1-wire problem med vissa sensorer
-
danielr112
1-wire problem med vissa sensorer
Hej
Skrev ett långt inlägg innan men råka tömma skiten. Ska skriva en kortfattad ska igen.
Jag tappar vissa senosorer från nätet ibland. kan ses på :
http://luno.mine.nu/temp/png/stor_24h.png
Här kan man se att pannrummet har kontakt hela tiden medans acktank inte har.
Kör med en vanlig passiv adapter och spänningsmater sensorerna via egen lina sedan. Kör med owfs.
Kör mestandels med cat5e kabel. Har inte hittat något direkt samband ännu.
Några tips som en start?
Skrev ett långt inlägg innan men råka tömma skiten. Ska skriva en kortfattad ska igen.
Jag tappar vissa senosorer från nätet ibland. kan ses på :
http://luno.mine.nu/temp/png/stor_24h.png
Här kan man se att pannrummet har kontakt hela tiden medans acktank inte har.
Kör med en vanlig passiv adapter och spänningsmater sensorerna via egen lina sedan. Kör med owfs.
Kör mestandels med cat5e kabel. Har inte hittat något direkt samband ännu.
Några tips som en start?
Re: 1-wire problem med vissa sensorer
Har du långa "stubbar" till sensorerna?
Kör du parasitmatat?
Om inte så hur många volt har du framme vid sensorn?
Jag har en slinga på säkert 30 meter och får ALDRIG ett enda fel på ett enda paket (inte från DS1820 iaf).
Kör du parasitmatat?
Om inte så hur många volt har du framme vid sensorn?
Jag har en slinga på säkert 30 meter och får ALDRIG ett enda fel på ett enda paket (inte från DS1820 iaf).
Om man har flera bitar med olika kabeltyper kan det nog bli konstiga fenomen. Rekommenderar att du läser Maxims "guide to reliable 1-wire networks"danielr112 skrev: Kör mestandels med cat5e kabel. Har inte hittat något direkt samband ännu.
Sammanfattningsvis: om du använder cat5 hela vägen och gör en enda lång slinga så funkar det garanterat.
Andra varianter kan också fungera men då blir det knöligare.
Anledningen till att man bör använda partvinnad kabel är att man vill få ner induktansen i kabeln. Om man använder olika kabeltyper kommer induktansen att öka i de bitar som inte är tvinnade. Spelar oftast inte någon roll så länge man har korta förgreningar.
Med en passiv serielladapter brukar maxlängden ligga strax över 125m vid ~15 enheter inkopplade. Detta under förutsättning att nätet inte är förgrenat. Förgrenar man nätet blir det mycket snabbare problem.
Med en passiv serielladapter brukar maxlängden ligga strax över 125m vid ~15 enheter inkopplade. Detta under förutsättning att nätet inte är förgrenat. Förgrenar man nätet blir det mycket snabbare problem.
-
danielr112
För att förtydliga vad jag skrev i första inlägget så har jag en passiv adapter men matar allt med extern strömkälla. (aka ej parasitmatat längre) Och jag har 5v fram.
Totalt sett kanske 70 meter kabel. Finns inget samband mellan förgreningar och problem med att samla in datan tyvär. 2 mätare på 1 förgrening 5 meter från "start" så ger ena hela tiden värden och andra tappas.
Har dock en ekkx kabel inkopplad på en förgrening. resten är ren cat5e kabel. dvs 5 meter av totalt 70 meter är ekkx. Ska prova koppla ur den biten och se.
min typeK mätare för att mäta avgastemp kan spela lite spratt märkte jag vid installationen men det fixade jag. Lät jag proben ligga an mot pannans utlopp som är av metall funkade inget heller. Men då försvann alla enheter. Detta är fixat och den har inte galvanisk kontakt längre.
Har 10 enheter inkopplade. På den sträckan som är längst sitter bara 1 sensor ännu. det är linan in till huset.
Ska ta och läsa på på den manualen och desutom byta ut ekkx kablen mot en cat5e. Även se över övriga kopplingar.
edit: skrev kabel istället för adapter
Totalt sett kanske 70 meter kabel. Finns inget samband mellan förgreningar och problem med att samla in datan tyvär. 2 mätare på 1 förgrening 5 meter från "start" så ger ena hela tiden värden och andra tappas.
