Kristall till pic-processor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Kristall till pic-processor

Inlägg av Icecap »

Nja... högre pris, tar mer plats, mer exakt frekvens, högre strömförbrukning... kommer inte på fler "fördelar".
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om man vill klocka andra saker på samma klocka borde det väl vara lättare med en oscillator ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan även buffra Xout från PIC'en och driva resten med om man vill.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Annars finns ju den interna klockan på PIC också fungerar helt automagiskt ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

den interna oscillatorn har ju flera nackdelar, dels är den ju (enl uppgift) långt ifrån lika exakt som en kristall, men sen kanske den inte stöder rätt frekvens som man vill använda.

..Jag kör oftast med kristall, men det beror kanske mer på att jag kör gamla picar utan intern oscillator ;)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Den går ju att "trimma"!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nya PIC:ar är fabrikskalibrerade till inom 1% men det är klart är det realtidsklocka det handlar om duger det såklart inte. Men jag ser ju inte att en extern klocka är så värst mycket exaktare än den interna.

Fast det är klart det kanske är FÖR enkelt ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

1% är ganska kasst jämrfört med en enkel billig kristall med tre decimalers nogrannhet..

Fast det beror ju mycket på vad man gör, men tex vid tidsmätning, eller tidskritiska saker, tex labbade jag
en del med USB, och överallt står det att man INTE ens ska försöka med den inbyggda oscillatorn.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> dels är den [INTOSC] ju (enl uppgift) långt ifrån lika exakt som en kristall,

Vadå "enligt uppgift" ? Det är bara att kolla i databladet.
Och visst är det stor skillnad. Det är ju skillnad på 1% och 50 ppm...

> den interna oscillatorn har ju flera nackdelar,

I de *flesta* fall är fördelarna fler. Fördelen med kristall (eller extern oscillator)
är i princip enbart den exaktare frekvensen. För övrigt har INTOSC alla fördelar.

> Men jag ser ju inte att en extern klocka är så värst mycket exaktare än den interna.

Det beror ju helt på var den externa klocksignalen kommer från! I de allra flesta fall
kommer den från en extern kristalloscillator som är många gånger exaktare än INTOSC.

USB ska man nog inte köra med INTOSC. USART kommunikation fungerar dock oftast OK
under normala förhållanden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som en del skriver är det bara om man t.ex. ska mäta tider exakt att extern klocka kan löna sig, oftast räcker den interna oscillatorn fint till. En del "måste" ha 20MHz för att processorn kan köra så fort, jag har alltid kört med 4MHz eller lägre (3,6864MHz) och löst alla uppgifter med den hastighet, det ger mindre EMI, lägre strömförbrukning och fungerar fint.

Detta betyder att en 8MHz intern oscillator räcker till ganska mycket och ska man mäta tider kan det vara värd att räkna på de sensorer som insamlar data att mäta, det kan vara att deras reaktionstid vida överstiger den onoggrannhet som den interna oscillator har, jag har ett exempel: en bil passerar 2 optiska sensorer, placerat 1m ifrån varandra, utgångarna läggs ihop via lite gates så att det bildas en puls och tiden mellan framkant och bakkant mäts för att kolla hastigheten.

Detta är ett aktuellt exempel och där fick jag räkna på reaktionstiden på sensorerna, längden, min. och max. hastighet som ska mätas, avvikelser osv och den interna oscillator gav, otrimmat, riklig noggrannhet till att uppfylla målen och då anläggningen är mobil är det än viktigare att undvika kristall, de tål inte fysisk våld.

Så det finns ingen generell sanning, det finns bara den man räknar fram i "just detta projekt" men kan man bör man undvika externa oscillatorer/kristall, detta för att minska EMI, strömförbruk och komponentfel.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

En sak jag undrat över när det gäller "1% noggranhet" är om det går att kalibrera bort, eller om den procenten är oförutsägbar? Jag antar att den inte går att kalibrera bort?

Det jag menar är att om man mäter tid på 100 sekunder och man vet att "normalt" så får man alltid 99 sekunder (1% fel), så kan man väl aldrig räkna med att det alltid blir 99 sekunder? Snarare att felet blir mellan 99,5 och 100,5 och kanske aldrig samma fel varje gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den procent är menat "över temperaturområdet" efter vad jag har läst vilket betyder att du kan kalibrera ganska noga men då inte får ändra temperaturen på kretsen.

Men är det så viktigt att kalibrera är det extern klocka som gäller, så enkelt är det.
Mr M

Inlägg av Mr M »

hcb skrev:Off-topic: finns det några fördelar med att använda externa oscillatorer jämfört med att använda en kristall? Jag tänkte själv göra det för att frigöra en portpinne, men finns det andra aspekter?
En fördel med extern oscillator är att den är specad till ett visst temperaturområde och då ska den funka. Om du kör med kristall måste du testa hela temperaturområdet för att vara säker på att den svänger igång.
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Ett mellanting kan vara att köra intern oscillator, och även en 32768 Hz klockkristall som tickar 16-bitarstimern. Detta duger givetvis inte om man måste ha bättre än +/- 1% timing på faktiska signaler, men de flesta som är ute efter precis timing verkar vara ute efter en realtidsklocka i systemet.
Skriv svar