Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av Agamemnon »

Jag har problemet att när jag kopplar av och på batteripolen på bilen några gånger för mycket så pajar jag mitt moderkort till bildatorn. Detta är mitt andra moderkort som ryker. Moderkortet matas med en speciell DC-DC omvandlare för bil-PC. Misstänker att den ger någon sorts spänningsspik när man lägger på strömmen och det slår rediga gnistor om batteripolen. Antar att detta händer när kondingarna i PSU'n laddas upp snabbt.

Nu till frågan; kan man bygga/köpa någonsorts mjukstart till PSU'n så den inte shockstartar när den får påkopplad spänning? Skulle tro att jag räddar moderkorten då.
Mindmapper
Inlägg: 7106
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av Mindmapper »

Tycker att det låter konstigt att in/ur- koppling av batteriet ska döda mb ibland. Alla nätdelar borde tåla att slå till/från utan att ge spikar som dödar utrustningen.

Kan det inte vara att mb gått sönder när du startar bilen eller något annat. Bilen är en otrevlig miljö där transienterna gror och frodas. En olämplig nätdel som inte är avsedd för bilbruk eller en olämplig inkoppling av en nätdel kan ställa till bekymmer. Nu hade du ju en som var avsedd för bilbruk och borde klara bilens elektriska miljö, men man vet aldrig. Gnistbildningen som blir när man sätter på batteripolerna är ju inte så trevligt heller. Spolar som ligger inkopplade när gnistbildningen blir kan ge mycket transienter som skulle vara skadligt. Den skulle kunna minskas genom att ha en huvudbrytare typ som tävlingsbilar har. Lite mer info om vilka grejor du har och hur de är inkopplade vore bra att veta. Jordningen är speciellt viktig.

Ett särskilt batteri för bildatorn vore också möjligt, och hjälper mot andra transienter också. En tredje lösning är transientskydd som tar bort transienterna. Allt beror ju mycket på hur mycket du kan tänkas spendera. Blir det bra med hängslen och livrem?
Agamemnon
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av Agamemnon »

Jag vet ju inte riktigt varför mb't går sönder men är helt säker på att detta sker isamband med att man strömsätter PSU'n. Jag hade en annan modell av moderkort som överlevde i 3 år utan problem men det verkar som mitt nya atom 330 ITX kort från intel inte fixar detta.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4080
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av maDa »

Vad har din DC-DC nätdel för acceptans på inspänning?

Den kanske rentav inte reglerar +12V linan, bara 3.3, 5 osv..
Agamemnon
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av Agamemnon »

Mindmapper
Inlägg: 7106
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av Mindmapper »

Det är ju inte precis något okänt märke. De har vad jag vet bra renome!

Den borde klara det mesta"
Engine Cranks, under-voltage and over-voltage situations. Another difficult
task is maintaining stable 3.3V, 5V, 12V and -12V power to your PC. While car
batteries are rated at 12V, they actually provide voltages in between 7-16V
(engine cranks) or as high as 80 volts (load dump). Most of the times, your
battery will stay at 13.5V (while car is running) but extra precautions need to take
place in order to prevent such situations. M1-ATX can operate as low as 6V and
as high as 28V while providing strict regulation on all rails along with input
voltage clamping and reverse protection.


I ditt fall skulle jag beskriva problemet för minibox och höra vad de säger. Är det någon som kan ge ett bra svar på ditt problem bode det vara dom. Med den nätdelen borde det inte behövas några extra åtgärder tycker jag.
Vad är det för bil?
Agamemnon
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av Agamemnon »

SAAB 9-5. Hade ja vetat exakt vad som går sönder så skulle det varit mycket enklare med motmedel.
patb
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 oktober 2008, 23:06:56
Ort: Haninge

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av patb »

Kan det inte vara vibrationer som dödar kortet och det är så att du sätter det i samband med till och frånkoppling av batteriet?
Mindmapper
Inlägg: 7106
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av Mindmapper »

Har fått för mig att atom 330 ITX korten är ömtåliga. Men är du säker på att det är när du sätter tillbaka batteripolen som det händer, så skulle jag sätta en brytare i serie nmed nätagget som jag bryter innan jag lossar batteriet.
Agamemnon
Inlägg: 411
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av Agamemnon »

Jag är HELT säker på att det händer när ja sätter tillbaka batteripolen. Kortet fungerar nämligen i flera veckor utan problem. Anlednningen att jag lyfter polen så ofta är att jag lyfter ur databoxen ganska ofta då jag mappar om styrprogrammet. Men jag ska se om jag inte kan dra ur säkringen till databoxen istället för att koppla bort batteriet.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Mjukstart för PSU till datorn i bilen

Inlägg av blueint »

Du kan lägga på en extra klamp mha Zenerdiod med brytspänning på max 28 V direkt på matningen.
Skriv svar