Vad betyder pilarna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xynter

Vad betyder pilarna?

Inlägg av Xynter »

Jag sitter och funderar på att bygga om en liten PWM-krets. Just nu så styrs den av en vanlig potentiometer men jag vill styra den med en digital variant istället. Jag har suttit och läst igenom databladet på kretsen ett antal gånger och det är några symboler som jag är riktigt fundersam på.

Det är en X9C104 som jag har kikat på.

Bild

Vad menas med pilarna upp och ned i modeselectionen?
Jag tror att det betyder att under den tid som man vill göra något med kretsen så ska signalen på den ingången gå från hög till låg eller tvärtom beroende på vad man vill göra.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Vad betyder pilarna?

Inlägg av AndLi »

Ja, det betyder att det händer när signalen går låg (pil ner) eller hög (pil upp)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är som du skriver H, L och X står för statiska lägen och och när man gör hög till låg (pil ned) eller låg till hög (pil upp) så händer det som står till höger.

Protte
Xynter

Inlägg av Xynter »

Tack för de svaren, det har rätat ut de första frågetecknen. En följdfråga på det här med att gå från hög till låg och tvärtom, hur får man till det lättast? Räcker det med en kondensator och en resistor eller måste man göra något mer avancerat?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror ju alldeles på vad du har av förutsättningar eller hur?

Du vill bygga en digital variant skriver du men vad menar du egentligen?
Ska du ha en mikroprocessor (µC) för att styra eller?
Xynter

Inlägg av Xynter »

Åh fan det glömde jag helt att skriva. Jag hade tänkt att använda tryckknappar för att ändra värdet från X9an.

Edit:
Har suttit och försökt att koppla ihop det i Eagle nu. Det finns en del fel, bla. så har jag satt brytarna fel, de ska inte sitta mot /CS utan de ska sitta mot /INC, sen så känns det fel med kopplingen av kondensatorn mot brytaren och /INC. Sedan så saknas det lite kondensatorer vid 7805an. Är det någon som har något tips på hur jag ska lyckas med att få /INC att vara Hög låg och sjunkande? Det samma gäller /CS fast höjande.

Här kan ni iaf se det jag har gjort hittills

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

problemet med att köra tryckknappar direkt är att det kan bli flera flanker av en enda knapptryckning (aka kontaktstuds, det problemet kan du lösa med en konding/motstånd. Akta bara så flanken inte blir för flack. Står sannolikt specat i databladet min/max tider på den)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Nu tror jag minsan att du tar båten över vänern för att hämta dricksvatten i vättern...

Du behöver väl inte en potentiometerkrets för att styra pwm värdet från din PIC.
Anslut upp och ned knapparna direkt till processorn och styr med den....

Swech
Xynter

Inlägg av Xynter »

Ja Swech jag vet att det är fullt möjligt men jag har noll koll på programmering och saknar dessutom utrustning för att göra det.
PICen kommer från ett befintligt kort.
Skriv svar