Ja, och jag skulle nästan säga att det är bättre för batterierna än att lägga dem i serie och ladda med en 24V laddare.
Specielt om batterierna är olika slita...
Man ska aldrig använda olika slitna batterier i någon koppling om man vill att det ska fungera bra. Men ska man ladda batterier som är olika slitna så ska dom laddas som Andli säger!
Eftersom du köper nya så är de lika. Om du vill att de ska förbli lika ska du ladda upp och ladda ur dom lika också. Dvs all belastning ska tas ut som 24V.
De som hållit på med lastbilar (eller bussar) länge vet att om man belastar batterierna olika kommer batteriet som är mest belastat att ta slut först. Speciellt under vintern kan det vara slitsamt för det batteriet. Det andra batteriet har ofta sin slitsamma tid under sommarn, då det blir överladdat. Därför försöker man att ha belastningar som belastar båda batterier. Då blir de jämt slitna.
Jag vill ha det till att ett 12V batteri består av 6st 2V batterier
och seriekopplar jag 2st 12V batterier så har jag 12st 2V batterier
i serie. Och är bägge 12V ok så kommer det funka bra att ladda
med en 24V laddare. Hur det fungerar med 2st CTEK vågar jag
mig inte på att avgöra men nog borde det fungera. Maila dom
annars och fråga. 24V laddare borde vara fördelaktigare tycker jag.
Ska du plocka ut olika effekt ur var batteri så är det bättre med
2 laddare tycker jag det borde vara för då talar ju laddaren om
när resp batteri är fulladdat.
Stora batterier modell lastbil har ju dessutom än idag (eller hade senast jag kollade på ett) ofta "utanpåliggande" seriekopplingsbyglar, så att man kan komma åt cellerna (2V på bly/syra som sagt) en och en.. precis som vanliga bilbatterier hade förr.
Frågan är ju om ctekladdarna "stör varann" när den ena får sin pluspol ihopkopplad med den andras minuspol.. kopplar man isär batterierna funkar det ju garanterat, och jag GISSAR att det även funkar med dom ihopkopplade..
danielr112 skrev:Hur menade du nu? Kör man 24 volt och de är seriekoplade så belastar man ju båda batterierna lika så länger man inte plocka ut något i mitten (12v)
Det är ofta lockande att koppla en 12V utrustning över ett batteri istället för att köpa en omvandlare 24V till 12V. Ta en bilstero med slutsteg t.ex. Det går att spara många pengar genom att inte köpa omvandlare. Det får dom ångra då batterikontot blir högre senare.
Det kan ju vara en bra ide att kolla om laddarna stör varandra innan man köper. För mig så har en 24V laddare varit självklar. Vill man kunna ha den till annat så är de flesta vad jag vet även omkopplingsbara till 12V.
4kTRB skrev:Jag vill ha det till att ett 12V batteri består av 6st 2V batterier
och seriekopplar jag 2st 12V batterier så har jag 12st 2V batterier
i serie. Och är bägge 12V ok så kommer det funka bra att ladda
med en 24V laddare. Hur det fungerar med 2st CTEK vågar jag
mig inte på att avgöra men nog borde det fungera. Maila dom
annars och fråga. 24V laddare borde vara fördelaktigare tycker jag.
Ska du plocka ut olika effekt ur var batteri så är det bättre med
2 laddare tycker jag det borde vara för då talar ju laddaren om
när resp batteri är fulladdat.
ett 12 volt är ju faktiskt 6 st 2 volts. Det optimala är egentligen att ladda varje cell för sig vilket elbils/batteritillverkarna troligen håller på med/måste göra för att kunna ladda fullt och inte överladda. Kallas kanske cellövervakning.
2 st 12 V laddare borde fungera utmärkt, stör de varandra så uppfyller de inte EMC direktivet och borde inte få säljas.
Det beror ju lite på vad det är för celler och hur man laddar, men risken (om man inte laddar varje cell individuellt) är ju att enskilda celler överladdas eller aldrig laddas fulla.
Det finns ju inga celler (eller batterier) som är helt identiska, så även om de får exakt samma laddström genom sig så laddas de inte lika mycket. Inte heller laddas de ur lika mycket vid användning.
När t.ex. batterier till äldre bärbara datorer lägger av beror det ofta på att EN cell i paketet har blivit körd i botten (på grund av olikheter mellan cellerna). Modernare batterier övervakar som sagt var de enskilda cellerna och shuntar förbi de som redan är laddade så att de som inte är fulla får sin sista "toppning".
prototypen skrev:2 st 12 V laddare borde fungera utmärkt, stör de varandra så uppfyller de inte EMC direktivet och borde inte få säljas.Protte
Om det är så att 12V laddarna är avsedda för att ladda ett 12V batteri i en 12V krets så måste det väl vara felanvändning om man försöker använda den på något annat sätt. Det kan väl inte vara så att EMC direktivet ska styra om funktionen uteblir pga att utrustningen inkopplats på ett felaktigt sätt. Och pga av denna felanvändning förbjuda att en apparat säljs.