Jonas ROV
Re: Jonas ROV
Inte under laddningen nej. Men det är ju svårt att veta när man ska bryta. Visst kan man bygga en liten batteriskyddskrets (diskuterades nyligen i någon annan tråd relaterat till balansering av celler), men det hela känns i min mening som fel väg att gå. Det verkar ju mycket bättre att ha en väldefinierad spänning på kabeln och låta elektronik på plats sköta batteriet. Då kan man dessutom byta till större batteri eller byta batterikemi utan att påverka gränssnittet uppåt.
Ok, det verkar inte vara så enkelt som att bara koppla in laddaren med kat5 kabel. Jag misstänkte att det inte skulle fungera pga förlusterna men OK, det var en tanke jag hade bara. Så det bästa vore då att bygga en liten batteriladdare ombord på ROV:en och mata den med 50-60 v (eller vad nu Kat5 kabeln klarar). Det andra alternativet men som kräver lite övervakning är att bygga en laddare som tar hänsyn till spänningsfallet som blir över kabeln. Det lutar något åt JonasL förslag men jag behöver läsa på lite först så det är aktuellt först när jag fått ROV:en hyfsat tät. Batteriet är på 12 v och jag länkade till laddaren i förra inlägget. Den är för stor för att monteras i ROV och vill ha 230 V AC in. Det tänker jag inte skicka över Kat5 kabeln (jag har lite för mycket respekt för höga spänningar).
ROV:n ligger förövrigt i badkaret just nu. Inget vattenintrång ännu (som jag kan se)
Jag tänkte låta den ligga ett tag och se om något vatten kommer krypandes in. När min fru är tillbaka blir det lite filminspelning när jag provkör den! Kan redan nu förvarna att det inte blir så väldigt upphetsande eftersom badkaret är litet 
ROV:n ligger förövrigt i badkaret just nu. Inget vattenintrång ännu (som jag kan se)

Har du tillgång till fyra tåtar i kabeln så går det ju bra att mäta spänningen på batteriet samtidigt som du laddar.
För laddningen kan du väl göra ett par fasta anslutningar som du kommer åt utifrån när du lyft upp den. Tänker mig t ex ett par genomgående bultar (eller vilken annan metallpinne som helst). Borde gå lätt att få tätt då du kan limma fast dem med t ex epoxi. Sen kopplar du på laddaren till bultskallarna med någon typ av krokodilklämma.
Om du inte vill att det ska ligga 12V på bultarna när du är under vatten kan du koppla bort dem mha ett relä inne i ROVen.
Om du inte vill att det ska ligga 12V på bultarna när du är under vatten kan du koppla bort dem mha ett relä inne i ROVen.
sm7tjc: Hm, jo jag har nog 4 trådar tillgängliga om jag fördelar om t.ex. så använder jag två trådar för jorden. Jag får kolla.
ie: Ingen dum idé alls!
Jag har ett reläet över så detta borde jag relativt snabbt få ihop men just nu har jag inte mycket till verkstad eftersom jag bygger om så det får ändå vänta lite.
ie: Ingen dum idé alls!

