Slutande funktion

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Re: Slutande funktion

Inlägg av sodjan »

Om inte telefonen själv har lämpliga pullup på sina egna switchar (borde
vara så) så kan du sannolikt inkludera stora pullup's själv. Säj 100K - 1M så
de har liten risk att påverka telefonens funktioner. *Helt* öppna ingångar
bör du undvika, rätt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sådana här saker brukar ha scannade tangentbord och ofta dela pinnar med andra funktioner. Kontrollera hur det är med detta först och kolla hur avläsningen görs, man kan inte ge sig f*n på att slippa smarta programmerare som växlar på ingångar och utgångar. Reläer är det enklaste och bör fungera. Använd t.ex. reed-reläer för detta. Är den scannad och bara behöver kunna simulera enkla knapptryckningar klarar Du Dig antagligen med ett relä för varje "gren" i matrisen.
choppertony

Inlägg av choppertony »

var ute och gick i skogen, funderade på det där med pullup. Om man bara slår om till ingång och inte läser av dem i programmet, så bör de väl inte heller störa programmet. Men de kanske stör hårdvaran, pic'en?

Relä'er , opto , cd4066 känns som säkra kort. Men det blir mera tåtar att löda på mycket små ytor.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men de kanske stör hårdvaran, pic'en?

Öppna ingångar kan störa *all* CMOS baserad elektronik, oavsett om det råkar vara
processorer eller något annat. Öppna CMOS ingångar är en av de största "no-no"
inom elektroniken...

Orsaken är alltså att CMOS ingångar är så väldigt högohmiga så de kommer att
fungera som "antenner" och plocka upp alla möjliga störningar ur luften, främst
50/100 Hz brum från nätspänningen.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Bild

provar ladda upp min första bild här. Sågade av plasten nedanför monitorn. Alla koppar-ringarna är jord. Piper om jag ohmar mellan alla dessa ringar, så från dem behöver jag bara löda en tråd , inte varje ring. Kan man ohma mellan alla ringar så är det väl inte heller ngn matris ?
niklo

Inlägg av niklo »

jag utgår från att du stängt av telefonen innan du "ohmar"?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är där verkligen noll ohm så hänger de ihopa. Använd ingen sladdprovartuta till detta, utan mät. Helst med mätaren inställd att använda låg mätspänning om denna funktion finns.

Varför ser vissa av knapparna ut som en varningsskylt för radioaktivitet? Är där en dubbel slutning mot två separata ingångar i dessa?
choppertony

Inlägg av choppertony »

Jo jag tog ur batteriet innan jag ohmade. ohmade i mellan ringarna och även bak till den kontakt som är minus på batteriet.
Det visar 00,2 eller 00,3 när jag mäter. och då är mätaren instäld på 200 ohm. Samma värde får jag om jag tar den röda o svarta kablen på mätaren o lägger dem emot varandra

Radioaktiva plopparna vet jag inte om de bara är design, eller något annat klurigt jävelskap de har hittat på så man inte skall kunna löda på sig där så lätt. Jag skall ta en tunn kabel och bygla mellan de olika kopparplopparna i det radiaaktiva mönstret o se om det skriver en siffra eller man måste ha kontakt mellan alla samtidigt.

Vet ej vad som menas med låg mätspänning. Men om jag vrider mätaren över till 200m på späningsmätningen så har mätaren svårt för att gå till 0,0 om man inte lägger ihop tåtarna. mäter jag på detta sättet över jordringarna så nollas mätaren. Var det så som du menade Marta?
bearing

Inlägg av bearing »

Multimetern lägger spänning på mätprobarna vid ohm-mätning. Om den spänningen är hög finns risk att telefonen skadas.

Spänningsmät knapparna när telefonen är igång.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Det räcker inte med att en del av det radioaktiva tecknet berörs Måste vara mer än en del. Problemet är att det inte går att lägga lod så att de sammankopplas. lodet separeras på kretskortets delning mellan de olika ytorna. Finns det ngn sorts lod-lim? Löda på dem tecknen går inte i alla fall. På baksidan av kretskortet sitter en massa skyddsplåtar över de olika kretsarna, så där har jag inte tittat ännu. Skyddsplåtarna kanske måste vara där för att den skall kunna avstöra sig själv.

Ser ut som det är mer än 2sidigt kretskort så det kommer jag inte så långt med...17 oxå
bearing

Inlägg av bearing »

Ifall du lägger kabeländan över mönstret borde det väl fastna på flera ytor?
choppertony

Inlägg av choppertony »

Ytorna som ser ut som prickar är knappt en mm storSkulle kansk gått med en, men de e 11 stycken.Det är inte mycket lod som fastnar på en kvadrat mm. som sen skall hålla en tråd som inte ligger still
bearing

Inlägg av bearing »

Men hur har du tänkt få kontakt mellan mikrokontrollern och mobilen om ytorna är för små för att löda?
choppertony

Inlägg av choppertony »

Problemet är de ytor som ingår i de knappar som ser ut som radioaktiva skyltar. Hade alla knappar sett ut som de andra. En rund yta o en ring så hade det inte varit ngt problem. Nu e de problen.
Får titta in i ngn annan gammal lur som ligger i lådorna om det inte finns ngn bra lösning på detta.
bearing

Inlägg av bearing »

Folk på forumet handlöder ytmonterade komponenter i mindre format, så det där tror jag bara är något som kräver lite träning. En "tredje hand" (eller vad de nu kallas) kan nog hjälpa, alltså ett litet stativ med leder försedda med fjädrande klämmor.
Skriv svar