Jag vill spela upp ljud från min Netbook i stereon. Problemen är tre: Jag vill slippa en kabel, jag vill ha bra ljud och jag har ingen vanlig förstärkare.
Istället för en sån där klumpig mångkanalsreciever har jag en Dolbydekoder från Creative, vad den nu heter. Det finns i alla fall ingen FM-radio, bara en ledig analog ingång, så FM-sändare går bort. Det gör de väl även med tanke på att jag vill ha hyfsat ljud...
Det jag hittat hittills är usb-anslutna ljudsändare med tillhörande mottagare, bland annat One For All SV1740 och Sitecom WL-060. Jag tänkte testa SV1740 då jag hittade den på play.com för €22.49 fraktfritt, men de vill inte skicka såna grejer till Sverige. I svenska nätbutiker är den antingen slut eller kostar 8-900:-.
Gemensamt för både SV1740 och WL-060 är att de använder 2.4GHz-bandet och verkar både kunna störa ut det trådlösa nätverket och störas av micron. Mindre kul...
Finns det fler alternativ?
Trådlös ljudsändare Netbook->förstärkare
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Trådlös ljudsändare Netbook->förstärkare
Jag kör ibland via Bluetooth till min stereo med hjälp av en sånn här:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8422
Är lite omstädigt tyvär för man måste para upp varje gång, men det funkar med både datorn och mobilen och ger rätt hyfsat bra ljud. 120 spänn ink. frakt är ju som hittat annars. Finns bättre bluetooth A2DP recviecers för HiFi-bruk, men de kostar uppemot tusenlapp.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8422
Är lite omstädigt tyvär för man måste para upp varje gång, men det funkar med både datorn och mobilen och ger rätt hyfsat bra ljud. 120 spänn ink. frakt är ju som hittat annars. Finns bättre bluetooth A2DP recviecers för HiFi-bruk, men de kostar uppemot tusenlapp.
- jonnorberg
Finns det inget motsvarande till win av AuNetsend som osx har? Ljud via nätverk. Annars skaffar du en sån där Creative box. Vad de nu heter.
Jag är också hemskt nyfiken på en annan lösning, gärna som kan gå via både trådat och trådlöst Ethernet, och inte allt för hög latens.
Detta är kanske ett alternativ annars:
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_Audio_System
Detta är kanske ett alternativ annars:
http://en.wikipedia.org/wiki/Network_Audio_System
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jo att skicka ljudet via nätverket hade väl gått med tex Pulseaudio, men jag har ingen dator på mottagarsidan...
Kan rekomendera appels airport express, är en trådlös mångsysslare, router, accespunkt skrivarserver mm.Även streema ljud från datorn via nätverket, trådat som trådlöst.
Nackdelen är att man behöver köra itunes för att få ut ljudet. Kan man inte förlika
sig med itunes, som jag personligen tycker är grymt bra, finns ett program som
heter Airfoil som "kidnappar" ljudet från dom mesta programmen och skickar det vidare till airporten. Funkar i windows såväl som på mac.
Kör med tre stycken i min lägenhet, fungerar perfekt, den har förutom en analog utgång även en digital 3,5 mm toslinkutgång.
Man bör veta att för filmvisning fungerar det inge vidare eftersom den buffrar upp ljudet ett par sekunder innan den börjar spela, så det blir alldeles för lång delay.
För musik fungerar det utmärkt, och ljudkvaliten skall vara lossless.
//Dan
Nackdelen är att man behöver köra itunes för att få ut ljudet. Kan man inte förlika
sig med itunes, som jag personligen tycker är grymt bra, finns ett program som
heter Airfoil som "kidnappar" ljudet från dom mesta programmen och skickar det vidare till airporten. Funkar i windows såväl som på mac.
Kör med tre stycken i min lägenhet, fungerar perfekt, den har förutom en analog utgång även en digital 3,5 mm toslinkutgång.
Man bör veta att för filmvisning fungerar det inge vidare eftersom den buffrar upp ljudet ett par sekunder innan den börjar spela, så det blir alldeles för lång delay.
För musik fungerar det utmärkt, och ljudkvaliten skall vara lossless.
//Dan
Har varit inne på en liknande ide, men jag vill kunna skicka en digital signal och få ut spdif i andra ändan. Det närmaste jag
kom var trådlöst USB och ett USB ljudkort i andra änden kopplat direkt till stärkaren. Snyggt på pappret men föll på att jag inte hittade
några wireless usb prålar till vettigt pris (faktiskt ine ens till fel pris). Nån som har några ideer vad man kan göra.
Mvh
/&&
kom var trådlöst USB och ett USB ljudkort i andra änden kopplat direkt till stärkaren. Snyggt på pappret men föll på att jag inte hittade
några wireless usb prålar till vettigt pris (faktiskt ine ens till fel pris). Nån som har några ideer vad man kan göra.
Mvh
/&&