Första posten uppdaterad! Videofilmer där jag bland annat provkör ROV:n i badkaret kommer imorgon eftersom batteriet i videokameran tog slut.
Jag tror att papperspackningarna är helt fel väg att gå. Papper funkar hyfsat på till exempel bilmotorer där man fuktar dom med olja och där ytorna som ska dras ihop är i metall och dras hårt. En torr papperspackning är oduglig.
I ditt fall med plexiglas som ofrånkomligen kommer att böja sig så kommer det nog inte att fungera. Det kommer kanske att bli tätt närmast skruvarna men mellan dom där trycket är mindre och plexit kommer att bukta upp litegrann kommer det inte att fungera eftersom papperspackningen ine är komprimerbar i tillräckligt hög grad..
Min åsikt är att du ska satsa på ganska tjocka (5mm?) och mjuka gummipackninger som kan ta upp skillnaden i tjocklek som blir på olika ställen i skarven.
För att få till ett spår att lägga din o-ring i så kan du kanske fixa till två ringar i plexi. den ena lite större än o-ringen och den andra lite mindre. Limma eller skruva fast dessa på din fläns så har du ett spår mellan dom. Du behöver ju inte lägga jobb på att få skarven mellan ringen och flänsen tät eftersom det bara är en styrning för o-ringen.
Hur mycket man ska komprimera o-ringen har diskuterats tidigare.
Vid närmare eftertanke så räcker det nog med en styrning innanför o-ringen, visserligen så klarar den kanske inte tryck inifrån särskilt bra då men vad gör det...
Nägon av våra forumvänner som har byggt cnc-fräsar kanske kan hjälpa till att göra ett par snygga ringar?
När det gäller vaselin och andra smörjor på o-ringar så ska det vara ett tunt lager om du ska klara lite högre tryck än ett par meter vatten. Ett tjockt lager pressas genom skarven av vattentrycket.
Det är likadant med kabelgenomförningar och annat. Att lägga på ett centimetertjockt lager med vaselin hjälper ingenting. Lägg bara på ett jättetunt lager på själva gummitätnigarna så ska du se att det blir tätt. En enkel metod att få det rätt är att ta lite smörja på fingrarna och gno på packningen. Packningen ska bara se fuktig ut.
I ditt fall med plexiglas som ofrånkomligen kommer att böja sig så kommer det nog inte att fungera. Det kommer kanske att bli tätt närmast skruvarna men mellan dom där trycket är mindre och plexit kommer att bukta upp litegrann kommer det inte att fungera eftersom papperspackningen ine är komprimerbar i tillräckligt hög grad..
Min åsikt är att du ska satsa på ganska tjocka (5mm?) och mjuka gummipackninger som kan ta upp skillnaden i tjocklek som blir på olika ställen i skarven.
För att få till ett spår att lägga din o-ring i så kan du kanske fixa till två ringar i plexi. den ena lite större än o-ringen och den andra lite mindre. Limma eller skruva fast dessa på din fläns så har du ett spår mellan dom. Du behöver ju inte lägga jobb på att få skarven mellan ringen och flänsen tät eftersom det bara är en styrning för o-ringen.
Hur mycket man ska komprimera o-ringen har diskuterats tidigare.
Vid närmare eftertanke så räcker det nog med en styrning innanför o-ringen, visserligen så klarar den kanske inte tryck inifrån särskilt bra då men vad gör det...
Nägon av våra forumvänner som har byggt cnc-fräsar kanske kan hjälpa till att göra ett par snygga ringar?
När det gäller vaselin och andra smörjor på o-ringar så ska det vara ett tunt lager om du ska klara lite högre tryck än ett par meter vatten. Ett tjockt lager pressas genom skarven av vattentrycket.
Det är likadant med kabelgenomförningar och annat. Att lägga på ett centimetertjockt lager med vaselin hjälper ingenting. Lägg bara på ett jättetunt lager på själva gummitätnigarna så ska du se att det blir tätt. En enkel metod att få det rätt är att ta lite smörja på fingrarna och gno på packningen. Packningen ska bara se fuktig ut.
Det där avtrycket på kabeln kommer väl inte från själva tätningen i genomföringen utan från dragavlastningen (plastflikarna som viks in)?
Nackdelen med att prova hela ROVen som du gör är ju att det är svårt att hitta läckan mha uteslutningsmetoden. Bänkprovning av varje del för sig måste ju vara betydligt vettigare?
Nackdelen med att prova hela ROVen som du gör är ju att det är svårt att hitta läckan mha uteslutningsmetoden. Bänkprovning av varje del för sig måste ju vara betydligt vettigare?
zeylon: Jo, jag tog mycket vaselin denna gången och ja, jag överdrev nog ganska ordentligt även om det långt ifrån var centimeter mängder
. Förra omgången var det mindre mängd men då var det å andra sidan bara silikon. Nu var det bara vaselin. Jag skulle jättegärna ha tag i samma typ av packning som till bilventilen. Det är lite mjukare skumgummiaktigt material men jag vet inte var jag kan köpa det. Tips?
Hittills verkar det vara mest röster på o-ringar så jag får väl prova det
Nerre: Helt rätt. Avtrycket kommer från dragavlastningen och inte tätning om det var oklart.

