Dimmers - olika typer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steppen7

Re: Dimmers - olika typer

Inlägg av steppen7 »

Varför är det så? Om den drar mycket ström bara i början borde det ju inte ha med 50Hz att göra utan bero på nån annan effekt? Det låter ju som nåt som har med DC att göra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den drar mycket ström precis i början av varje inkoppling av spänning till den och i vissa dimmers så kan detta ske hela 100 ggr i sekunden då den kan arbeta både på den negativa sidan som den positiva av en sinusvåg som det ju är från väggen vilket gör att strömstötarna kan uppkomma lika ofta. Vid varje nollgenomgång av sinusvågen får trafon inte någon ström alls och är det är samma som att den är bortkopplad från allt vad nätet heter men detta bara under en väldigt kort tid genom nollgenomgången av sinusvågen för så fort spänningen ökar igen efter nollgenomgången så är den inkopplad igen så att säga.

Är inte dimmern gjord för att hantera denna strömrusning som sker varje gång så kan den gå sönder då strömstötarna är så stora men sedan kan det förstås även ha med andra anledningar att göra att den inte kan hantera och styra ringkärnor.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jo men det jag menar är att en ringkärna som man kopplar in utan dimmer, tex på ett stort slutsteg, kan få en säkring att gå pga strömrusningen i inkopplingen precis som du säger, men varför är det bara i inkopplingen? En ringkärna får ju alltid sina 50Hz med nollgenomgångar och allt när strömmen till tex slutsteget väl är på. Jag förstår inte varför det blir strömrusning just vid inkopplingen och inte sedan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har en viss tröghet i det hela.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Ja en induktans är ju strömtrög, och hur kan det då bli en strömrusning vid inkoppling?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Därför att kärnan är omagnetiserad, och det krävs en del energi för att magnetisera den.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Nä, det är tvärt om faktiskt - kärnan kan ha remanent magnetism och om spänningen läggs på vid ett dåligt tillfälle så mättas den efter en stund och strömmen blir mycket stor. Även om remanensen vore noll kan det gå illa - läggs spänningen på vid nollgenomgång så kommer flödestätheten försöka gå upp till dubbla sitt normala toppvärde med mättning som följd.

Efter ett antal perioder hittar flödet tillbaka till sin normala driftspunkt, om inte säkringen hinner gå först.

Det är värre på ringkärnor än laminerade transformatorer eftersom ringkärnor vanligtvis har både högre remanens och lägre marginal mellan mättnadsflödestäthet och normal driftsflödestäthet. Den lägre marginalen kommer från att kärnförlusterna typiskt är lägre i ringkärnetransformatorkärnor vilket gör att en mindre kärna kan användas pga den högre användbara flödestätheten.

Det krävs väldigt lite likspänning för att mätta en ringkärnetransformator, och det är troligen därför det står som det gör på dimmern. Det är inte lika kritiskt för laminerade transformatorer. Om dimmern kör full fräs från början ställer även den stora startströmmen i det fallet till problem.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Kimmen du är ju kung på det här med trafos! :bravo: (tack för all hjälp i min VA-watt-trafotråd förresten)

Jag har läst en del om magnetism - paramagnetism, diamagnetism, ferromagnetsim, induktion osv. men jag tror aldrig jag har hört talas om remanent magnetism. Jag tror dock jag fattar vad det är, typ "tillfällig permanent magnetism" kanske?

Så kan man säga att huvudproblemet är att den mättas, vilket gör att magnetfältet inte kan byggas upp mer, vilket gör att mot-emf försvinner, vilket i sin tur gör att den i princip beter sig som om den inte hade nån induktans utan bara en resistans och då blir ju strömmen rätt hög...?

...och problemet försvinner efter en kort stund när förlusterna har raderat ut magnetfältets "DC-offset"?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vår höghet tackar storligen för de fagra orden! :wink: Kul att kunna vara till hjälp.

Det är som du säger, mot-emk:en försvinner så det blir i nästan bara resistansen kvar och stor ström flyter. Eftersom flödet inte kommer särskilt mycket högre då kommer det att lägga sig kanska så rätt fortsättningsvis. Så småningom blir fältet centrerat av förlusterna som du säger. Det är mest första perioden som strömmen blir jättehög, i följande perioder kommer inte transformatorn gå särskilt djupt in i mättnad längre.

Remanens är den flödestäthet (B) som blir kvar när den magnetiserande kraften från strömmen (H) blir noll. Detta är korsningen mellan B-axeln och slingan på BH-kurvan. Permanentmagnetmaterial har mycket stor remanens och dessutom krävs ett stort H för att bringa flödestätheten till noll (koercivitet).

Hur mycket magnetiskt flöde som blir kvar i en trafo när den stängs av beror förutom kärnan på när den stängs av. Mest blir det om den stängs av vid spänningens nollgenomgång då flödet är som högst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hysteresis ... hysteresis
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Härligt, då har man lärt sig det också! :D
Skriv svar