Seriekoppling av batterier till Gokart
Seriekoppling av batterier till Gokart
Halloj, jag jobbar på en Gokarthall med eldrivna gokartar, dom har kartarna har nu rullat i tre år och batterierna börjar bli dåliga.
Det sitter 4 st Optima yellowtop på dom som är seriekopplade så den totala volten som motorn drivs av är 48 volt.
Jag har under det senaste halvåret fått tagit bort vissa batterier och laddat upp dom separat för att kartarna inte ska bli trött efter 5-6 min, (vi kör i 8 min).
Lite stök, men det har funkat. Nu har jag varit på semester i några veckor och när jag kom tillbaka idag så var det hälften av kartarna som gick dåligt så jag satte genast igång med att kolla vilka batterier som var dåliga vilket jag gör genom att köra tills dom börjar tappa effekt och mäter sen upp batterierna separat, genom att göra detta så får jag alltid till att det är ett av batterierna som ligger på ca 10 volt medans de andra ligger på 12 volt.
Men det jag märkt nu är att det alltid är batteriet som ligger med minus sist i serien som är dåligt. Kan det vara så att det är något som gör att detta batteriet alltid tar mer stryk än de andra eller är det en tillfällighet?
För om så är fallet så funderar jag på att sätta helt nya batterier sist i serien då jag har ett antal nya på vissa kartar.
Finns det någon elkunnig person där ute som kan förklara detta fenomen för mig och kanske ge tips på vad som ska göras?
Det sitter 4 st Optima yellowtop på dom som är seriekopplade så den totala volten som motorn drivs av är 48 volt.
Jag har under det senaste halvåret fått tagit bort vissa batterier och laddat upp dom separat för att kartarna inte ska bli trött efter 5-6 min, (vi kör i 8 min).
Lite stök, men det har funkat. Nu har jag varit på semester i några veckor och när jag kom tillbaka idag så var det hälften av kartarna som gick dåligt så jag satte genast igång med att kolla vilka batterier som var dåliga vilket jag gör genom att köra tills dom börjar tappa effekt och mäter sen upp batterierna separat, genom att göra detta så får jag alltid till att det är ett av batterierna som ligger på ca 10 volt medans de andra ligger på 12 volt.
Men det jag märkt nu är att det alltid är batteriet som ligger med minus sist i serien som är dåligt. Kan det vara så att det är något som gör att detta batteriet alltid tar mer stryk än de andra eller är det en tillfällighet?
För om så är fallet så funderar jag på att sätta helt nya batterier sist i serien då jag har ett antal nya på vissa kartar.
Finns det någon elkunnig person där ute som kan förklara detta fenomen för mig och kanske ge tips på vad som ska göras?
- prototypen
Re: Seriekoppling av batterier till Gokart
Det är 100% tillfälligheter om inte man tjuvar ut lite ström ur första batteriet.
Protte
Protte
håller med
sedan så kan man hjälpa batterierna om man laddar dom var för sig eller har balanseringsreggar på batterierna när man laddar dom
sedan så kan man hjälpa batterierna om man laddar dom var för sig eller har balanseringsreggar på batterierna när man laddar dom
en enkel shuntregulator
exempelvis på 14.4v, det som brukar hända är att det sämsta batteriet blir fulladdat först och sedan kokar sönder
med shuntregulatorn så blir inte det sämsta batteriet överladdat
exempelvis på 14.4v, det som brukar hända är att det sämsta batteriet blir fulladdat först och sedan kokar sönder
med shuntregulatorn så blir inte det sämsta batteriet överladdat
...om det inte är så att det sista batteriet är placerat så att det får mer fysisk stryk än de andra...
...eller om det sista batteriet sitter närmare motorn och blir varmare.
Det beror hur som helst inte på seriekopplingen.
...eller om det sista batteriet sitter närmare motorn och blir varmare.
Det beror hur som helst inte på seriekopplingen.
Om man överladdar dom ibland så ska inte det behövas. Jag har aldrig sett det på blybatterier.
3år i en sådan applikation får man nog säga är okej. Jag skulle inte balanda nya och gamla batterier. Då riskerar de att ta onödigt mycket stryk.
3år i en sådan applikation får man nog säga är okej. Jag skulle inte balanda nya och gamla batterier. Då riskerar de att ta onödigt mycket stryk.
Tackar för svar, batterierna sitter likadant som de andra i serien och långt ifrån motorn. Jag får fortsätta byta och rekonda de gamla batterierna tills vi får råd att köpa nya.
Jag provade att byta det dåliga på lastbilen, slutade med att det andra blev dåligt väldigt fort, kändes som det ena överladdades och det andra inte alls...
Jo det är nog så det kommer att gå om man byter enstaka batterier. Men man kan ju byta ut de sämsta och matcha de bättre. Så att man har nya batterier i några bilar och de bra gamla i andra. Att ladda batterierna löst tror jag inte att du vinner just något på.
Kan det vara så att batteriladdarna kan behöva service, så de tappar effekt efter att ha gått hårt i tre år. (vi har 8 kartar som går 4 åt gången så 4 är alltid på laddning, laddarna trycker i strömmen på 8 min medans de andra är ute på banan, under högtryck så kan vi hinna med ett par hundra körningar om dagen vilket gör att laddarna får köra ca 50-60 laddningscykler om dagen.)
Eller går laddare med samma kapacitet tills dom e slut och dör helt och hållet då?
Eller går laddare med samma kapacitet tills dom e slut och dör helt och hållet då?
Med den behandlingen är jag förvånad att de har hållit så länge.
Hur är kopplingen mellan batterieran ut ?
Om ledningar mellan batterieran har märkbar resistans
i förhållade till batterierans inre resistans
Är det knapast omöljigt att första eller sista batteriet
tar störe del av snabba strömrusningar ?
Hur är kopplingen mellan batterieran ut ?
Om ledningar mellan batterieran har märkbar resistans
i förhållade till batterierans inre resistans
Är det knapast omöljigt att första eller sista batteriet
tar störe del av snabba strömrusningar ?
Hur tänker du ni GEEF? Om batterierna är seriekopplade så går vid varje givet tillfälle exakt samma ström genom alla batterierna. Sen kan ett batteri sen innan ha en lägre eller högre spänning och därmed avge högre eller lägre effekt. Men strömmen är densamma. Kirchoffs lag
Det sitter inte en avtappning på pluspolen på det som blir dåligt först? Altså något i bilen går på 12V?