Testa okänd VFD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Testa okänd VFD

Inlägg av Glenn »

Jag ryckte loss ett par snygga VFD'er från en skrotmaskin igår, och idag satte jag mej ner och tittade på dom,
det är alltså bara "glasdelen", och ingen kontroller inbyggd.

Dom är säkert specialtillverkade för applikationen (som vanligt) så det är väl ingen ide att söka eller så.

Är inte så hemma på VFD, hur är det tänkt att funka ? Lägger man på en låg spänning över trådarna, och sen en högre spänning på det nätet man vill driva, och sen vad, jordar man segmenten eller ?

Hur vet jag vilka spänningar ? jag tror jag kan lista ut vilka pinnar som går till trådarna, resten måste man på något sätt lista ut själv.
blueint
Kontakt:

Re: Testa okänd VFD

Inlägg av blueint »

Ett stalltips är förstås att mäta i ursprungligt applikation. Brukar vara bäst i sådana här situationer..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Japps, det hade ju underlättat, men efterssom dom satt i en ganska stor kassaapparat som dessutom var delvis krossad så var det svårare.

Displayerna består f.ö av tio stycken 13-segmentstecken, 15mm höga, med andra ord väldigt universellt, och det kan man säkert göra nåt kul av :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En "naken" VFD modul utan tillhörande controller är möjligtsvis lite "intressant".
Användbart är det dock knappast till något vettigt...

*Första* träffen på Google : http://www.noritake-elec.com/vfd_technology.htm
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Bara man fixar drivningen till dom (som verkar variera en del från VFD till VFD) så är det ju inte svårare att kontrollera än en vanlig multiplexad LED-display iofs.. men det klart att det hade varit mycket trevligare att hitta en punktmatris-VFD med 44780-kompatibel kontroller.. dom växer ju inte direkt på träd dock, har räddat punktmatrisvfd'er förut, och dom visade sej ju ha nån seriell kontroller med specialprotokoll och okänd pinconfig :/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Glödtrådarna skall anslutas till en spänning som är sådan att Du i ett absolut mörkt rum och när ögonen vant sig väl vid mörkret med nöd och näppe kan urkilja att de glöder och knappt det. Med fördel AC från en trafo med mittuttag där Du sedan ansluter den negativa sidan av drivspänningen, men för att testa kan Du använda DC och ansluta drivspänningen till valfri pol på denna. Ljusstyrkan kommer att bli ojämn utmed glödtråden.

Både segment och gallret över de segment som skall fås att lysa skall anslutas till en positiv spänning i förhållande till glödtråden. Prova med en spänning på 10..20V för att se om det fungerar. När den muxas kommer Du troligen att behöva 50V, kanske mera, för att få bra ljusstyrka. De är spänningsdrivna, inget seriemotstånd som på LED.

Enklaste sättet brukar vara att ha PNP-trissor mot +5V som driver anoderna (segmenten) och galler. Katoden (trådarna) med sin flytande glödmatning ansluts till en lämplig negativ spänning.
Skriv svar