Hittills verkar det vara mest röster på o-ringar så jag får väl prova det

Nerre: Helt rätt. Avtrycket kommer från dragavlastningen och inte tätning om det var oklart.
Ett fiffigt sätt att tillverka o-ringar i vilken storlek man vill är att linda vulktejp runt en cylinder i lämplig storlek och sedan rulla av den sidledes så att det rullas ihop till en korv. Hoppas att du förstår hur jag menar... 

zeylon: Jag har iofs redan 2 st 200 mm o-ringar som jag gärna vill använda. Rimligtvis borde det vara bättre än något man gjort själv. Och ja, jag förstår vad du menar!
Klistrade in detta i första tråden:
Klistrade in detta i första tråden:
Några videofilmer som jag tog under provet:
Här har ROV:n varit i badkaret ca 1 timme och jag tar upp den för att leta efter läckor
I denna video provkör jag ROV:n
Denna video visar hur det ser ut under vattnet.
Slutligen denna video där jag mjukvarumässigt fixat så att ROV:en kan köra rakt fram.
Filmerna är inspelade med en riktigt videokamera som min fru fick av mig när hon fyllde år härom veckan så kvaliten är bättre än de tidigare filmerna men det är fortfarande samma amatör som filmar(min mobilkamera ligger förövrigt på tork efter ett ofrivilligt dopp i en kastrull med kokande vatten och pasta)
Problemet med laddningen kanske redan är löst. Om inte, vilken kabelresistans kan det röra sig om?
Jag har laddare där jag kan ställa in kompenseringen för kabelförluster.
Hur stor laddström är det tänkt? Hur lång tid får det ta att ladda batteriet?
Jag har laddare där jag kan ställa in kompenseringen för kabelförluster.
Hur stor laddström är det tänkt? Hur lång tid får det ta att ladda batteriet?
Nej, laddningen är inte löst ännu men nästan 
Jag har beställt ny gavel i aluminium (8 mm) som jag väntar på. Det är därför det inte händer så mycket i tråden men jag kan berätta att jag knäckte ett motorskydd när jag skulle flytta ROV:en häromdan
. I den nya gaveln har jag gjort ett extra hål som jag kommer att montera en kontakt i för laddningen. Hålet täcks förstås med en blindplugg när ROV:en ska i vattnet.
Men jag blev lite nyfiken vad det är för laddare du har som man kan kompensera för kabelförluster. Har du någon länk till den?
Laddström och tid sköter min batteriladdare om så det har jag ingen aning om (jag har med andra ord inga direkta krav)

Jag har beställt ny gavel i aluminium (8 mm) som jag väntar på. Det är därför det inte händer så mycket i tråden men jag kan berätta att jag knäckte ett motorskydd när jag skulle flytta ROV:en häromdan

Men jag blev lite nyfiken vad det är för laddare du har som man kan kompensera för kabelförluster. Har du någon länk till den?
Laddström och tid sköter min batteriladdare om så det har jag ingen aning om (jag har med andra ord inga direkta krav)

http://www.nordicbattery.se/se/products.php?pid=757
I denna kan vi själva lägga in de parametrar som styr laddningen samt även kalibrera den för olika kabelresistanser. Kan vara användbart när man behöver laddare till ovanliga spänningar samt med specialanpassade laddningskurvor. Spänning och ström kan ställas mellan 8-32 V och 0-8A. Kräver dock speciell programmeringsutrustning, men programmeringén kan jag fixa.
Men om du tänkt dig att ladda direkt via en kontakt i skrovet istället för via styrkabeln så kommer väl inte kabelresistansen att bli något bekymmer. Ett blybatteri är ju dessutom rätt förlåtande när det gäller laddning. I alla fall om man jämför med NiMh, LiIon och andra batterityper.
Kul projekt förresten. Det är inte det allra enklaste att ge sig på med tanke på vad som krävs när det gäller att få det absolut tätt.
Lycka till!
I denna kan vi själva lägga in de parametrar som styr laddningen samt även kalibrera den för olika kabelresistanser. Kan vara användbart när man behöver laddare till ovanliga spänningar samt med specialanpassade laddningskurvor. Spänning och ström kan ställas mellan 8-32 V och 0-8A. Kräver dock speciell programmeringsutrustning, men programmeringén kan jag fixa.
Men om du tänkt dig att ladda direkt via en kontakt i skrovet istället för via styrkabeln så kommer väl inte kabelresistansen att bli något bekymmer. Ett blybatteri är ju dessutom rätt förlåtande när det gäller laddning. I alla fall om man jämför med NiMh, LiIon och andra batterityper.
Kul projekt förresten. Det är inte det allra enklaste att ge sig på med tanke på vad som krävs när det gäller att få det absolut tätt.
Lycka till!
nodanolo: Tack för länken. Det ser dyr ut 
Jag fick min nya gavel idag så jag uppdaterade första inlägget med några nya bilder på den.

Jag fick min nya gavel idag så jag uppdaterade första inlägget med några nya bilder på den.