Utnyttja telefonledningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
blastur

Utnyttja telefonledningar

Inlägg av blastur »

Hej

Det var längesen jag hade fast telefon och har inga som helst planer på att skaffa. Finns det nån möjlighet att enkelt "koppla bort" min lägenhet från telefon-nätet och sen använda ledningarna i väggen till annat? Har nämligen ett schysst jack i köket som jag skulle vilja koppla till en sak i annat rum..

Hur ser nätet ut egentligen? Är alla jack seriekopplade? Hur funkar en "ADSL-splitter"? Vore bra om jag kunde "terminera" den inkommande ledningen vid första jacket, och sen använda nätet inom min lgh oberoende. Går det?

Eftersom det är hyresrätt har jag ingen lust att klippa några kablar eller in och rota på ett sådant sätt att det inte går att återställa (lätt).
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Utnyttja telefonledningar

Inlägg av Micke_s »

De ska vara seriekopplade, bryter du vid första jacket så bör det funka att använda.
ADSL splitter är egentligen bara två filter: lågpass till telefonen och högpass till adsl modemet.

Sedan låter det inte som en bra ide i huvudtaget att använda telefontråden på detta sätt, finns risk att du får 100VAC i dina prylar och att du skickar otyg till växeln.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dom är snarare kaskadkopplade skulle jag vilja säga.

Men visst kan du bryta vid första jacket.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Glenn: visst heter det kaskadkopplade...
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/teleuttag/
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är alla jack kaskadkopplade räcker det med att du stoppar in en tom telefonpropp (med plastpigg!) utan kabel i första jacket så kan du göra vad du vill med övriga jack.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det borde funka. Här i min hyreslägenhet har jag kopplat loss ingående kablar i första jacket, isolerat och lagt åt sidan. Sen har jag dragit en kabel från bredbandmodemets telefonuttag och kopplat in i uttaget, så nu kan alla uttag i lägenheten användas även med IP-telefoni.
Skriv svar