Slutande funktion

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
choppertony

Slutande funktion

Inlägg av choppertony »

Sitter o funderar på om man med en pic kan skapa en slutande kontakt. Inga strömmar går igenom som är att tala om, utan det är en tryck-knapp på en mobiltelefon som skulle slutas med en pic.

Man kan göra det med ett litet relä. Men det kanske finns enklare o billigare komponenter som jag kan använda. Jag känner inte till så många komponenter då jag är nybörjare, så därför fråga jag här. Tror inte det går att lösa utan yttre komponenter utanför pic'en .. Tacksam för svar
bearing

Re: Slutande funktion

Inlägg av bearing »

Optokopplare.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Jag har tittat lite på dem oxå... Är det bästa o billigaste lösningen? Behöver 18 st för att styra alla knappar, Men skall börja med några få.
bearing

Inlägg av bearing »

Om alla knapparna i mobiltelefonen är av den typ som drar ett pull-up-motstånd mot jord när knappen trycks ned, och mikrocontrollerns jord kopplas samman med mobiltelefonens jord, borde det gå att använda transistorer istället för optokopplare.

EDIT:
Det kanske till och med går med endast motstånd som yttre komponent, eller helt utan yttre komponenter. Simulera knapptryck genom att göra en pinne med 0 i PORT-registret till utgång. Släpp knappen genom att göra pinnen till ingång.

Viktigt:
Men det förutsätter alltså att alla knapparna i mobiltelefonen är av den typ som drar ett pull-up-motstånd mot jord när knappen trycks ned. Det är inte säkert att så är fallet. Knappmatriser kan kopplas på annat sätt för att minska antalet IO. Du måste mäta på mobiltelefonen för att få reda på hur knappmatrisen är kopplad.
Senast redigerad av bearing 17 september 2009, 21:24:56, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jo, det beror ju lite på hur själva "trycket" på mobiltelefonen fungerar.
Men om du kan få mobilen och PICä'en att "spela tillsammans" så kanske
det fungerar utan några extra komponenter alls. Sen så har ju en del
telefoner även ett slags kommandointerface via något seriekommunikation,
men även det skilljer väldigt mellan olika modeller.
choppertony

Inlägg av choppertony »

låter enklare med optoKopplare i så fall.. Borde kunna driva pic'en med mobilbatteriet oxå 3,6V. nokia 3510 gammal modell. Kanske går att mäta på knappen. Gissar ju att det inte är 3,6V där, men om det är det så är det ju bra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nokia 3510 har FBus och MBus. Betydlig enklare att koppla in sig på elektriskt!

Ska telefonen användas för vardagligt bruk igen?, annars kan du öppna kåpan och löda direkt på anslutningen till bus kontakten som sitter under batteriet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_3510
choppertony

Inlägg av choppertony »

Nä nu skall den inte användas mer. Tog minikapen o sågade av plasten som sitter på den plastbit som håller monitorn. Samma plastbit går ner över knapparna. Men nu e det Choppat *L* Pimp my mobil *S* Hur laddar jag upp bilden på den så den syns här?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Att koppla in sig på bussarna är nog bäst, själv vet jag inte om jag skulle orka sätta mig in i hur det fungerade och få till ett program till det. Jag skulle nog heller välja ett gäng CD4066-kretsar istället för optokopplare eller relä.
choppertony

Inlägg av choppertony »

cd4066 ser ut som styrda strömbrytare. Det kanske är det som är vad jag skall ha
watti

Inlägg av watti »

Jag köpte några fjärrstyrda strömbrytare på Rusta och kopplade ihop dem med parallellporten med några transistorer, då dessa slöt mot jorden.. Innan de använde jag 8st dil-relän, de funkade ju, men hu va dyra dil-reläna var :) D

Man lär sig av sina misstag.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har en PIC 12F675 som "kör" en videokamera.

Det visade sig att alla knappar jordades när man tryckt in dom, så jag kopplade in PIC:ens ben direkt med mot strömbrytaren. Lägger man ut en nolla så tror kameran att man trycker på strömbrytaren.

Nu har jag en skjutströmbrytare på kameran. Trycker man den åt ena hållet så kör PIC:en en sekvens tryckningar för att starta kameran och inspelning, när man trycker den åt andra hållet så stänger den av snyggt och prydligt.

PIC12F675 var inte så kräsen på vad den fick för ström så det gick bra att sno ca 4V från kameran och driva den med. PIC:en drar nästan igen ström alls 0,01mA typ, så den får vara på hela tiden.
choppertony

Inlägg av choppertony »

[quote="netrunner"]Jag har en PIC 12F675 som "kör" en videokamera.

Det visade sig att alla knappar jordades när man tryckt in dom, så jag kopplade in PIC:ens ben direkt med mot strömbrytaren. Lägger man ut en nolla så tror kameran att man trycker på strömbrytaren.

"Om man lägger ut en nolla så tror kameran att man trycker på knappen". Men om man lägger ut en etta så skickar man ju ut ström på pinnen och in i kameran eller?????
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Man kan växla mellan in och utgång, för att simulera tryckning sätt utgång och skicka ut 0 (jorda). För normaltillstånd sätt som ingång (inga pullups eller sånt) och låt pinnen flyta fritt.
choppertony

Inlägg av choppertony »

okey! Tackar fr tipset. Värt att prova. Men hur reagerar pic'en på att ha ingångar flytande, Blir den inte känslig för störningar?

Funkar detta så blir det bara hälften så många tåtar att löda fast på telefonen.
Skriv svar