Namn på jobb
Namn på jobb
Tjenare,
Är väldigt intresserad av att jobba med att "designa" kretskort i framtiden. Alltså arbeta med cad-program o.s.v.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Undrar vad ett sådant jobb kallas? Och om ni tror att denna högskolelinjen är lämplig för det: http://www.umu.se/utbildning/program-ku ... code=TYTEL
//Jimmy
Är väldigt intresserad av att jobba med att "designa" kretskort i framtiden. Alltså arbeta med cad-program o.s.v.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Undrar vad ett sådant jobb kallas? Och om ni tror att denna högskolelinjen är lämplig för det: http://www.umu.se/utbildning/program-ku ... code=TYTEL
//Jimmy
Re: Namn på jobb
"Kretskortskonstruktör" antar jag.
Är det själva PCB-ritandet du är intresserad av eller även schema-delen med allt vad elektronikkonstruktion innebär?
Är det själva PCB-ritandet du är intresserad av eller även schema-delen med allt vad elektronikkonstruktion innebär?
Jag är intresserad av "hela paketet" så att säga. Både PCB-ritande och konstroktionen.
Då låter profileringen "elektronikkonstruktion" som helt rätt. Men om utbildningen i sig vet jag inget, men lär finnas andra på forumet som pluggar/pluggat det i Umeå.
Jag har för mig att det programmet är nytt för i år (eller förra året). Har inte sett att nån gått det tidigare men kan ha fel.
Vill inte vara petig, men borde inte rubriken vara "Namn på yrke" ? nu låter det mera som en arbetsplats eller så.
-
limpan4all
På nått sätt så tvivlar jag att dom "lär ut" vare sig schemaritning eller mönsterkortskonstruktion på högskolenivå överhuvudtaget.
Däremot baskunskaper och någon mindre 40h tutoriall i vardera kan nog läras ut där. Och tro mig 40h av schema/layout ger inget jobb...
Jag har väl tiotusen timmar av varje och lär mig fortfarande nya tricks.
För att lära sig detta så är det självstudier och en stor skaparvilja som krävs.
INGEN som jag känner eller har träffat som duger något till har studerat sig till sina kunskaper...
Det krävs en glöd och passion för elektronik samt ett djävla driv, samt vilja att bli bäst och göra bättre saker än alla andra för att komma någon vart. Samt timmar, timmar, timmar....
Däremot baskunskaper och någon mindre 40h tutoriall i vardera kan nog läras ut där. Och tro mig 40h av schema/layout ger inget jobb...
Jag har väl tiotusen timmar av varje och lär mig fortfarande nya tricks.
För att lära sig detta så är det självstudier och en stor skaparvilja som krävs.
INGEN som jag känner eller har träffat som duger något till har studerat sig till sina kunskaper...
Det krävs en glöd och passion för elektronik samt ett djävla driv, samt vilja att bli bäst och göra bättre saker än alla andra för att komma någon vart. Samt timmar, timmar, timmar....
Jodå, det förstår jag.
Tänkte snarar på att det kan vara bra som grund. Men självklart måste man hålla på med det på fritiden och så också.
--------------------
Citera inte det föregående inlägget. Regel nr 1 här.
Jag tog bort citatet.
//Jimmy
--------------------
Tänkte snarar på att det kan vara bra som grund. Men självklart måste man hålla på med det på fritiden och så också.
--------------------
Citera inte det föregående inlägget. Regel nr 1 här.
Jag tog bort citatet.
//Jimmy
--------------------
-
limpan4all
Jag har träffat en hel del elektronikmänniskor genom åren, både på arbeten, som konsulter och som konsult.
Det intressanta är att trots att ca hälften varit civ. ing. resten "bara" gymnasieingenjörer.
Så är det bara 2 Civ. ing. som jag ärligt kan säga att dom varit riktigt vassa som konstruktörer (smala men djävligt kompetenta).
Men en hel del av gymnasieingenjörerna har imponerat fett...
