Mjukstart till grabbens elbil.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 27402
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av Nerre »

Det var min första tanke också, att välja den med högst rdson verkade lite ologiskt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24767
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av Henry »

50mOhm och 12V motsvarar 240A i ström som kan gå så den delen är på ett sätt inga problem dock är inte resten av mosfeten designad för att klara denna ström utan bara 30A och drar inte bilen mer oavsett situation så kan det kanske vara något ändå att använda. De med hög Rdson är inte sällan även de billigaste mosfetarna.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av E85 »

Det är väl snarare värmen som gör att man vill ha lågt rdson.

P = R * I^2 = 1 / (5 * 1/0.050 ) * 50^2 = 25W

Dvs 5W per trissa då det går 50A genom dom sammanlagt. Inte jättemycket men om man har fetar med 8mOhm blir det 0.8W per styck istället (+ switchförluster). Dessutom blir ju rdson högre när fetarna blir varma, så det borde bli ännu större skillnad eftersom dom med högre rdson blir varmare.
Nizze
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 september 2009, 00:00:45
Ort: Växjö

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av Nizze »

Protte: Rivstart sker idag med den enkla on/off funktion "gaspedalen" åstadkommer. Det är just det jag vill undvika.

Någon som har ett schema på något lämpligt ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24767
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av Henry »

E85: visst är det så. Det kan dock i vissa fall vara en fördel med lite hög RDSon då de blir lite självreglerande om de blir varma, men det är oftast bättre att ha låg RDSon istället.

Nizze: Det finns lite olika schema på nätet men vissa är sämre och mindre stabila och inte från 0-100% i kraft m.m. medan vissa andra är bra mycket bättre. Denna tycker jag är bland det allra bästa och har använt mig av under väldigt många år och det fungerar hur bra bra som helst från 0 - 100% kraft. Lite avancerad dock kankse men det tjänar man på i slutet.

PWM-schema

Transistorn till höger behöver bytas mot en eller några MOSFET som du parallellkopplar beroende på hur mycket ström motorn drar och dioden måste även den bytas till en typ som klarar strömmen som motorn drar som max x2 för att vara på den säkra sidan. Motorn kopplas in på samma sätt som fläkten med plus upp och hastigheten och sådeles pulsbredden kontrolleras med VR1.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av grym »

jag hadde ändå börjat med den enkla varianten att ha ett motstånd i serie och ett relä som kortsluter den efter någon sekund

motståndet kan man lätt göra av rostfri ståltråd

gillar kissreglen :wink:
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av E85 »

Hehe då blir det som ketchupeffekten i gamla/trimmade turbobilar, fränt! :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24767
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av Henry »

Grym: ja absolut bland det bästa om det skall vara så enkelt som möjligt, missat om det skrivits något om det innan.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av laban12 »

Om du ändå ska köra relä och fördröjning...
Varför inte börja med motorerna seriekopplade för att efter en sekund eller så parallellkoppla dem!? På så sätt blir det en mjukare start och du behöver inte några speciallindade motstånd eller så...
Nizze
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 september 2009, 00:00:45
Ort: Växjö

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av Nizze »

Försök förklara för en 5-åring att han måste starta på ettans växel för att sedan efter en sekund lägga i tvåan, när man ibland kan starta direkt på tvåan. :wink:
Skulle kanske funka ett tag, men ibland lånar ju kompisarna bilen också, så tyvärr..... :wall:
Nerre
Inlägg: 27402
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av Nerre »

Jag tror Laban menade att det alltså ska gå med automatik.
Nizze
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 september 2009, 00:00:45
Ort: Växjö

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av Nizze »

Jo,det skulle väl vara det enda rätta.
Själva omkopplingen borde kunna gå att lösa med ett par rejäla bil-reläer som pallar 40A.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av laban12 »

Naturligtvis menade jag med automatik...
I stället för att koppla in ett motstånd i ett par sekunder så löser du det med två reläer från vilken mack som helst och en 555-krets.

Automatlåda!! ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Mjukstart till grabbens elbil.

Inlägg av Meduza »

PWM-reglering av motorn styrd från en µC som är kopplad till en steglös gaspedal, sen lite kod i µCn för att agera "automatlåda" med mjukstart ^_^
Skriv svar