Vad är ett polyskop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Vad är ett polyskop?

Inlägg av bigmac »

Slängde bildäck på soptippen idag och krockade nästan med ett Rhode & Schwarz Polyskop från typ 40- eller 50-talet. Det såg ut som ett stort oscilloskop, men ändå inte. Ca 60cm brett, 50cm högt och typ 60cm djupt. Hade en 12" crt-skärm och massor av rattar.

Vad gör man med ett sådant?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad är ett polyskop?

Inlägg av bigmac »

Liten bild som jag hittade på nätet
Bild
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Senast redigerad av bigmac 20 september 2009, 21:44:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och sedan var det 700 pix regeln... *suck*

Efter vad jag kan se HÄR (där man ser vad som står vid knapparna) skulle jag tro att det är en sorts SWR-meter.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror att det är en spektrumanalysator. Har en gång för länge sedan använt något liknande tyskt instrument för att svepa ett filter.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är en svepgenerator och om det sedan är en selektiv analysator eller endast en detektor som kan visa frekvenskurva utifrån den inbyggda generatorns signal vill jag låta vara osagt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

skulle man kunna tänka sig att man använder det för att mäta hög/låg och bandpassfilter i radiokretsar eller radarsystem? Där behöver man ju lite mer frekvensomfång än till stereon om man säger så haha
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

bigmac:
Glöm inte att följa reglerna.
SvenW

Inlägg av SvenW »

http://www.radiomuseum.org/r/rohde_poly ... _swob.html

Den kostade alltså 9500 DM 1961.
För det priset fick man på den tiden en ny bil.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Marta skrev:Det är en svepgenerator och om det sedan är en selektiv analysator eller endast en detektor som kan visa frekvenskurva utifrån den inbyggda generatorns signal vill jag låta vara osagt.
Jag var lite osäker på om jag skulle säga svepgenerator eller spektrumanalysator. Jag valde spektrumanalysator för att det har en skärm att visa resultatet på. När jag ser ditt inlägg så inser jag att det förmodligen är fel att säga att en svepgenerator med skärm som visar svepkurvan är en spektrumanalysator. Utan de ska nog katigoriseras utifrån om de "analyserar" eller inte. Finns det inget annat vedertaget namn i svenska eller engelska språket. Det tyska är ju Wobbelmessplatz, det kom jag ihåg att åbäket jag använde också var, fast det var ett helt annat fabrikat.

bigmac>hög/låg och bandpassfilter i radiokretsar eller radarsystem
exakt det, mm.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Tunga som as är dom iaf, finns en anledning varför det sitter fyra rejäla handtag på sidorna.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Bra att du tog reda på det. En miljöinsats om du kan använda det till något mot att köpa. Här i Falun är det snudd på dödsstraff att ta något från soptippen. Gråter nästan när man tittar i den enorma elektronikskrotlådan :(
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

bigmac skrev:skulle man kunna tänka sig att man använder det för att mäta hög/låg och bandpassfilter i radiokretsar eller radarsystem? Där behöver man ju lite mer frekvensomfång än till stereon om man säger så haha

Hmmmm, Frekvensomfånget på en "stereo" är väl ca 3 dekader medan MF:en på en gammal hederlig AM mottagare är 455 kHz med en bandbredd på 5 kHz, bara en 91-del.
Är jag ute och cyklar i frågan om frekvensomfång.

Protte
Skriv svar