Civ. ing. har en tendens att hamna som chefer och med andra pappersvändaruppgifter, inte riktigt vad dom utbildats till och sen gör dom sina jobb därefter, rätt korkat utbildningssystem/företagsledningar vi har.
I USA eller gentemot jänkare så är det intressant hur man presenterar sig och vilken respons man får.
Jag har Technican på mitt visitkort en av mina kompanjoner har BSE, jag bemöts vanligen med betydligt mer respekt.
Det intressanta är att trots att ca hälften varit civ. ing. resten "bara" gymnasieingenjörer.
Så är det bara 2 Civ. ing. som jag ärligt kan säga att dom varit riktigt vassa som konstruktörer (smala men djävligt kompetenta).
Men en hel del av gymnasieingenjörerna har imponerat fett...
Civ. ing. har en tendens att hamna som chefer och med andra pappersvändaruppgifter, inte riktigt vad dom utbildats till och sen gör dom sina jobb därefter, rätt korkat utbildningssystem/företagsledningar vi har.
I USA eller gentemot jänkare så är det intressant hur man presenterar sig och vilken respons man får.
Jag har Technican på mitt visitkort en av mina kompanjoner har BSE, jag bemöts vanligen med betydligt mer respekt.
http://www.physics.gu.se/utbildning/kurser/kursplaner/limpan4all skrev:På nått sätt så tvivlar jag att dom "lär ut" vare sig schemaritning eller mönsterkortskonstruktion på högskolenivå överhuvudtaget.
FYD460 Elektronikkonstruktion: ECAD och VHDL
Sen håller jag med om att det är något typiskt nyttigt tillämpat som borde kunnat läsas t.ex. fjärde året på fyraårig teknisk gymnasieutbildning, när den togs bort uppstod det ett glapp i hela systemet för ingenjörsförsörjning
Ska man jobba med elektronik i framtiden är det nog elektroteknik som gäller. Även om du inte kommer att lära dig något praktisk får du förståelse för saker på en djup nivå via fysiken och matematiken. Man ser ju hur mer och mer blir integrerat i IC-kretsar och för att konstruera sådant krävs en högskoleutbildning. Den gamla goda tiden med ohmsmodel och j-omega-metoden från gymnasiet kommer inte ge många jobb i framtiden som jag ser det.
- mr.olle.norell
Civilingenjör i elektronikdesign vid Linköpings Universitet
(Programmet går på campus Norrköping, så man plugga alltså i Norrköping)
Det kanske kan vara något?
Edit: stavfel
Det kanske kan vara något?
Edit: stavfel
Såg helt klart intressant ut.
Hmm, jag funderar på att gå Naturvetenskap på gymnasiet så att man har många vägar att välja sedan på högskolan.
Funderar nämligen på att bli läkare också.
Är det möjligt att ta sig in på den linjen du länkade till efter att ha gått natur? Och om man lärt sig grundläggande elektronikkunskaper hemma.
Hmm, jag funderar på att gå Naturvetenskap på gymnasiet så att man har många vägar att välja sedan på högskolan.
Funderar nämligen på att bli läkare också.
Är det möjligt att ta sig in på den linjen du länkade till efter att ha gått natur? Och om man lärt sig grundläggande elektronikkunskaper hemma.
- mr.olle.norell
Det krävs matematik D, fysik B och kemi A för att komma in på elektronikdesign. Dessa finns ju på natur.
Läkare i Linköping kräver matematik D, fysik B, kemi B och biologi B Dessa finns ju också på natur...
Ska du bli ingenjör, satsa extra hårt på fysik och matte! Ska du bli läkare, satsa extra hårt på allt!
Det kan vara en god idé att välja till matte E också om du ska bli ingenjör så är du bättre förberedd på matten sen.
Läkare i Linköping kräver matematik D, fysik B, kemi B och biologi B Dessa finns ju också på natur...
Ska du bli ingenjör, satsa extra hårt på fysik och matte! Ska du bli läkare, satsa extra hårt på allt!
Det kan vara en god idé att välja till matte E också om du ska bli ingenjör så är du bättre förberedd på matten sen.