Jag har lite frågor angående ett projekt jag har i huvudet. Nämligen att bygga en kaffebryggare eller Automat!
Anledning?: Bara för att det går!
Tanken är att helst inte använda delar från en befintlig kaffebryggare/automat
Några saker jag har haft lite problem med i huvudet är vatten pumpen eller vad man skall säga för att föra
vattnet från "tanken" till Kannan. Jag har tittat på lite vatten pumpar men får inte upp sådana jag tänkt mig
hittade en på t.ex 4liter i minuten vilket är LIIIIITE overkill för en kaffebryggare.
Ett annat problem är uppvärmningen av vattnet. Jag har först tänkt på en doppvärmare men det blir lite problematiskt
i och med smält och brandrisk. temperaturen jag hade tänkt ha är ungefär 96 grader celcius. Mätning av temperatur
har jag redan löst med hjälp av en DS18S20.
Ett tredje är storleken. eftersom hemma byggen brukar bli mycket större än kommersiella prylar. Så jag funderar mer åt
automat hållet och då lämpar sig snabbkaffe pulver bättre.
Efter att man fått den och funka tänkte jag ge mig in på GSM och SMS funktioner då jag hade tänkt att om man bygger
en automat så skickar man ett sms innehållet t.ex "STOR STARK" och man får en mugg med extra starkt kaffe. eller skicka
"LITEN" för en kopp osv. Så om nån har lite svar på hur man får detta och fungera vore utav största tacksamhet.
Själva programmeringen sker genom en Arduino Duemilanove. Så tanken är att allt skall vara elektronik styrt.
Vill ha lite feedback på detta och idéer från andra. vilket vore jätte kul