Överblivna servomotorer, drivsteg, kulskruv och glasskalor.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Överblivna servomotorer, drivsteg, kulskruv och glasskalor.

Inlägg av Agwan »

Vi har en del finfina servomotorer med drivare, skruvar och allt över. Så pass nya att dammet knappt hunnit lägga sig på dem.

Min fråga är vad folk kan tänka sig att betala för tex en servomotor med drivelektronik (nypris ca 15 000:-) på 800W, 750mm glasskala, Heidenhein, med 1 um upplösning (nypris ca 17 000:-) och mindre linjärenheter typ 250 mm slag, med stegmotorer (nypris ca 5000:-) av tillverkaren THK.

Vi har använt sytemen för att positionera ett läshuvud på 150 kilo under rörelse med en precition på ett fåtal mikrometer.

MVH!
/Anders
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Överblivna servomotorer, drivsteg, kulskruv och glasskalor.

Inlägg av Mizzarrogh »

Det beror väldigt mycket på den potentielle köparen, som exempel har jag sett spindelmotorer och liknande av identisk kvalitet och skick ligga i slutpris spann på auktion mellan 1000 upp till 15k (det sistnämnda för en gammal pjäs med 15 år på nacken...).

Gissar att buden här på forumet kommer att bli låga, kanske ett par tusen per enhet, om vi tar ett servo som exempel.
Men det låter väl rimligt att rätt köpare kan tänkas vilja betala i allafall 5-6k kanske mer för en fin och frech enhet tycker man Då skulle han ju ändå göra ett mycket bra köp.
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Hej !

vad är det för kulskruv du skrev om ? längd, stigning och diameter ?
Och skick !

/ johan
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är det för storlek och antal på linjärstyrningarna?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Kulskruven verkar vara 20 mm i diameter med 5 mm stigning. Vi har haft ett slag på dem på 760mm.

Angående linjärenheterna. THK KR-serien. 100mm slag. En vagn per enhet. Sitter ihop med anpassningsplatta och stegmotor, AS1020, 0,5Nm. 9900:- verkar den kosta ny, inkl moms.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Tja, som sagt.

Det står ju dig naturligtvis fritt att sätta vilken prislapp du vill.

Jag ser hela köp&sälj delen här som ytterligare ett ställe där vi hjälper varandra, därav
de lägre priserna.

Är du ute efter att tjäna en slant så rekommenderar jag tradden eller blocket.

Värdering då. Tja, på blocket eller tradden halva nypriset kanske.
Allt beror ju på köparen. :-)

Lycka till!

/ Tompa
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Och ingen (inte jag i alla fall) köper grisen i säcken av en nyreggad person om man inte ens har lite bilder att skryta med :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Så svårt är det ju inte att komma förbi och titta på grejerna man tänker köpa. Problemet är att det är så sjukt mycket grejer att det kommer ta dagar om inte veckor att anteckna ner allt. Och skall det dessutom fotas....

Har inte laggt ut något till försäljning ännu, frågan gällde bara prissättning.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

...och prissättning är ju lättare om det finns bilder och fullständig beskrivning på objekten... Lite svårt att gissa annars. Och kanske inte så lätt för alla att komma förbi (beror på var man bor) :humm: (eller vill du bara sälja till dom som kan komma och hämta?)

Edit: du har ju dessutom inte orkat fylla i var du bor i din profil...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Grejerna finns i Stockholm, men jag har insett nu att för att det över huvud taget skall vara värt det för oss att handla med komponenterna behöver varje affär vara på minst 20 000:-. Annars tar det administrativa hela slanten.

Så det här kanske inte var rätt forum att sälja på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Annars finns det ju företag som köper upp hela partier och säljer vidare, inta bara auktionsfirmor utan även företag som handlar med tex begagnade industri utrustning och liknande (de brukar basera värdering på "katalogpris" kontra ålder(modeller) och skick som bedömms på plats sedan får ni troligen ett anbud på hela partiet), dock får ni då förmodligen räkna med att priset per enhet blir lägre än det jag angav men i gengäld har de kapacitet att köpa allt de är intresserade av för en större klumpsumma. vilket kan vara svårare om man vill sälja till privatpersoner eller mindre företag då de senare främst brukar vara intresserade av enstaka billiga reservdelar och liknande (större företag köper sällan surplus till sådanthär).
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det vore helt perfekt om vi kunde sälja allt till samma firma. Jag har letat efter en sådan i några veckor nu, men hittar ingen som kan köpa allt. De jag har hittat har varit av mindre storlek och kan inte köpa komponenter för över 100 000:-.

Har ni några tips på firmor?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet en kille som håller till i Söderhamn, skall rota litet och se om jag kan hitta igen deras adress (har det inte framme då det var något år sedan jag var dit och tittade på grejer, ligger brevid ett metallåtervinningsföretag). Men det finns nog någon förteckning för resten av landet.
Skriv svar