Vad bestämmer räckvidden på en PMR-radio?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Vad bestämmer räckvidden på en PMR-radio?

Inlägg av laban12 »

Hej!

Jag ska köpa två nya pmr-radio eftersom de vi har är utslitna. Vi har använt dem när vi bilat utomlands med vänner (dyrt med gsm då) och så brukar grabben ha en i fickan när han är ute och cyklar i området. (vi tycker han är för ung för mobiltelefon)
Troligtvis är det grabbens cykelturer som slitit ut dem vi har men strunt samma, det har inte med tråden att göra...

Jag satt och kikade hos NetOnNet för att se om jag kunde pipa förbi på lunchen i morgon och införskaffa ett nytt par.
Läser närmare bestämt denna sida: walkie-talkie

Där ser man att räckvidderna skiljer rätt kraftigt: "upp till 5km!", "upp till 7km!", "upp till 9km!" och "upp till 10km!"
Apparaterna är tämligen lika i sitt fysiska utförande och jag misstänker att alla använder den maximala tillåtna uteffekten (vad den nu är? 100mWPEP eller så?)

Så vad är det då som skiljer en "upp till 5km!"-radio från en "upp till 10km!"-radio?

(och vilken skulle DU välja av dem på sidan? ;) )
Norpan

Re: Vad bestämmer räckvidden på en PMR-radio?

Inlägg av Norpan »

Går det inte att öka utsänd effekt så går det ju alltid att öka räckvidden med en bättre mottagare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Troligen hur skruppelfri marknadsavdelning bolaget har...

De lär ju alla ligga på samma max tillåtna sändeffekt, man vill ju ha den med bäst sändare/mottagare och inte skrikigast marknadsavdelning..
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Antennkonstruktionen kan ju gör lite skillnader. Men största orsaken till att det skiljer så många km är nog hur de "mätt" räckvidden. Bergstopp till bergstopp, rent teoretiskt maxräckvidd i fri rymd, räckvidd på öppet hav, osv.
laban12

Inlägg av laban12 »

Så det ni säger är att samtliga apparater troligtvis har ungefär samma räckvidd under fältmässiga förhållanden?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

sannolikt ja, om inte någon är mycket billigare, mycket dyrare betyder inte säkert att den når mycket längre...

Utan faktiska prov är det svårt att veta vilken som är bäst, jag skulle googla runt lite på div modeller och se vad folk säger, många träffar på trådar om fel osv..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Däremot är det väl inget som hindrar att man gör en bättre mottagare än konkurrenterna.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Dyra bra stationer går längre än billiga med sketna mottagar och sändardelar.

Du kan ju med bra stationer kunna köra 5-10km mellan bergstoppar - men under vanliga förhållanden så är räckvidden mycket kortare.

I städer kanske 500m, i skogsterräng kanske 1-2km - över vatten mellan två båtar en halvmil.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är precis som bredbandsleverantörernas "upp till"-hastigheter...
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Går ju alltid att köpa någon av apparaterna på DealExtreme med 5w uteffekt om man vill ha lite längre räckvidd. Dubbla räckvidden borde man väl kunna räkna med :humm:
Inte lagligt dock...
laban12

Inlägg av laban12 »

Det blev fyra stycken topcom 9100 apparater, (upp till 9km). Återstår att göra räckviddskoll... :)

Anledningen till att jag valde dessa är att de har beteckningen "LONG RANGE" på antennen. Och det måste ju vara bra eller!? ;)

Ärligt talat så drog jag mig till minnes att jag använt ett par sådana apparater förra sommaren i Spanien. Vi lyckades få kontakt mellan dessa på mycket långt avstånd...

En mätning på Google Earth avslöjade att vi använde dessa två handapparater på ett avstånd av 7 454m (exakt ;) )

7km räckvidd över Spanska berg är smått fantastiskt. (Vi var faktiskt grymt förvånade över att vi 1) fick kontakt och 2) att det var tillräckligt bra kvalitet för att föra ett samtal. )

Nåväl. Jag ska göra lite fälttester på apparaterna själv så kan jag återkomma med en recension! :)
(Förövrigt är det 500mW ERP som gäller, fast det kanske alla redan visste?)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Alltid kul om du återkommer med riktig "hands-on!-rapport om hur det funkat. Nyttigt med lite tester gjorda av folk här i verkliga livet.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tänk på att folk kört 100 km med wlan mellan bergstoppar - vad är räckvidden normalt :mrgreen:

Tror du kör mellan 250-500 m i svår stadsterräng , max 2-3km i klen skog utan berg i mellan.

Med 5W på den frekvensen och en bättre antenn på en yrkesstation ligger man 1-2 km svår stadsterräng , 5-8 i klen skog och så vidare någorlunda ungefär.

På pmr är utrålad effekt 0,5W max tillåtna - det som specas.

På yrkestationer används inmatad effekt som värde - t.ex 5W - då är det upp till antennen att avgöra hur mycket som åker ut.

Din antenntyp skulle kanske skicka iväg två watt vid inmatning på 5 - men en nästan 2dm
kvartsvåg skulle en yrkesradio få iväg nästan allt.

Polisens gamla bärbara S70 - dom med långa feta antenner i glesbyggd lyckas bara få iväg 200mW
med tanke på uteffekt och antennlängd gentemot frekvensen - men baserna är ju bra.

Men det går inte långt mellan dom bärbara.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Rätta mig om jag har fel men lägre frekvens ger längre räckvidd. 3G har kort räckvidd, korta avstånd mellan master och hög frekvens. Radions (FM) låga frekvenser ger lång räckvidd. AM ännu längre, fast det beror nog mer på tekniken.
Proffshandapparater på UHF-bandet kommer en bit men VHF går längre. Och dessa häller sig vad jag vet inom gränsvärdena för vad som är lagligt.
Ni som jobbar med radio kanske kan rätta mig.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Nja, helt riktigt blir det inte med att säga att lägre frekvenser har längre räckvidd även om det ofta är rätt. De beter sig helt enkelt olika vid hinder och andra fenomen. Detta är också beroende på polarisationen på radiovågorna. Ett exempel är skog med trädstammar som blir precis som våra polaroidglasögon.

Högfrekventa signaler (GHz) kan man studsa mot regn och på så sätt öka räckvidden jämfört mot en signal med lägre frekvens som inte har den förmågan att reflekteras mot små objekt.
För HF så blir tidpunkter på dygnet (pga solstrålningen) viktigt för dessa signaler studsar mot jonosfären och kan på så sätt ta sig jorden runt. Så ena stunden kan man knappt höra sina grannar och i nästa ända från Japan.

Även om det kanske inte var ett bra svar på frågan (om det nu fanns någon? :) ) så visar det iaf lite om hur vår omgivning påverkar radiovågornas utbredning, på gott och ont.
Skriv svar