Hej och ledsen för att jag startar med en fråga här men jag har kommit till slutet av min kunskaper.
Jag försöker göra en justerbar timer som ska styra ett relä som i sin tur styr en hydraulisk ventil, Det hela kommer att drivas av 24v och magneten på den hydrauliska ventilen drar max 3A, mitt mål är att fixa en timer där jag kan justera både tillslagstiden samt vilotiden på reläet (mellan 0-5 sek på ett ungefär).
Jag har provat med olika lösningar (astabil vippa samt en 555 timer) och båda ser lovande ut tills jag kopplar in magneten över reläet, då får allt "fnatt" och tiderna stämmer inte alls, jag kan för mitt liv inte lista ut vad som gör att det blir på det viset.
Skulle uppskatta om någon med mer kunskap än mig kunde tipsa mig om vad som gör att det blir på det viset.
Det enda jag kan komma på som är gemensamt är att jag omvandlat från 24 till 12v för att driva timerkretsen och sedan kört 24v igenom reläet för att driva magneten men det känns inte som att det skulle spela nån roll.
Tacksam för all hjälp jag kan få för jag har inga fler idéer på hur jag ska lösa detta problem.
//Tubbe
Justerbar timer 24v
Re: Justerbar timer 24v
Om elektronikken får fnatt är det i 99,99% av fallen usel avkoppling som orsaker det hela.
-
Mindmapper
Har du dioder över båda spolarna. Magnetventilen är ingen riktig magnet, utan både magnetventilen och relät har spolar för att skapa magnetfält. När strömen till dessa spolar bryts bildas en kraftig motriktad spänning. Denna motemk kan skada komponenter eller strula till funktionen därför brukar man alltid kortsluta med en diod.
Avkopplingar av matninsspänningen är en annan sak det brukar syndas med.
Välkommen till forumet och med din fråga.
Avkopplingar av matninsspänningen är en annan sak det brukar syndas med.
Välkommen till forumet och med din fråga.
- prototypen
Välkommen till forumet Tubbe
Om du gör en liten ritning (sparar den som .jpg, går in på t.ex. http://www.geting.se laddar upp den och klipper och klistrar adressen du får) så kan vi alla se vad det är du kopplat.
Som istoppen skriver så är det dålig avkoppling som släpper in störningarna från magneterna (spolarna) i din elektronik.
Protte
Om du gör en liten ritning (sparar den som .jpg, går in på t.ex. http://www.geting.se laddar upp den och klipper och klistrar adressen du får) så kan vi alla se vad det är du kopplat.
Som istoppen skriver så är det dålig avkoppling som släpper in störningarna från magneterna (spolarna) i din elektronik.
Protte
Ska testa det tack för tipset.Icecap skrev:Om elektronikken får fnatt är det i 99,99% av fallen usel avkoppling som orsaker det hela.
Hmmm där ser man vad lite okunnighet kan ställa till med, jag trodde i min enfaldighet att det inte skulle göra nåt eftersom magnetspolen var kopplad genom reläet, det och bristen på kondensatorer kan rent logiskt vara lösningen på mina problem, ska testa det.Mindmapper skrev:Har du dioder över båda spolarna. Magnetventilen är ingen riktig magnet, utan både magnetventilen och relät har spolar för att skapa magnetfält. När strömen till dessa spolar bryts bildas en kraftig motriktad spänning. Denna motemk kan skada komponenter eller strula till funktionen därför brukar man alltid kortsluta med en diod.
Några förslag på vad jag ska pula dit som avkoppling i min astabila vippa?