hundra. Att leta i andra butiker eller i gamla modem/telefoner är tyvärr uteslutet.

Är det någon som har en aning om hur komplicerat det vore att linda någon liknande transformator själv? Finns det några bra guider, program, tips? Eller är det omöjligt att få den att fungera? Jag har aldrig lindat en spole och har ingen specialutrustning utöver multimeter, oscillioskop, funktionsgenerator. Jag har heller inga kunskaper om hur man mäter induktansen i en spole! Tror inte jag har någon multimeter som klarar detta rakt av tyvärr (skall leta lite på jobbet).

Transormatorn skall ha en impedans prim/sek: 600 Ω/600 Ω men det verkar som att själva transformatorn har betydligt lägre impedans (runt 70Ω) och 600Ω impedans uppnås genom en koppling med motstånd och kondensatorer. Transformatorn skall fungera i frekvensområdet 200-4000 Hz så det är inga höga frekvenser direkt.

Tacksam för alla svar!

Mvh Albin
Norpan

Re: Linda egen transformator

Inlägg av Norpan »

Kanske funkar med nån av de Farnell har:
Löjligt lång länk
sp4m

Inlägg av sp4m »

Tack för tipset Norpan! Det vore defenitivt det lättaste, men Farnell är tyvärr inget alternativ. Detta pga. reglerna som gäller för elektroniktävlingen.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jahaja, det var till tävlingen det skulle vara.
Missade det du skrev om andra butiker. :doh:
Skriv svar