Bara för skojs skull vill jag prova bygga en minneskontroller av mitt Coolrunner II starter kit. Minnet jag valt är IDT71V256SA20, alltså ett 32x8bit SRAM med 20ns accesstid.
Jag har valt att göra ett enkelt påbyggnadskort till 40-pin headern som ser ut såhär:
Tanken är att jag ska kunna använda CPLD'n till att sampla med en snabb A/D-omvandlare tills minnet är fullt och därefter skicka datan seriellt till en mikrocontroller som skickar vidare till PC via UART. Är det möjligt tror ni? Var tror ni isåfall max hastighet kan ligga ungefär om man antar att A/D:n är tillräckligt snabb?
Gjorde nästan exakt samma sak en gång, med ett SRAM från ett gammal moderkort (cache-minne) och en XC9572-CPLD kopplad på LPT-porten.
40MHz körde jag har jag för mig, men då fuskade jag egentligen lite vad gäller timingen. Om du ska uppfylla alla timing-krav minnet har så måste du nog använda flera klockcykler för att skapa varje skriv-cykel till minnet (jag fuskade genom att koppla klockan direkt till WE har jag för mig, funkade gjorde det...)
Just med avseende på klockhastigheten är det inte speciellt viktigt, men CPLD:n kan tänkas ha rätt snabba stig och falltider (några hundra picosekunder!).
Tvålagerskort med jordplan skadar ju inte... Och givetvis en avkopplingskonding eller två till RAM:et
Ah, bra idé där.
Tror jag ska rita om kortet helt (vända kretsen 90 grader) och etsa det på dubbelsidigt + lägga dit en kondning. Det är tredje kortet jag ritar så lär mig fortfarande massor varje gång.
Har ritat om det som jag sa tidigare att jag skulle göra så det sitter en vid VCC-pinnen. Hoppas på att få mina laminat från Swech imorgon så kan jag etsa i helgen.
Om du vridit kretsen 90 grader så att VCC hamnat uppåt så hade den totala ledarlängden blivit kortare och den maximala ledarlängden blivet häften ungefär. För jag antar att du styr ordningen i CPLD kretsen helt valfritt.
Jo.. jag vet. Skrev tidigare att jag skulle vrida den men orkade inte. Det spelade ju inte så stor roll var det nån som sa. Eller så missuppfattade jag så det spelar stor roll.
Tja, funkar det inte i 20ns så kan du ju alltid sänka farten.
Återkom om det, jag är faktiskt rätt intresserad av om du kan köra i fullfart med den layouten.
Problemet just nu verkar vara att hitta en oscillator till utvecklingskortet. Antar att det ska vara 3.3V matning och den ska passa i DIP8-kapsel. Inget som finns på Elfa tydligen.
Betydligt bättre.
Bara en mindre detalj.
Låt ledaren mellan stiftlisten och VCC, gå Stiftlist -> CAP sedan till VCC på kretsen.
Nu går den till Kretsen sedan vänder den till CAP.