När jag inte har ström så lyser den röd. När jag kopplar på ström så blinkar den orange
Byglarna som är satta är
BSEL2
OSCSEL pin 1 & 2
XTAL1
RESET
AREF
VTARGET
Har provat att vända på processorn också utan resultat. Jag misstänker att den kan vara STK kortet som är trasigt. Märkliga är att jag inte fått det fungera även med processorn i breadboard...
Man vänder inte på processorn på chans! Det skall vara uppenbart vilket håll processorn skall sitta på. Att då vända på den, är att be om trubbel. Du får troligtvis omvänd spänningsmatning på den, vilket mycket väl kan vara dödligt för processorn.
Attiny 2313 på breadboard, spänningsmatning från batterier (svart låda), sex sladdar till ISP-kontakten på AVRISP MkII som lyser grönt och svarar glatt på avrdude:
Nu har jag gjort ett nytt försök med en helt ny processor på ett kopplingsbord och kopplat så som bilderna föreskriver (tack jadler): jag får grön lampa nu *yeey*. Men i avrstudio ger felmeddelande när jag försöker läsa av fuses. "Entering programmingmode: FALILED"
Som avr programmer har jag valt AVRISP mkII och port "USB" då får jag upp en dialog som heter "AVRISP mkII in isp mode with ATTiny2313". Under main väljer jag settings för Programming mode and target settings en ny dialog med ISP clock. Om jag trycker på knappen READ så verkar det som om han läser från processorn det står "Getting isp parameter.. SD=0x06..ok"
Nu är ISP frekvensen 6.478Khz förut var den 125kHz Finns det någon annan programvara man skulle kunna prova med för att utesluta någon mjukvarufel? det är säkert långsökt men...
Det skumma är att jag har provat med två olika stk500 kort och ingen av dem vill fungera. Programmera kretsen den "vanliga vägen" fungerar fint. Men så fort man försöker använda den nya programmeraren så skiter det sig.
Ahh, sorry med Vanliga vägen menade jag att köra den helt igenom SKT500 kortet, inte använda ISP mkII alls.
På inrådan gjorde jag enligt ditt förslag programmerade en processor i stk kortet och den hade inställningen "Int RC Osc. 4Mhz Start-up time 14ck + 0 ms"
Samma problem kvarstår dock tyvärr.
EDIT: Den "oprogrammerade" kretsen som jag just bytte ut har inställningen Int. RC Osc 8mhz start up time 14ck + 65ms" jag flyttade en från kopplingsdäcket och in på stk kortet och läste av fuses...
Senast redigerad av Knoen 6 september 2009, 19:16:25, redigerad totalt 1 gång.