Lagligt med coilgun etc?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
woxxey

Lagligt med coilgun etc?

Inlägg av woxxey »

Läste det här för ett litet tag sedan och kom att undra vad svenska lagar säger om hobbyprojekt så som coilguns (liknande denna). Någon som vet något?

Rubrik /blueint
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Lagligt?

Inlägg av netrunner »

Normal lagstiftning, du får inte ha vissa kemikalier utan "licens". Dom som säljer kemikalier kan vara skyldiga att rapportera till polisen om du köper sådan som är användbart för bomb eller knarktillverkning. Kanske inte så sofistikerat men troligen har det stoppat ganska många "bomb/knark amatörer" från att skada sig och omgivningen. Inget konstigt med det.

För sånt som skjuter iväg skott så gäller ... den vanliga vapenlagen. Under 1 joul så är det fritt fram, med mer än så är det licens krav.
Vissa saker räknas även som "gatustrids vapen" och har speciella regler.

I tex England är softair-guns förbjudna. Australien tillåter inte vanliga röda lasrar som man har på nyckelringen.

I Stockholm/Bromma så stormade polisen "ung vänsters" lokaler under 1990-talet och hitta amatör-vapen + amatör-bomber.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Lagligt?

Inlägg av Mizzarrogh »

Däremot så har jag för mig att man får bygga -vissa typer- av enklare skjutvapen (såsom tex salutkanoner, etc vet ej var coilguns hamnar här) men ej ladda med någon form av projektiler (diskuterade detta på ett annat forum ang repliker av bronskanoner där sade man mig detta bland folk som sålde fungerande repliker, detta gällde dock inte alla typer av vapen)

Fick dock ingen riktig klarhet i mer exakt vad som styr detta.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Lagligt med coilgun etc?

Inlägg av LaRdA »

Gränsen för licens ligger på max 10 Joule, se 1 kap. 2§ vapenförordningen (1996:70) Länk
2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan
begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om
en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en
anslagsenergi som är mindre än 10 joule.

Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller
fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en
projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en
anslagsenergi som är mindre än 3 joule.
Det som möjligtvis kan bli problem är att dom enbart tar upp kolsyre, luft, och fjäderdrivna vapen och nämner såleledes inget om vapen som accelererar sina projektiler mha magnetfält. :humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är inte helt säker, men vad jag hört så gäller det i princip alla idag förekommande vapentyper om det inte står specifikt undantaget.

Vetetusan om man inte borde fråga...
Senast redigerad av Mizzarrogh 14 september 2009, 19:17:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jo, i praktiken så är det nog inga problem, fast jag vet att vissa har haft problem att importera gasdrivna airsoft pistoler då dom drivs med gas som inte är upptagen som undantag trots att deras anslagsenergi vida understiger 10 Joule.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Jag vet inte om det också för vissa typer möjligen finns restriktioner om hurpass "lika" ett "äkta vapen" de får vara för att tex få handhas fritt av personer under 18 år osv. (åtminstone vad gäller pluggade vapen och repliker, etc)

Vet i allafall att tex importerade (exakta)repliker av äldre vapen som normalt skulle vara licens befriade i original praktiskt taget alltid verkar vara licensbelaggda som "kopior" i Sverige även om de är fria i det EU land man köpt dem.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jo, jag tror att man kan hänvisa till "en lags syfte" dvs vilken funktion den var tänkt att ha och då mena på att det bör gälla alla former av effektbegränsade vapen.

Salut-kanoner har ju ingen kula, så då bör dom nog klassas som "smällare" eller annan fyrverkeri. Det ligger ju även nära till hands att kalla det för en form av "scen effekt" där eld (gas), krut och blixtljuspulver används flitigt.

Frågan är om det skulle kunna gå att bygga en effektiv "luftpistol" men med elektrisk drivning? Troligen inte då man inte kan få "snurr" på kula i alla fall.

Upp till 10 joule är det bara att panga på... såvida du inte kommer upp i "allmänfarlig verksamhet" i övrigt.

Kollar man på tex 9mm pistol som det finns många olika typer av laddningar för så ligger dom runt 500 Joule. Min moddade fotoblixt har idag ca 300 joule och efter nästa uppgradering ca 1500. Frågan är om "ljus" kan ses som vapen?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Vad som gälle armborst så är dom licensbelagda om anslagsenergin överstiger 10 Joule ( vilket den gör om man inte har en som är tillverkad av papper :) ) medans pilbågar inte är det då man inte kan förvara dom laddade.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag är inte helt 100, men såvitt jag känner till så är "lägsta licens" baserad på projektilens utgångs hastighet (typ luftgevär och annat som finns i åtminstone två klasser, jag vet inte vad som idag gäller för den lägre, men för den högre med högre dock fortfarande begränsad utgångs hastighet gäller 18 år och personbunden licens men inte lika strikt som för riktiga jaktvapen och liknande).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Larda, vet du om det du sade även gäller tex compoundbågar och liknande? Har för mig dessa normalt är licens belagda, eller?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Ja, det ska även gälla compoundbågar, och vad det gäller luftgevär så ska det vad jag vet endast vara anslagsenergin som avgör.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Mizzarrogh: Har man en exakt kopia i stål av "Colt - Model 1860" så ... 150år gammal eller ej, det är 6 skott .44 som man bör undvika att träffas av. :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fast jag föredrar starr
Bild

:badgrin: :mrgreen:

om man är krass så är allt kul förbjudet eller licensbelagt
med det lustiga undantaget av gamla svartkrutsvapen utan enhetspatron,

i och för sig så har jag lite svartkrutsvapen och en 13 licenser för annat kul :vissla: :wink:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Grym: Tyvär har du allt för rätt. :(
Skriv svar