Mjukstart till grabbens elbil.
Mjukstart till grabbens elbil.
Efter att ha suttit och läst en del inlägg på forumet har jag kommit fram till att här finns gott om kompetenta människor.
Dessa skulle jag vilja ha lite tips ifrån.
Problem:
Grabben har en liten elbil som jag skulle vilja bygga en "mjukstart" på, för att undvika strömtransienter som riskerar knäcka säkringen.
Fakta:
12V batteri, 40A säkring, 2 st 12V DC-motorer á 230W, tillslag sker idag genom att han, i princip, trampar på en strömbrytare.
Har funderat på någon enkel PWM lösning, men även andra ideér som inte ruinerar mig mottages med tacksamhet.
Dessa skulle jag vilja ha lite tips ifrån.
Problem:
Grabben har en liten elbil som jag skulle vilja bygga en "mjukstart" på, för att undvika strömtransienter som riskerar knäcka säkringen.
Fakta:
12V batteri, 40A säkring, 2 st 12V DC-motorer á 230W, tillslag sker idag genom att han, i princip, trampar på en strömbrytare.
Har funderat på någon enkel PWM lösning, men även andra ideér som inte ruinerar mig mottages med tacksamhet.
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Du ska ha en typ symaskinspedal, eller ett sånt där hantag som finns
på Aurora, Scalectric och dom andra bilbanorna. Då blir det nog mjukare
om grabben inte har ovanligt tung gasfot vill säga.
på Aurora, Scalectric och dom andra bilbanorna. Då blir det nog mjukare
om grabben inte har ovanligt tung gasfot vill säga.
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
dom till bilbanorna är ju normalt sett bara en högeffektspotentiometer (hög som relativt hög..), ska man ändå PWM'a kan man ju meckla dit en egen pot, och ska man bygga på microkontroller är det ju ganska lätt att se till att det blir mjukstart, men det jobbiga blir ju att reglera 230W.. eller ja jobbigt och jobbigt, men dyrt lär det ju bli.
Om man bara vill ha mjukstart kan man ju tänka sej en enklare lösning där man först kör allting genom en effektresistor (kan lindas själv om man vill det, eller så tar man en glödlampa eller nåt, om man hittar en tillräckligt kraftig) och sen nån slags timer som drar ett relä som bryggar över serieresistorn..
Inte så snyggt, och inte steglöst, men ganska enkelt att bygga.
Om man bara vill ha mjukstart kan man ju tänka sej en enklare lösning där man först kör allting genom en effektresistor (kan lindas själv om man vill det, eller så tar man en glödlampa eller nåt, om man hittar en tillräckligt kraftig) och sen nån slags timer som drar ett relä som bryggar över serieresistorn..
Inte så snyggt, och inte steglöst, men ganska enkelt att bygga.
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Dyrt behöver det inte bli, beroende på vad som menas med dyrt.
Några MOSFET
Några schottkydioder
MOSFET-drivare
IC555
Potentiometer
Passiva komponenter
Gammal datorkylfläns
300-400 kr?
Några MOSFET
Några schottkydioder
MOSFET-drivare
IC555
Potentiometer
Passiva komponenter
Gammal datorkylfläns
300-400 kr?
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Intressant att så många trots allt är vakna en söndagsnatt
Min vision om mjukstart var inte att reglera spänningen hela tiden, typ gaspedal, utan bara att få en jämnare strömkurva.
Troligen skulle det räcka med att få strömkurvan att gå från 0 till max på 1-2 sekunder istället för med en gång när han trycker ner gaspedalen. Därav min tanke på en enkel PWM.
För att förtydliga faktadelen: När ettans växel ligger i körs motorerna i serie, d.v.s. 6V/motor. När tvåans växel ligger i körs dom parallellt. M.a.o. är det 460W som ska smygas igång lite snyggt.
Min vision om mjukstart var inte att reglera spänningen hela tiden, typ gaspedal, utan bara att få en jämnare strömkurva.
Troligen skulle det räcka med att få strömkurvan att gå från 0 till max på 1-2 sekunder istället för med en gång när han trycker ner gaspedalen. Därav min tanke på en enkel PWM.
