Badrumsfläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johanb

Badrumsfläkt

Inlägg av Johanb »

Vilken typ av motor är det mest sannolikt att det sitter i en billig badrumsfläkt?
Går denna typ att styra varvtalsmässigt och i så fall hur?
v-g
EF Sponsor

Re: Badrumsfläkt

Inlägg av v-g »

Troligast en EL-motor ;)

Tyvärr vet jag inte vilken typ som är vilken men varvtalsstyrning ska nog gå med en thyristorstyrning om inte BRF har en inbyggd styrning av något slag. Jag kör såna på mina kanalfläktar och det fungerar fint men jag vet inte om det fungerar på den fläkt du har.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Menar du "vanlig" fasvinkelstyrning som i en simpel ljusdimmer?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Funderade över samma grej för ventilationsfläktar, typ kanalfläktar, men blev osäker på om en vanlig dimmer skulle funka, den funkar inte problemfritt för alla typer av motorer som förekommer i dessa (har den inte här nu, men måste nog kolla det nu när ni sade det...).

Edit: Troligen är det en skärmpolsmotor eller en asynkronmotor. So, jo det kan nog funka med visst förbehåll att den kan gå krattigt på vissa varvtalområden.
Edit: Men har för mig att enklare badrumsfläktar brukar vara ganska tacksamma. Välj i så fall en dimmer som klarar trafokoppling.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Denna är det jag pratar om.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag har tänkt att koppla 2 badrumsfläktar till en varvtalsstyrning, den har tidigare använts för detta men då med en fläkt, nu kollade jag i den och såg att ett motstånd i den har blivit varmt så att plasten har blivit lite bränd!

På styrningen står det att den klarar 40-250mA och en fläkt drar ju bara 4W så det blir ju klart under den gränsen, är det då så att den har skickat ut detta genom motståndet?

Nu kommer jag dubbla det genom att ha 2 fläktar till 8W eller men i princip är den undre gränsen 9,2W...

Är det troligt att anledningen till att motståndet har blivit så varmt är att den helt enkelt har blivit för lite belastad innan?

EDIT, det är exakt en sån som V-g skriver om där
Johanb

Inlägg av Johanb »

Skulle man kunna släppa fram tex varannan eller var tredje period eller halvperiod eller liknande? Min tanke är att det borde vara snällare mot motorn och nätet att börja vid nollgenomgång istället för en snabb spik vid tex toppvärde. Å andra sidan kanske det blir för långt mellan.
Nu är det inte några stora effekter det handlar om men en vanlig lampdimmer kan vara ganska störande :)
Skriv svar