Både XP och Win98 i datorn?
Både XP och Win98 i datorn?
Går det att ha båda systemen i datorn utan att det blir strul, vissa program fungerar inte XP eller tvärs om.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Både XP och Win98 i datorn?
Jag skulle välja växel kasett med HDD för respektive OS = garanterat minst strul
-
Du kan använda en bootloader och sedan ha dem på 2 olika partioner alt 2 olika diskar.
Nyfiken. men vad för program har du som inte fungerar i windows xp? Om det är gamla dosprogram så finns det alldeles utmärkta dosemulatorer. Alt kan du köra en emulerad Windows 98 i Xp. T ex med virtualbox.
Nyfiken. men vad för program har du som inte fungerar i windows xp? Om det är gamla dosprogram så finns det alldeles utmärkta dosemulatorer. Alt kan du köra en emulerad Windows 98 i Xp. T ex med virtualbox.
det blir dock inte bra oavsett, efterssom en massa mjukvara till windows kommer att installera sej på C:, och om du då har W98 på C: och XP på D: blir det ganska rörigt med Xp-program på W98-partitionen.
men det går ju.
men det går ju.
Så här har jag gjort med windows och linux på varsin s-ata-hårddisk.
Ha båda hårddiskarna inkopplade. Windows-hårddisken som nummer 1.
Lägg in windows. Välj i bios att datorn ska starta från den.
Koppla ur strömsladden till windows-hårddisken.
Då blir nästa hårddisk den första som datorn hittar.
(Ändra inget i bios. Inställningen kommer tillbaka när windows-hårddisken kopplas in igen.)
Lägg in linux.
För att köra windows: Koppla in windows-hårddisken.
För att köra linux: Bryt strömmen till windows-hårddisken.
Och alla som tycker att jag ska använda Grub i stället:
Nej, det fungerar inte. Error 17 och 21 eller 23 eller vad det blir.
Ha båda hårddiskarna inkopplade. Windows-hårddisken som nummer 1.
Lägg in windows. Välj i bios att datorn ska starta från den.
Koppla ur strömsladden till windows-hårddisken.
Då blir nästa hårddisk den första som datorn hittar.
(Ändra inget i bios. Inställningen kommer tillbaka när windows-hårddisken kopplas in igen.)
Lägg in linux.
För att köra windows: Koppla in windows-hårddisken.
För att köra linux: Bryt strömmen till windows-hårddisken.
Och alla som tycker att jag ska använda Grub i stället:
Nej, det fungerar inte. Error 17 och 21 eller 23 eller vad det blir.

Verkar inte vara någon bra ide mest strul, får nog ta den gamla datorn i alla fall och flytta skärmen bara.
Det var Quick Basic jag skulle ha in nu i Win 98
Det var Quick Basic jag skulle ha in nu i Win 98
-
Tanka ned och installera VIrtualPC från MS, är väl kostnadsfritt om jag kommer ihåg rätt.
Då kan du installera WIN98 på denna, och köra både XP och WIN98 samtidigt.
Programmen installerade på den virtuella PC'n tror att de sitter ensamma på en dator och kan inte komma åt diskarna direkt
Då kan du installera WIN98 på denna, och köra både XP och WIN98 samtidigt.
Programmen installerade på den virtuella PC'n tror att de sitter ensamma på en dator och kan inte komma åt diskarna direkt
Jag förstår inte varför ni är så rädda för strul, det är inga som helst problem att göra detta med Windows inbyggda funktioner, utan strul.
Enklast utan krångel blir det om man rensar disken och gör som följer:
Rensa disken, skapa en partition i början av disken, FAT32 som du installerar Win98 på. Resten av disken lämnar du opartitionerad så länge.
När Win98 är installerat och rullar, kör XP-installationen. Välj att skapa en partition i det tomma utrymmet och installera där.
XP kommer automatiskt lägga in sin bootloader. När du startar datorn får du välja mellan 98 och XP. Alla 98-program ligger på C och alla XP-program på D.
Du kommer kunna komma åt C och D från XP, men bara C från 98.
Om man redan har XP installerat så blir det lite lurigare, använd partition magic och krymp partitionen i slutet, skapa en ny partition FAT 32 i slutet.
Installera win98 på denna, nu kommer XPs bootloader försvinna och du hamnar i 98.
