Snabbtelefoner
Snabbtelefoner
Jag skulle vilja bygga snabbtelefoner till våran sommarstuga.
Jag skulle vilja placera en telefon i varje utav våra 3 byggnader och varje byggnad ska kunna kontakta varandra.
I ett av husen så har vi tillgång till 12v DC från en solpanel, annars så finns där ingen ström.
Hittade här på forumet en gammal tråd där man diskuterar att koppla samman 2 vanliga analoga telefoner vilket jag tycker låter intressant. Men går det på något enkelt sätt att klämma in en 3:e och sedan välja vilken man ska ringa till? Eller behöver man isf bygga någon form av växel?
Finns det något annat enkelt sätt att lösa det på?
Jag skulle vilja placera en telefon i varje utav våra 3 byggnader och varje byggnad ska kunna kontakta varandra.
I ett av husen så har vi tillgång till 12v DC från en solpanel, annars så finns där ingen ström.
Hittade här på forumet en gammal tråd där man diskuterar att koppla samman 2 vanliga analoga telefoner vilket jag tycker låter intressant. Men går det på något enkelt sätt att klämma in en 3:e och sedan välja vilken man ska ringa till? Eller behöver man isf bygga någon form av växel?
Finns det något annat enkelt sätt att lösa det på?
Re: Snabbtelefoner
3x PSTN-adapter till USB. Och sedan Asterix eller liknande på "växeldatorn".
-
Mindmapper
Är det realistiskt på 12V via solpanel. 
Tror mer på mobil med solladdare i varje stuga.
Tror mer på mobil med solladdare i varje stuga.
Jo men en server och tre ATA-adaptrar känns himla smidigt...
Att bara koppla ihop två vanliga telefoner kräver elektronik (=växel)
för att få ringsignal och inte bara tal. Men har du gott om kabel mellan
husen så kan man ju lösa signaleringen externt och bara köra tal genom
vanliga telefoner..
Köp annars 3st (eller 6st) av försvarets fälttelefoner på ÖB eller liknande.
Dom drivs på 2 D batterier i eeeeevigheter... Köper du 6st kan du ha två
på varje plats, en mot varje destination.
Med bara 3st telefoner behöver man bygga någon form av valmöjlighet för att
välja vem man vill ringa. Man borde kunna lösa det genom att köpa några
sådana där växelceller eller bygga något annat som indikerar vem som ringer
och ger möjlighet att välja i vilken riktning man vill ringa...
//B1N4RY
Att bara koppla ihop två vanliga telefoner kräver elektronik (=växel)
för att få ringsignal och inte bara tal. Men har du gott om kabel mellan
husen så kan man ju lösa signaleringen externt och bara köra tal genom
vanliga telefoner..
Köp annars 3st (eller 6st) av försvarets fälttelefoner på ÖB eller liknande.
Dom drivs på 2 D batterier i eeeeevigheter... Köper du 6st kan du ha två
på varje plats, en mot varje destination.
Med bara 3st telefoner behöver man bygga någon form av valmöjlighet för att
välja vem man vill ringa. Man borde kunna lösa det genom att köpa några
sådana där växelceller eller bygga något annat som indikerar vem som ringer
och ger möjlighet att välja i vilken riktning man vill ringa...
//B1N4RY
Snabba svar.
Asterisk kör jag hemma men det är inte ens att tänka på i stugan då jag endast har tillgång till en 70w solpanel. Det räcker inte så långt.
Och mobiltelefoner är inte heller ett alternativ då vi endast med en 9dB riktantenn får så pass mycket mottagning att det går att ringa.
Det bästa vore om man med några telekablar kunde koppla ihop husen.
Asterisk kör jag hemma men det är inte ens att tänka på i stugan då jag endast har tillgång till en 70w solpanel. Det räcker inte så långt.
Och mobiltelefoner är inte heller ett alternativ då vi endast med en 9dB riktantenn får så pass mycket mottagning att det går att ringa.
Det bästa vore om man med några telekablar kunde koppla ihop husen.
En solpanel ger bara ström när det är ljust. Och specifikationen på 70W är under optimala förhållanden. Då är 15W förbrukning ganska mycket.
Dessutom skulle inköp av dator och 3 ata-boxar innebära en stor kostnad.
Dessutom skulle inköp av dator och 3 ata-boxar innebära en stor kostnad.
Vad är det för avstånd ?
De flesta vanliga DECT ("trådlösa telefoner") brukar ha en "intercom" funktion
där man kan snacka direkt mellan de olika enheterna. Och de brukar
stödja 4-6 enheter eller så. Finns ofta bra erbjudande på central + 2
slavenheter. Du behöver ju igentligen inte ens koppla in det till det
vanliga telefonnätet.
Eller några "Walkie-talkies" från närmaste leksaksbutik.
Eller ett gång konservbukar och fisklina.
Eller bara knalla över till den andra stugan och tala med dom där direkt...
De flesta vanliga DECT ("trådlösa telefoner") brukar ha en "intercom" funktion
där man kan snacka direkt mellan de olika enheterna. Och de brukar
stödja 4-6 enheter eller så. Finns ofta bra erbjudande på central + 2
slavenheter. Du behöver ju igentligen inte ens koppla in det till det
vanliga telefonnätet.
Eller några "Walkie-talkies" från närmaste leksaksbutik.
