Ännu ett fräs och spindelbygge uppdaterad 1:e December

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Ännu ett fräs och spindelbygge

Inlägg av H.O »

Alltså, det beror ju helt och hållet på vad det är maskinen skall användas till.

Ska du fräsa isolationsbanor i FR4 med en 0.2mm fräs så vill du ha 100 000rpm men det räcker (gott och väl) med 0.1Nm, ska du plöja genom en klump inconell med en 25mm skrubbfräs så kanske du behöver 500rpm rpm men 20Nm - båda alternativen förbrukar samma effekt, ca 1kW.

MEN om båda ovanstående extremiteter, mot förmodan, skall kunna köras i samma maskin och den maskinen har en direktdriven spindel så måste ju motorn kunna leverera 100 000 rpm och 20Nm vilket gör att motorn skulle behöva vara på ~210kW (!)

Nu är det ju smått otroligt att det skullen finnas en 210kW elmotor som varvar 100 000 rpm men det illustrerar ett exempel. Så jag håller fortfarande inte riktigt med om att 'Nm rules'

PTC,
Jag rekomenderar att du tankar ner programmet Dormer Selector. Med det kan du få förslag på lämpliga verktyg (ut Dormers sortiment så klart), varvtal, matning och hur mycket spindeleffekt det går åt. Anpassa sedan din(a) utväxling mella motor och spindel så att du får så optimala förhållanden som möjligt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om man ska använda servomotor till spindel kanske man inte ska kapsla in den för mycket. För kylningens skull.
Spindelmotorer brukar många gånger ha fläkt. En servomotor brukar inte vara avsedd förr 100% intermittens.

Annar är det en utmärkt idé att använda servomotor, man får liksom mycket på köpet.
PTC

Inlägg av PTC »

Nu har jag skickat väg huset för svarvning :)
http://pici.se/471129 Tackar frallzor för hjälpen med bilden :P :bravo:

Dags för nästa del.......Styrningen. Funderar på Mach3.
Jag har en tanke som jag funderar på.
För att nolla fräsen funderar jag på att sätta en analog mätgivare i bordet, lagom avstånd från utgångsläget, samtidigt sätta en på spindeln som före den börjar arbeta går ner och känner på det som ska fräsas för att nolla den med,
Eller är det att sikta mot stjärnorna? Och är det genomförbart?
Svar emottages gärna.

Har några analoga mätgivare som jag tänkte använda isåfall. Modell 911
på sida 25-29

//PTC
H.O

Inlägg av H.O »

Då behöver du ju någon form av A/D omvandlare och en uC eller en PLC med analog-ingång eller liknande, enklast i så fall är om dom "pratar" MODBUS för det gör Mach3 också, antingen över RS232 eller över TCP.

Men, det är ju verkligen att krångla till det, en probe är ju mycket enklare.

I sin enklast form är det en bit kopparlaminat (kretskortslaminat) med en sladd fastlödd, sladden går till en ingång på PC'n. När verktyget (som är jordat) gör kontakt med "sensorn" så detekterar Mach3 det. Finns mängder med färdiga macron etc för liknande saker.
PTC

Inlägg av PTC »

Okej, jag får titta på det.
Grejen är ju med att jag har en Siemens S7 som jag funderar på att använda med.
Tänkte bl.a. ha den till periferiutrustningen som ex. övervakning och styrning av luft, kylmediat, även servot till spindelmotorn m.m. Tänkte bara att eftersom jag har grejerna så kan man ju använda dom :humm: synd att dom annars bara ska bli liggandes.
H.O

Inlägg av H.O »

Alltså det är inte det att det inte GÅR - men det är en rätt brant inlärningskurva om du är ny på Mach3. Snackar S7:an MODBUS?
PTC

Inlägg av PTC »

Nej den snackar inte Modbus. Kanske är så att jag siktade mot stjärnorna lite, men man får ju en massa tankar och idéer när man planerar, både bra och dåliga. Det är tur det finns kunnigt folk som kan ta ner en på jorden igen :)

Kanske finns nån annan som behöver såna mätgivare till nåt annat :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad ska du ha för en tocken givare? Och hur många?
PTC

Inlägg av PTC »

Ja dom kan väl vara värda 150 kr styck. Jag har nog 15 stycken minst. Nypriset har jag för mig ligger på 2300:-/st hos CJ Johansson. Men kom annars med ett bud
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ska klura lite, återkommer.
PTC

Inlägg av PTC »

Japp gör det, billigare om du köper flera :) Väger ju inte så mycket så frakten bjuder jag på
PTC

Inlägg av PTC »

Nu är aluminiumprofilerna beställda, men skulle behöva ett tomt Elskåp för elen, någon som har?
Ca: 5-600 cm högt 3-400 cm brett.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

cm ?

antar att du menar mm
sledneck

Inlägg av sledneck »

PTC skrev: Jag rekomenderar att du tankar ner programmet Dormer Selector. Med det kan du få förslag på lämpliga verktyg (ut Dormers sortiment så klart), varvtal, matning och hur mycket spindeleffekt det går åt. Anpassa sedan din(a) utväxling mella motor och spindel så att du får så optimala förhållanden som möjligt.
Ett problem är ju att beräkna skärkrafter vid väldigt små skärdjup såsom kretskorts-
tillvekning som de flesta ägnar sig åt på EF.Jag ligger däremot på andra sidan skalan och era beräkningar på Dormer
eller andra tillverkare är högst induvidellt.Jag har i många år slitit mitt hår för att ställa in
skärkraftsövervakare i maskiner men sällan blivit tillfredställd.
PTC

Re: Ännu ett fräs och spindelbygge ****Uppdaterat****

Inlägg av PTC »

Uppdaterat med bilder på spindelhuset med spindel samt bild på spindeldrivningen, tror det kan bli bra.

http://img147.imageshack.us/gal.php?g=cimg1315s.jpg

Bild

Bild

//PTC
Skriv svar