Boota recovery console från XP cdn, kör FIXMBR
Starta datorn och du hamnar i XP igen, redigera boot.ini och lägg in den andra partitionen där så får du samma funktion som ovan, men med omvända enhetsbokstäver.
Enklast utan krångel blir det om man rensar disken och gör som följer:
Rensa disken, skapa en partition i början av disken, FAT32 som du installerar Win98 på. Resten av disken lämnar du opartitionerad så länge.
När Win98 är installerat och rullar, kör XP-installationen. Välj att skapa en partition i det tomma utrymmet och installera där.
XP kommer automatiskt lägga in sin bootloader. När du startar datorn får du välja mellan 98 och XP. Alla 98-program ligger på C och alla XP-program på D.
Du kommer kunna komma åt C och D från XP, men bara C från 98.
Om man redan har XP installerat så blir det lite lurigare, använd partition magic och krymp partitionen i slutet, skapa en ny partition FAT 32 i slutet.
Installera win98 på denna, nu kommer XPs bootloader försvinna och du hamnar i 98.
Boota recovery console från XP cdn, kör FIXMBR
Starta datorn och du hamnar i XP igen, redigera boot.ini och lägg in den andra partitionen där så får du samma funktion som ovan, men med omvända enhetsbokstäver.
mrfrenzy: Efterssom många program är stenkorkade så kommer dom att installera sig på C: utan att fråga ändå..
Glenn: det är väldigt få skitprogram som gör det, och dom kommer i alla fall att fungera eftersom fat32-partitionen går att komma åt ifrån XP.
Har haft både 98 och XP på samma hdd för många år sedan och det var inga som helst problem under de åren jag hade det innan jag körde enbart med XP. Använde inget speciellt program för detta var jag vill minnas. Partition Magic har för övrigt en dual boot inbyggt i sig som man kan sätta igång så fixar det allt själv oavsett var man har OS på för diskar eller partitioner.
Går det inte att "inaktivera" win98-partitionen i diskhanteraren i XP?
Man rycker liksom bort enhetsbokstaven.
Det går att göra så med tex NTFS-partitioner i alla fall.
Man rycker liksom bort enhetsbokstaven.
Det går att göra så med tex NTFS-partitioner i alla fall.
Om du installerar VirtualPC får du följande:
* MS-DOS
* Windows 95
* Windows 98
* Windows ME
* Windows 2000
* Windows XP
* Windows Server 2003
* Windows Vista (32-bit)
* OS/2
Skall själv testa om det går att installera en Linux-distro på den.
VirtualPC är i princip samma sak som VMWare, med den skillnaden att det är gratis.
Det skapas egna virtuella diskar för varje OS/Virtuell maskin man installerar, så risken för att konstigheter skall hända är obefintlig.
Du kan alltså (Beroende på hur snabb maskin du har) köra XP, VISTA, WIN7, WIN2K, WIN9x, MSDOS, WIN3.x, LINUX OS/2 samtidigt på samma maskin, i olika fönster om du tycker det är skojjigt.
Samtliga Virtuella Maskiner tror att de sitter ensamma på en 440BX baserad dator och tror att de har full kontroll över datorn, vilket de naturligtvis inte har.
Wikipedialänk
Ladda ned VirtualPC
Du kan sen installera följande OS:Virtual PC emulerar en PC-miljö där den hårdvara som emuleras är en Pentium III-processor med ett Intel 440BX-chipset, ett standard SVGA-kort, ett BIOS från American Megatrends och ett ljudkort från Creative Labs.
* MS-DOS
* Windows 95
* Windows 98
* Windows ME
* Windows 2000
* Windows XP
* Windows Server 2003
* Windows Vista (32-bit)
* OS/2
Skall själv testa om det går att installera en Linux-distro på den.
VirtualPC är i princip samma sak som VMWare, med den skillnaden att det är gratis.
Det skapas egna virtuella diskar för varje OS/Virtuell maskin man installerar, så risken för att konstigheter skall hända är obefintlig.
Du kan alltså (Beroende på hur snabb maskin du har) köra XP, VISTA, WIN7, WIN2K, WIN9x, MSDOS, WIN3.x, LINUX OS/2 samtidigt på samma maskin, i olika fönster om du tycker det är skojjigt.
Samtliga Virtuella Maskiner tror att de sitter ensamma på en 440BX baserad dator och tror att de har full kontroll över datorn, vilket de naturligtvis inte har.
Wikipedialänk
Ladda ned VirtualPC