Tyvärr skedde ett litet missöde, min hund traskade rakt över mina solceller och förstörde 6 av 10 solceller.

Men jag har fortfarande 4st kvar att leka med

Efter lite sökande hittade jag tråden Bygga solcellsregulator: step-up och MPPT.
Jag tyckte att microchips lösning med PIC-styrd Step-up reglering lät som ett skoj projekt.
Det som ska laddas är ett slutet 12V ca 10 Ah batteri för mc eller liknande.
mina 4 kvarvarande solceller kommer att leverera 7W 2V seriekopplade (enligt spec). Optimistiska siffror antagligen!
Nu lite funderingar innan jag kan sätta igång.
* Tanken är att knåpa ihop en step-up koppling som genererar 13,6V med en strömbegränsning på kanske 1A.
Dvs när batteriet är fullt kan den fortsätta att underhållssladda batteriet utan att batteriet tar skada? eller har jag förstått detta fel?
* Hur gör jag för att kolla så att batteriet inte blir för urladdat (alltså solcellerna klarar inte att ladda fullt)?
Säg att jag aldrig vill ladda ur det mer än så att jag har 30% kvar (12,16V).
För att läsa av spänningen på batteriet måste jag då koppla bort laddningskretsen eller?
Men vad jag har läst måste denna vara bortkopplad ett tag för att läsa av korrekt spänning på batteriet och ingen last på batteriet. Hur noga är detta?
Gör det något om det kanske ligger en last på batteriet på kanske 0,5A.
Eller finns det något annat smart sätt att läsa av när batteriet börjar bli urladdat?
Som ni märker har jag inte kommit så långt i planeringen.
Men tips uppskattas XD
/Slatte