bandspelare läshuvud kontakter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sirdizarm

bandspelare läshuvud kontakter.

Inlägg av sirdizarm »

Det jag undrar är hur man gör med läshuvudet i en bandspelade om man vill ha ut informationen(ljud) ur den utan att behöva ha massa kretskort och komponenter. Har för ett antal år sedan sett på nätet någon som gjort detta. Men vet inte var och har sökt google i några timmar men har inte hittat något än. En lovande sidan men den var inte längre kvar. Sökte på engelska men vet inte exakt hur jag ska formulera mig så det blir rätt.

Det läsarhuvud jag har framför mig som satt i bandspelaren består av två läsare. Båda med 4 kontakter på. Den till vänster (med läsytan mot bordet) har 3 kablar, Röd, Grå, Gul. Den andra som är huvudläsaren vilket jag vill veta vad man får ut, har Vit, Grön Röd och Blå

Bild

Detta var från en gammal bandspelade som slutade fungera och de "band" som finns går inte att spela i vanlig bandspelade så jag undrar om det går att få ur ljudet och skicka in i mikrofon uttaget eller till högtalade på annat sätt.

Om någon kan eller vet vart man får veta hur det fungerar. Skulle jag vara tacksam om ni kunde säga det då :)

/Tack
Norpan

Re: bandspelare läshuvud kontakter.

Inlägg av Norpan »

Antar att det är tonhuvud du skriver om, eller "tape head" på engelska.
Det är egentligen bara en liten spole, eller två om det är stereo, med lämplig kärna i dem.
Det borde gå att mäta vilka anslutningar som hör ihop, och kanske även vilken ände som är jord om man mäter till höljet.
Problemet du har är att det är en väldigt låg utsignal som måste förstärkas, vilket är svårt utan lite elektronik.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Ok. Jo jag har sökt på Tape head, och magnetic head, och mycket mer.. Men har inte hittat en sida som talar om vilken som är vad. Men som du säger så är det ju en till R och en till L men att ta ut vilken som är vad kräver lite extra jobb ja, men det får jag väl göra då. Men är lite små orolig för hur mycket ström man kan dra över den. Eller hur man kopplar det om jag vill ha ut ljudet ur ett band. Har en Preamplifier från Kemo köpt på Kjell.com http://www.kjell.com/?item=88040&path=2 ... ,276000000 Som man kanske kan använda, men även där hur jag ska använda den i detta exempel.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du kan inte dra nån ström att tala om, utspänningen ligger nog närmare µV än mV och ström i µA området.
Men du kan ju prova att koppla in förstärkaren, det som kan hända är att utsignalen blir låg och full med störningar.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jo jag ska testa o se vad som händer. Får prova mig fram. Håller inte på med sånt i vanliga fall så vi får helt se hur det blir :P
Men på tal om detta med Läshuvuden det man har i bilen ett tomt band med en kabel ur för att koppla in i ipod etc hur e en sådan kopplad. Kunde heller inte hitta det på nätet...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det sitter ett tonhuvud och några motstånd och kondensatorer i det.
Motstånden och kondensatorerna är för signalanpassning, tonhuvudet sitter mittemot tonhuvudet i bandspelaren som ska bli lurad.
Man stoppar in utsignalen från mp3spelaren i tonhuvudet i fuskbandet och den överförs magnetiskt till tonhuvudet i bandspelaren, sen fortsätter signalen den normala vägen i bandspelaren.
Skriv svar