Kaffebryggare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
greyneon

Kaffebryggare

Inlägg av greyneon »

Hejsan ett tag sen jag var inne här på EF nu :D

Jag har lite frågor angående ett projekt jag har i huvudet. Nämligen att bygga en kaffebryggare eller Automat!

Anledning?: Bara för att det går!

Tanken är att helst inte använda delar från en befintlig kaffebryggare/automat

Några saker jag har haft lite problem med i huvudet är vatten pumpen eller vad man skall säga för att föra
vattnet från "tanken" till Kannan. Jag har tittat på lite vatten pumpar men får inte upp sådana jag tänkt mig
hittade en på t.ex 4liter i minuten vilket är LIIIIITE overkill för en kaffebryggare.

Ett annat problem är uppvärmningen av vattnet. Jag har först tänkt på en doppvärmare men det blir lite problematiskt
i och med smält och brandrisk. temperaturen jag hade tänkt ha är ungefär 96 grader celcius. Mätning av temperatur
har jag redan löst med hjälp av en DS18S20.

Ett tredje är storleken. eftersom hemma byggen brukar bli mycket större än kommersiella prylar. Så jag funderar mer åt
automat hållet och då lämpar sig snabbkaffe pulver bättre.

Efter att man fått den och funka tänkte jag ge mig in på GSM och SMS funktioner då jag hade tänkt att om man bygger
en automat så skickar man ett sms innehållet t.ex "STOR STARK" och man får en mugg med extra starkt kaffe. eller skicka
"LITEN" för en kopp osv. Så om nån har lite svar på hur man får detta och fungera vore utav största tacksamhet.

Själva programmeringen sker genom en Arduino Duemilanove. Så tanken är att allt skall vara elektronik styrt.

Vill ha lite feedback på detta och idéer från andra. vilket vore jätte kul :D
danielr112

Re: Kaffebryggare

Inlägg av danielr112 »

Använda en vattenkokare kanske?

Hur har du tänkt frammatningen av en ny kopp eller ska man manuelt ställa fram en sedan får man ställa fram en ny när man plockat den gamle?
Användarvisningsbild
greyneon

Inlägg av greyneon »

aj jäklar det glömde jag skriva med xD

muggar bistår maskinen med. typ cafeteria a la pappersmugg
Användarvisningsbild
Adde

Inlägg av Adde »

greyneon skrev: Några saker jag har haft lite problem med i huvudet är vatten pumpen eller vad man skall säga för att föra
vattnet från "tanken" till Kannan. Jag har tittat på lite vatten pumpar men får inte upp sådana jag tänkt mig
hittade en på t.ex 4liter i minuten vilket är LIIIIITE overkill för en kaffebryggare.
Kanske akvariepumpar kan vara något? Billigt och bra också! :)
Användarvisningsbild
greyneon

Inlägg av greyneon »

har inte hittat nån tillräckligt klen akvariepump xD

vilket känns konstigt då man vill ha monster prylarna xD
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

På en vanlig kaffebryggare finns det ingen pump.
Det finns bara ett rör med en enkel backventil (kula mot kapilär), element som värmer röret och övertempsäkringar.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Varför inte sätta behållaren överst och låta tyngdlagen göra sitt? Dvs bara öppna en ventil så rinner det sakta ner?
Användarvisningsbild
greyneon

Inlägg av greyneon »

Hmmm... många bra idéer :P
Jag satt och läste om espresso maskiner nu inatt och dom har ju typ en pump i sig till en värme kammare.

och jag har bestämmt mig för typ av maskin nu och jag tänker mig en automat typ sån man har på arbetsplatser som man stoppar en femma i. fast jag vill ha utan mynt inkastet. för mynt igenkänning tkr jag bara är ett jäkla brainfuck (som kodspråket med samma namn)
einar

Inlägg av einar »

En vindrutespolarpump är väl nog långsam
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror de automaterna funkar på ungefär samma vis; dvs en hetvatten tank som fylls från en sådan slinga (brukar på en del kaffemaskiner vara ett grovt koppar rör med keraminpackad värmetråd fastlödd i en koppar hylsa på utsidan så den ligger i spiralform och en propp i botten av "kopparkitteln" i form av två runda koppar/mässings/RF plattor med en centrum stång igenom och gängadnederdel med två muttrar och en gummipackning mellan plattorna så gummit klämms ut när man drar åt bulten i botten.) Hetvattnet kommer sedan att stiga uppåt och kallvatten sjunka, tills hetvattnet rinner över och ut i kannan/tanken. Har man en tank kan man kenske helt enkelt ansluta röret så att kallvatten kan rinna tillbaka eller ännu bättre om säkringarna medger det ha en rejält kraftig värmepatron typ direktvärmare för kranvatten som kan värma underhand man tappar upp...
Johanb

Inlägg av Johanb »

I dialysmaskiner och doserare för sondmatning (och flera andra ställen) brukar det finnas en typ av pump som fungerar genom att ett tandat hjul roterar mot en gummislang som kläms ihop av tänderna på hjulet. Resultatet blir ett lågt kontrollerat flöde. Sök gärna på dialys och leta efter ett tandat hjul.
Användarvisningsbild
greyneon

Inlägg av greyneon »

det där dialys känner jag igen :D det låter intressant :P
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En så kallad peristaltisk pump om jag inte minns fel?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, kanske skulle gå med en bit silikonslang eller liknande som tål värmen.

Dessa pumpar används tydligen för att de anses snällarte mot blod och annat som flyter igenom. Verkar även användas i vissa typer av doserings utrustning.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Dessa "slangpumpar" sitter i dialysmaskiner bla, tror även jag har sett en gammal brandpump som fungerade på samma sätt. I dialysmaskinen får man även den fördelen att patientens blod inte behöver komma i kontakt med själva pumpen, utan allt blod håller sig till ett slangpaket som sedan kan kasseras.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peristaltic_pump

//Alexander
Skriv svar