Eller ett gång konservbukar och fisklina.
Eller bara knalla över till den andra stugan och tala med dom där direkt...
Då jag endast har ström i ett av husen så vill jag komma ifrån enheter som DECT eller walkie-talkies som kräver laddning med jämna mellanrum. För enligt lagen om alltings jävlighet så kan man ge sig fan på att dom står på laddning när man behöver ringa till dom.
Och avstånden mellan husen är drygt 50m vilket gör att det blir dyrt med kabel om jag ska dra ström till dom alla då jag inte vill ha för stor förlust i kablarna.
Burktelefoner är ej genomförbart och att springa mellan husen är ju det jag vill undvika genom att bygga snabbtelefoner.
Och avstånden mellan husen är drygt 50m vilket gör att det blir dyrt med kabel om jag ska dra ström till dom alla då jag inte vill ha för stor förlust i kablarna.
Burktelefoner är ej genomförbart och att springa mellan husen är ju det jag vill undvika genom att bygga snabbtelefoner.
> så kan man ge sig fan på att dom står på laddning när man behöver ringa till dom.
Det brukar inte vara något hinder. De står ju alltid på laddning.
Eller menar du att de skulle stå på laddning i "fel" hus, så att säga ?
Du vill ha någon slags "komunikation" mellan husen. Men du vill inte att det ska
vara elberoende ? Kan ni inte öppna dörrarna och ropa till varandra ? Samtidigt
så skrev du tidigare att du visst kunde tänka dig kabel mellan husen.
Och lösningar med servers och prylar typ Asterix verkar riktigt korkat för detta behov.
Det var just det att du vill undvika att springa mellan huset som är "felet" med hela iden...

Ärligt talat så förstår jag inte vad det är för "problem" du försöker lösa.
Det brukar inte vara något hinder. De står ju alltid på laddning.
Eller menar du att de skulle stå på laddning i "fel" hus, så att säga ?
Du vill ha någon slags "komunikation" mellan husen. Men du vill inte att det ska
vara elberoende ? Kan ni inte öppna dörrarna och ropa till varandra ? Samtidigt
så skrev du tidigare att du visst kunde tänka dig kabel mellan husen.
Och lösningar med servers och prylar typ Asterix verkar riktigt korkat för detta behov.
Det var just det att du vill undvika att springa mellan huset som är "felet" med hela iden...
Ärligt talat så förstår jag inte vad det är för "problem" du försöker lösa.
Jag har inget problem med kabel mellan husen. Men om jag ska dra strömkabel till varje hus för att kunna ladda DECT-telefoner eller walkie-talkies så går det åt en grov kabel om man inte vill ha en massa förlust.
Men ska man bara överföra ljud så borde det inte krävas så grov kabel. I den andra tråden som jag länkade till så pratar dom om 20mA vilket skulle göra att man kommer undan med en ganska så klen kabel. Och ska man koppla ihop 2 analoga telefoner enl beskrivningen i den andra tråden så räcker det ju med strömförsörjningen i ena änden.
Men ska man bara överföra ljud så borde det inte krävas så grov kabel. I den andra tråden som jag länkade till så pratar dom om 20mA vilket skulle göra att man kommer undan med en ganska så klen kabel. Och ska man koppla ihop 2 analoga telefoner enl beskrivningen i den andra tråden så räcker det ju med strömförsörjningen i ena änden.
Här har du nog en sån du söker. Verkar inte finnas någon som säljer trådbundna snabbtelefoner i Sverige.
Har använt en från Clas Ohlson i säkert 25 år. Verkar som att har man bra batterier alkaliska kan de räck nästan hur länge som helst. I varje fall på min anläggning
Håkan
http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?Mod ... &U=strat15
Har använt en från Clas Ohlson i säkert 25 år. Verkar som att har man bra batterier alkaliska kan de räck nästan hur länge som helst. I varje fall på min anläggning
Håkan
http://www.maplin.co.uk/Module.aspx?Mod ... &U=strat15
- anders_bzn
- Kontakt:
Koppla tre analoga telefoner på samma nät. De går att driva med ett ficklampsbatteri. De två som lyfter luren samtidigt kan prata. Lyfter alla luren samtidigt så får man gruppsamtal!
Påringning kan ju ske med en separat ringklocka så att man kan få kontakt med den man vill. Man kan då tänka sig att ha en ringknapp till varje abbonent. Man behöver då 5 ledare för att lösa problemet.
Vill man använda den inbyggda ringklockan i telefonen så måste man ha en krets för att stänga av ringsignalen då motparten lyfter telefonluren. Annars riskerar telefonen att dö en tidig död.
Har man knapptelefoner mer elektronik så kan man lätt bygga en egen växel...
Påringning kan ju ske med en separat ringklocka så att man kan få kontakt med den man vill. Man kan då tänka sig att ha en ringknapp till varje abbonent. Man behöver då 5 ledare för att lösa problemet.
Vill man använda den inbyggda ringklockan i telefonen så måste man ha en krets för att stänga av ringsignalen då motparten lyfter telefonluren. Annars riskerar telefonen att dö en tidig död.
Har man knapptelefoner mer elektronik så kan man lätt bygga en egen växel...
-
-=Fullmoon=-
har tänkt samma sak men fast mellan två telefoner fast löser sig nog enklast med en ring klocka istället