Laga TFT-skärm ViewSonic VX924
Laga TFT-skärm ViewSonic VX924
Har försökt ge mig på att laga min brorsas TFT-skärm. Felet är som så att när man slår igång skärmen så lyser backlighten bara några sekunder och slockar sen. Resten av skärmen verkar funka, lyser jag med en ficklampa in i den kan jag se att det är bild. Jag hittade ett par lite smått svullna kondingar i nätdelen, så jag bytte ut dem och ett par andra likadana, utan resultat. Men nu vet jag inte riktigt vart jag ska leta vidare... Jag har googlat lite och hittat fler som har samma eller liknande problem, men ingen lösning.
Det är en ViewSonic VX924 det rör sig om.
Rubrik /blueint
Det är en ViewSonic VX924 det rör sig om.
Rubrik /blueint
-
Freezer7Pro
Re: Laga TFT-skärm
Kolla drivtrissorna till backlighten också. Har sett såna som gått slut mer än en gång.
Jag har tänkt på det, om det skulle vara nån halvledare, men då borde ju rören inte tända alls?
- prototypen
För inte så länge sedan var detta problem uppe och då var ett av rören trasigt så elektroniken stängde av alltihopa.
Så frågan är: den korta stund som backlighten tänds, lyser alla rören?
Protte
Protte
Tycker det stora problemet är att kolla vilka komponenter ur ett virvarv av fastlödda ytmonterade komponenter som är trasiga. Schema brukar normalt sett bara vara att glömma.
Du har rätt, det ser ut som om att det nedre röret KANSKE inte lyser. Men det är svårt att avgöra utan att ta isär skärmen igen. Blir till att skruva igen gissar jag.prototypen skrev:För inte så länge sedan var detta problem uppe och då var ett av rören trasigt så elektroniken stängde av alltihopa.
Protte