jaha, imed att DX inte kunde leverera min gröna 35mw laser så får ja beställa en annan, men vilken?
hur bra är dom dära små? typ http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26889
pallar dom med att köra blankning?
laserfrågor..
- ghost_rider
Re: laserfrågor..
Jag vet tyvärr inte svaret på din fråga men önskar också svar på denna har ju inte använt min galvo som nu legat i snart två år i väntan på allt. Så dela gärna med dig om du hittar någon bra info. DX är verkligen bra i pris annars 

Kära lasertokmedforummedlemmar:
I ett flertal trådar har jag tipsat om att köpa en 50mW 532nm Aixiz-modul.
Länk: http://shorl.com/pivonodiroka
De går att köra till över 100mW men var försiktiga med hur mycket ni vrider upp effekten, själva effektpoten verkar vara lite dålig och jag har bränt 2 st genom att det glappade när man kommer till slutet på potbanan.
60-70mW är garanterat säkert och den medföljande drivaren har ttl-modulation. Det bästa är att köra en ny analog driver typ flexmod n2 eller die4drive. Googla eller sök på photonlexicon!
Jag har precis köpt en 2W 808nm pumpdiod med FAC som jag tänkte testa att köra i en av de döda modulerna, får se hur mycket man kan få ut innan kristallerna överhettas. Det ska även bli skoj att se hur svårt det är att justera in för maximal effekt.
Jag har för övrigt en 35mW DX-modul som gjort 70mW+ i säkert 200 timmar, den lyser på fester och technopartyn nästan varje helg!
/lasertomten
I ett flertal trådar har jag tipsat om att köpa en 50mW 532nm Aixiz-modul.
Länk: http://shorl.com/pivonodiroka
De går att köra till över 100mW men var försiktiga med hur mycket ni vrider upp effekten, själva effektpoten verkar vara lite dålig och jag har bränt 2 st genom att det glappade när man kommer till slutet på potbanan.
60-70mW är garanterat säkert och den medföljande drivaren har ttl-modulation. Det bästa är att köra en ny analog driver typ flexmod n2 eller die4drive. Googla eller sök på photonlexicon!
Jag har precis köpt en 2W 808nm pumpdiod med FAC som jag tänkte testa att köra i en av de döda modulerna, får se hur mycket man kan få ut innan kristallerna överhettas. Det ska även bli skoj att se hur svårt det är att justera in för maximal effekt.
Jag har för övrigt en 35mW DX-modul som gjort 70mW+ i säkert 200 timmar, den lyser på fester och technopartyn nästan varje helg!
/lasertomten

- ghost_rider
ah tack. hade ju siktat in mig på en grön 35mW ifrån DX, men tydligen så vet dom inte när dom kommer att finnas på 'lager' igen.
får kolla på Aixiz, hur pass stöttåliga är dessa lasrar?

får kolla på Aixiz, hur pass stöttåliga är dessa lasrar?
får se hur mycket man kan få ut innan kristallerna överhettas.
Limma fast på en peltier? Eller köra med kompressorkylning.
Limma fast på en peltier? Eller köra med kompressorkylning.

De är relativt stöttåliga, har tappat min ett par ggr och den håller.
I dessa små nyare lasrar sitter det väldigt små kristaller/en kombinationskristall typ som i en laserpekare och det verkar oftast vara ganska solitt monterat.
Henry: Problemet ligger delvis i vad jag skrev ovan om uppbyggnaden, större/dyrare DPSS-lasrar har ju större komponenter som är monterade på olika typer av metalldelar som är enklare att kyla, denna består av en mässingshylsa med kristallen och linserna in som är inpressade i ett alukylblock så det blir svårt att plocka isär och kyla kristallen separat. Kylflänsen är främst till för att leda bort värmen från pumpdioden tror jag, dock så har jag två trasiga så det kanske blir lite kirurgi om jag får tid och lust!
I dessa små nyare lasrar sitter det väldigt små kristaller/en kombinationskristall typ som i en laserpekare och det verkar oftast vara ganska solitt monterat.
Henry: Problemet ligger delvis i vad jag skrev ovan om uppbyggnaden, större/dyrare DPSS-lasrar har ju större komponenter som är monterade på olika typer av metalldelar som är enklare att kyla, denna består av en mässingshylsa med kristallen och linserna in som är inpressade i ett alukylblock så det blir svårt att plocka isär och kyla kristallen separat. Kylflänsen är främst till för att leda bort värmen från pumpdioden tror jag, dock så har jag två trasiga så det kanske blir lite kirurgi om jag får tid och lust!
Jo jag vet att det blir lite jobb av olika anledningar men jag sa aldrig att det skulle bli lätt.
Annars tex en peltier med en fläns på och blåsa luft igenom mot kristallen, ja det finns lite olika grejer att testa.