Tända lysdioder på distans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
caan

Tända lysdioder på distans

Inlägg av caan »

Hej!

Jag har ett litet projekt på jobbet som jag tror inte borde vara så svårt att lösa för den som kan! :)

Jag vill ha så att jag innifrån kontoret kan tända och släcka/byta färg på röda och gröna lysdioder. De ska vara vid infarten till företaget. Det är ca 100 meter mellan grinden och mitt skrivbord. Jag vill ha de röda/gröna dioderna på två olka ställen men de ska skifta färg/tändas och släckas samtidigt.

Bifogar en hemsk bild :) ritad i paint men den kanske kan ge lite vägledning hur jag menar!

Bild

Hur kan jag lösa detta på ett smidigt sätt?

Tack på förhand
Carl
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Tända lysdioder på distans

Inlägg av Micke_s »

Några frågor att börja med
Kan du dra kabel eller vill du använda befintlig installation som finns, om i så fall vad finns redan?
Finns det något eluttag i närheten till grindarna?

elektroniskt lättaste lösningen är att plöja ner lite vanlig elkabel i marken och köra dioderna med en strömbegränsare.
På ditt kontor så behöver du bara en spänningskälla och strömbrytare.
caan

Inlägg av caan »

Det är nya kablar som ska dras, det finns redan kabelrör i marken så det är bara att stoppa i! Jag funderade på en sådan lösning du föreslog men var orolig att den långa kabeln skulle ge för mycket motstånd. Hur mycket kan kabeln göra på en sådan sträcka? Om vi säger att jag använder en vanlig batterieleminator inne på kontoret, kan det funka?

/Carl
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kabeln kommer ju inte på långa vägar att komma upp i den resistans som krävs för strömbegränsningen, så då kan ju kabeln fungera som en del av strömbegränsningen.

Säg att du kör med 6 V matning och två lysdioder (a 1,5 V) i serie, som ska ha 20 mA.

Strömbegränsningen ska då vara (6-3)/0,02 = 150 ohm.

Om kabeln blir 20 ohm så sätter du 130 ohm som strömbegränsning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Och om man är rädd att kablen begränsar så kör med högre spänning och fixa till spänningen i slutet i värsta fall.
caan

Inlägg av caan »

Jag tackar för svaren! Det blir nog den lösningen!

/Carl
Skriv svar