Mic till hörlurar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Mic till hörlurar

Inlägg av sebbe »

Tjena

jo det är så att jag tänkte bygga en grej som jag ska ha nere i Kovlands islada (kovland är en by utanför sundsvall) de grejen ska vara en mic som domarn ska ha och som förstärker ljudet till hörlurar som de i speakerbåset ska ha

och nu undrar jag kan man ta den här micförstärkar saken
http://tinypic.com/view.html?pic=2j9wnd och koppla till en TDA 7050 eller måste man ska man ta en SSM2165 och koppla till en tda7050

eller hur ska man göra

kom gärna med förslag

Sebbe
(hoppas ni fattar vad jag menar för jag skriver väldigt konstigt)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Om man skulle göra ett blockschema för en enkel mic till hörlur applikation skulle du som sagt först koppla mikrofonen till en op som du länkat till, för att få upp spänningen på signal från micen. Sen drar du den signal till båset där du har tex en TDA7050 till att driva hörlurarna. SSM2165 ska du nog inte ge dig på eftersom den är ytmonterad. Dessutom behövs den inte heller
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Inlägg av sebbe »

ok men trekanten på micschemat då var är det för nåt nån typ av transistor eller nåt?


sebbe
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Trekanten är just en OP-förstärkare, precis som Fritzell nämnde.
Sådana finns att köpa på ELFA.
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Inlägg av sebbe »

ok jag kollade i katalogen och det fans ju typ 7 miljonerstycken vilken ska man ta då och hur vet man det??

sebbe
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Man bör ju kolla först vad man faktiskt behöver.....å hur vet man det då?

Olika mikrofoner kräver olika mycket förstärkning misstänker jag. (Edit: Jag tror att det kan vara bra att OP:n har ett "bandbreddsprodukt" som är mer än 2 MHz till å börja med. Å sen låter det som att det skall vara en "lång sladd" mellan mikrofon och hörlur - hur lång?
Det finns ju förstärkare med diff-utgång - och "signalmottagande" kretsar med diff-ingång..störningar som uppkommit "på vägen" kan då elimineras.
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Inlägg av sebbe »

nej så långt är det inte båset är precis bredvid sarjen och som det är nu så åker ju domarn till sarjkanten och pratar i några hål i plexit så det är ungifär en meter
jag kollade i elfa katalogen och de flesta ska ju matas med dubbla späningar ± och hur fixar man det??

ursäkta för alla duma frågor =)
sebbe
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det där med krav på dubbla matningsspänningar är lite diffust. Som jag fattar det så resonerar man att op-förstärkare som inte kan ta emot signaler på ingången /eller mata UT en signal ända ner till undre matningspänning KRÄVER dubbelmatning. Detta är ju en sanning med modifikation. Man kan med hjälp av lite komponenter skapa en "virituell jord" precis mittemellan matningsspänning och jord. E tt tips är dock att använda OLIKA sparata vititulla jordar i kretsen. OM du använder SAMMA virituella jord både vid ingång och utgång, så kan det bli problem i fall (å det gör den) "signaljordspotentialen" (pust) ändras.

Edit: kolla detta!

Tråd
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Inlägg av sebbe »

kolla i tråden du skicka men fatta inte så mycke men =/
jag kollade på http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=3965.htm i den tråden skulle man kunna andvända den??

edit: vad menas med Rail-to-rail?
sebbe
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Fördelen med den OP:n är att man inte behöver nån separat effekt-OP eller dylikt. Den klara av att mata luren direkt. Observara att detta bara är för EN kanal (ena örat) :wink:

Sen får du gärna berätta vad du inte förstod, så sakll jag eller nån annan försöka förklara.
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Inlägg av sebbe »

ok men man behöver ju bara mono ljud ju =)

det jag inte fatta var alla nufror och grejs

men om vi säger att det är 3 st som ska sitta med hörlurar måste man då ha 3 st sånna op förstärkare?

sebbe
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Det beror på hörlurarnas impedans. Om varje lur har en impedans på 32 ohm å det är två lurar som parallellkopplas så blir det ju 16 ohm...det kan nog bli lite tufft för en OP att klara att driva. Man får anvånda 3 st OP då ja. En som sköter den huvudsakliga förstärkningen samt st som driver varsin lur. Men OP:n finns ju i versionen med 4 OP-förstärkare i en krets. Den 4:e OP:n skulle man ju kunna använda till att skapa den "virituella jorden"
sebbe
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:18:47

Inlägg av sebbe »

men om man har 3 st då kopplar man alla då till micen eller ska man serie kopplä de på nå sett??

sebbe
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

En op kopplas till micken, å den skall kopplas så att man får en hög förstärkning. Utgången från den OP:n kopplas sen till två andra op. Dessa två op-förstärkare driver var sin hörlur.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

I och för sig kanske man kan köpa nån dubbel effekt-op
En sån här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 220797.htm
Skriv svar