Har dock en ekkx kabel inkopplad på en förgrening. resten är ren cat5e kabel. dvs 5 meter av totalt 70 meter är ekkx. Ska prova koppla ur den biten och se.
min typeK mätare för att mäta avgastemp kan spela lite spratt märkte jag vid installationen men det fixade jag. Lät jag proben ligga an mot pannans utlopp som är av metall funkade inget heller. Men då försvann alla enheter. Detta är fixat och den har inte galvanisk kontakt längre.
Har 10 enheter inkopplade. På den sträckan som är längst sitter bara 1 sensor ännu. det är linan in till huset.
Ska ta och läsa på på den manualen och desutom byta ut ekkx kablen mot en cat5e. Även se över övriga kopplingar.
edit: skrev kabel istället för adapter
Senast redigerad av danielr112 20 september 2009, 20:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Om du har 70m kabel, passiv adapter och ett förgrenat nät ligger du precis på gränsen till att det börjar strula.
-
danielr112
Läs gärna igen.
Jag kör spänningsmatat.
Hmm. fast är usb-adaptern kanske ändå bättre?
Jag kör spänningsmatat.
Hmm. fast är usb-adaptern kanske ändå bättre?
Läs vad jag skriver igen.
Passiv adapter.
Signalen från en hemmabyggd (passiv) adapter orkar helt enkelt inte lika mycket som en "riktig".
Att du spänningsmatar sensorerna gör att du kan köra lite längre kabel och lite fler enheter, men inte hur långa kablar som helst.
Passiv adapter.
Signalen från en hemmabyggd (passiv) adapter orkar helt enkelt inte lika mycket som en "riktig".
Att du spänningsmatar sensorerna gör att du kan köra lite längre kabel och lite fler enheter, men inte hur långa kablar som helst.
-
danielr112
Ok. Då hänger jag med.
. Då vill jag gärna veta vad som skiljer en såkallad passiv adapter och en usb? förutom att man i regel kör parasit på en passiv adapter. I mitt fall kör jag ju spänningssatt.
I USB-adaptern DS9490R sitter det en DS2490 USB to 1wire bridge chip.
Saxat från produktinformationen om DS2490:
# Communicates at regular and overdrive 1-Wire speeds
# Supports stiff 5V pullup for EEPROM, sensors, and crypto iButton®
# Slew rate controlled 1-Wire timing and active pullup to accommodate long 1-Wire network lines and reduce radiation
# Programmable 1-Wire timing and driver characteristics accommodate a wide range of 1-Wire network configurations
# Low- to high-level command types, including macros, for generating 1-Wire communication
# Crystal oscillator timebase provides precision timed 1-Wire waveforms
Helt enkelt ett chip som aktivt ser till att timingen hålls och signalen blir bättre. Den passiva serielladaptern saknar helt dessa features.
Det finns ännu bättre adaptrar från tex Embedded data systems, men Dallas semiconductors USB-adapter klarar man sig väldigt långt på.
Saxat från produktinformationen om DS2490:
# Communicates at regular and overdrive 1-Wire speeds
# Supports stiff 5V pullup for EEPROM, sensors, and crypto iButton®
# Slew rate controlled 1-Wire timing and active pullup to accommodate long 1-Wire network lines and reduce radiation
# Programmable 1-Wire timing and driver characteristics accommodate a wide range of 1-Wire network configurations
# Low- to high-level command types, including macros, for generating 1-Wire communication
# Crystal oscillator timebase provides precision timed 1-Wire waveforms
Helt enkelt ett chip som aktivt ser till att timingen hålls och signalen blir bättre. Den passiva serielladaptern saknar helt dessa features.
Det finns ännu bättre adaptrar från tex Embedded data systems, men Dallas semiconductors USB-adapter klarar man sig väldigt långt på.
En sak till, om man kör sensorerna i parasite power mode eller inte har inte något med vilken bussmaster man använder att göra.
-
danielr112
Ok
1. Se över mina kablar och byta ut den ekkx till cat5.
2. Byta till en usb-adapter.
1. Se över mina kablar och byta ut den ekkx till cat5.
2. Byta till en usb-adapter.
1a. se till att minska längderna på förgreningarna.
Jag har kört lyckade tester med 400meter kabel när jag använt ekkx 2x2x0,5.
Jag har kört lyckade tester med 400meter kabel när jag använt ekkx 2x2x0,5.
-
danielr112
Menar du att med min adapter i fråga så spelar stabiliteten ingen roll om jag kör med +5v vid sidan om eller kör parasite från adaptern?