För att förtydliga faktadelen: När ettans växel ligger i körs motorerna i serie, d.v.s. 6V/motor. När tvåans växel ligger i körs dom parallellt. M.a.o. är det 460W som ska smygas igång lite snyggt.
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Det går väl att göra det mekaniskt också med en fjäder och någon broms som gör att hur fort han än trycker ner pedalen så tar det lite tid innan fullt utslag blivit plats för lite exprement om det nu inte bara är on/off på pedalen.
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Lars-Åke: Jo, pedalen har bara on/off.
Protte: Hur funkar din styrning ? Reglerar den spänningen a'la gaspedal eller är det 0-100% under en bestämd tidsrymd ?
Bearing: Vad hade du i åtanke ? Har du något schema ?
Det jag är ute efter är att få spänningen att röra sig uppåt likt en RC-kurva.
Protte: Hur funkar din styrning ? Reglerar den spänningen a'la gaspedal eller är det 0-100% under en bestämd tidsrymd ?
Bearing: Vad hade du i åtanke ? Har du något schema ?
Det jag är ute efter är att få spänningen att röra sig uppåt likt en RC-kurva.
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Det enklaste är kanske om nån på forumet kan programmera en mikrokontroller att ta in spänning från en pot och ge ut PWM-signal (eller ökande PWM-signal vid tryck på en switch om du vill). Skulle även gå att lägga till en pot eller switch (gömd?) som reglerar max-nivån för ovana förare / "växling". Då är det bara själva motordrivkortet kvar men det är klart att det är lite pul att få ihop allt om du inte är van att greja med elektronik.
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Behövs inte en mikrokontroller för det i så fall en LM324 med några få komponenter räcker hur bra som helst, förutom då drivtrissorna för det hela.
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Nizze skrev: Protte: Hur funkar din styrning ? Reglerar den spänningen a'la gaspedal eller är det 0-100% under en bestämd tidsrymd ?
Det jag är ute efter är att få spänningen att röra sig uppåt likt en RC-kurva.
Det är gaspedal. Det går alltid att få lite ramp på det hela men då går det inte att göra rivstart som vår kunde.
Protte
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Här är några MOSFET:ar jag tyckte verkade intressanta på Elfa. Nån som kan rekommendera nån speciellt till den här applikationen och antal?
Kod: Markera allt
Elfa art.nr Namn Vds (V) Id (A) Ptot (W) Rdson (mOhm) Pris (exkl moms)
----------- ---- ------- ------ -------- ------------ ----------------
71-127-09 STP80NF03L-04 30 80 300 3.5 66.40
71-127-17 STP70NF03L 30 70 100 8 31.10
71-168-74 IRFP3703 30 210 230 3 116.00
71-377-71 IRFP064N 55 98 200 8 47.50
71-378-05 IRFP2907Z 75 90 310 4.5 99.70
71-144-32 IRF1104 40 100 170 9 37.50
71-144-73 IRF1404 40 162 200 4 64.00
71-145-07 IRF1405 55 169 330 5 64.00
71-145-31 IRF2807 75 82 230 13 58.00
71-146-89 IRF3707 30 62 87 9 24.10
71-147-13 IRF3708 30 62 87 8 24.10
71-177-57 IRL2203N 30 116 180 7 36.20
71-177-32 IRL1104 40 104 167 8 39.50
71-181-51 IRL3803 30 140 200 6 50.30
71-006-54 IRLZ44Z 55 51 80 11 24.60
71-374-33 IRF540Z 100 36 92 26.5 22.00
71-134-67 IRF540 100 30 150 50 24.70
Senast redigerad av E85 22 september 2009, 17:03:22, redigerad totalt 3 gånger.
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
Av nån speciell anledning förutom att du har såna på ditt kort? Tycker det verkar finnas dom med betydligt bättre data? Det man förlorar i mosfet-pris borde man väl vinna i kylfläns-pris. Men jag har ingen erfarenhet. Det kanske är andra parametrar man ska kolla på, t.ex td, tr?
Re: Mjukstart till grabbens elbil.
borde inte 50mOhm rdson bli jobbigt vid såpass hög effekt ? iom att det måste kylas bort.


