Hej,
efter en del läsning och egna försök så blir jag inte riktigt klok på hur jag ska göra för att konfigurera mitt mach3.
Följande problem vill jag lösa:
Jag har ett X-keys kort som jag "emulerar" i princip vilka tangentryck/kombinationer jag vill, som så många andra keyboard emulators där ute. Men jag vill kunna konfigurera mach3 så jag får parallella funktioner med vissa knappar jag dragit ut externt och emulerar.
Tex så har jag knappar för att jogga Z och X, detta görs enkelt med piltangenterna, men koden för denna funktionen, hur och vart kan ja se den? Jag tycker att det borde gå att skicka ut precis samma värde för den tangenten via mitt x-keys kort så händer samma sak, eller är jag fel ute?
Alternativet är väl att göra nya kommandon som jag bestämmer själv, men sen bestämma till vilka tangenter/funktioner eller bitmaps de ska gälla i mach3 screenen. Jag har läst och kollat runt en hel del. Men jag tycker inte det finns någon enkel förklaring på hur man gör just detta. Någon som vill hjälpa mig på traven?
Mvh, Micke
Hur konfigurera man hotkeys i mach3?!
Re: Hur konfigurera man hotkeys i mach3?!
Hotkey för jog av respektive axel ställer du ju in i Mach3, Cofig -> System Hot Keys. Men X-keys fungerar ju så att när du trycker in den knapp som emulerar pil upp t.ex så skickar den först KeyDown och sedan KeyUp, dvs du får bara en kort tryckning oavsett hur länge du håller ned den externa knappen. Inte så bra.....
Du måste programera X-keys kortet så att den skickar KeyDown när du trycker ner knappen och KeyUp när du släpper knappen. Det var så länge sedan jag gjorde det så jag kom inte ihåg exakt hur men jag vet att jag förklarat det för någon på Mach3's Yahoo-forum och lyckades hitta det meddelandet så jag citerar helt enkelt det här:
Är det svar på din fråga?
/Henrik.
Du måste programera X-keys kortet så att den skickar KeyDown när du trycker ner knappen och KeyUp när du släpper knappen. Det var så länge sedan jag gjorde det så jag kom inte ihåg exakt hur men jag vet att jag förklarat det för någon på Mach3's Yahoo-forum och lyckades hitta det meddelandet så jag citerar helt enkelt det här:
För att ändra HotKey för andra funktioner än dom som finns under system Hotkeys så måste du öppna .set filen i Screen4 eller MachScreen. Där kan du ange vilken hotkey du vill för vilken funktion du vill.Hi Paul,
Here's how to make your X-keys jog-buttons work correct.
* In macro maker, select the correct button and press F2.
* In the Create/Edit macro window, press Start and then press (and release) PageUp (for example).
* You will see PgUp [Down] and PgUp [Up] in the left side window.
* Press stop to stop recording.
* Now select PgUp [Up] in the left window and press the Delete button.
* Then tick the Release check box and press Start again.
* Again press (and release) the PageUp-key on the keyboard and then press Stop to stop recording.
* Select PgUp [Down] in the left window and delete it.
The X-keys button should now work exactly as the PageUp key on the keyboard.
HTH
/Henrik.
Är det svar på din fråga?
/Henrik.
Re: Hur konfigurera man hotkeys i mach3?!
Tack!
Var nog precis det jag behövde veta för att få igång det! Nu har jag dock andra bekymmer som går före som du kan se i min andra tråd men jag återkommer när jag testat din lösning!
Var nog precis det jag behövde veta för att få igång det! Nu har jag dock andra bekymmer som går före som du kan se i min andra tråd men jag återkommer när jag testat din lösning!